09:17|یکشنبه, اردیبهشت 30 ,1403
تاریخ انتشار: 02 خرداد 1396 - 23:14
کد خبر: 6367

در انتظار احیای یگانه نگین فیروزه ای آذربایجان/ خشکی دریاچه ارومیه از 13 سال پیش هشدار داده شده بود

برای احیای دریاچه ارومیه مسئولان زیادی در آمد و رفت هستند؛ خشکی دریاچه ارومیه از 13 سال پیش هشدار داده شده بود و هنوز، جز نعمت الهی اقدام در راستای احیای کامل دریاچه انجام نشده است؛ مردم همچنان در انتظار احیای کامل دریاچه ارومیه هستند.

در انتظار احیای یگانه نگین فیروزه ای آذربایجان/ خشکی دریاچه ارومیه از 13 سال پیش هشدار داده شده بود

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، دریاچه ارومیه یا همان "اورمو گؤلو" دریاچه ای است که سال هاست به صورت نیمه جان در خاطرات و ذهن مردم به ویژه ساکنان منطقه آذربایجان، بیشتر از گذشته جای گرفته است.

دریاچه ارومیه، نگین فیروزه ای آذربایجان ازجمله مناطق گردشگری مردم محسوب می شود و با این که جانی از آن باقی نمانده ولی هنوز هم از پر رفت و آمدترین نقطه شهرستان ارومیه به شمار می رود.

با این که در این اواخر بلای طبیعی، "سیل" کمک بزرگی به پر شدن بخشی از دریاچه کمک کرد اما هنوز انتظاری که مردم دارند، برآورده نشده است؛ می توان این گونه نیز اشاره کرد که تنها اقدامی که سبب شده نور امیدی در دل ها روشن شود، یاری هایی است که خداوند، خود می کند و به کمک دریاچه می شتابد.

از سال های گذشته قول های بسیاری از سوی مسئولان شنیده می شود و اقدامات زیادی نیز به گوش می رسد، اما از دیدگاه ساکنان آذربایجان، کاری که به چشم بیاید و مطالبه مردم را در این زمینه برآورده کند انجام نشده است.

بحران خشکی دریاچه ارومیه از 13 سال پیش به زبان ها افتاد، به طوری که دبیر فعلی ستاد احیای دریاچه ارومیه که مشاور رئیس جمهور کشور در دولت هفتم و هشتم بود، نسبت به این بحران هشدار داده بود اما با غفلت از این مسئله اکنون شاهد مشکل بزرگی شده ایم که ضرر آن به همه مردم می رسد.

به عنوان مثال می توان به مشکلات ریوی، تنفسی اشاره کرد و یا ریزگردهای نمکی که در اطراف "اورمو گؤلو" در هوا معلق اند اشاره کرد؛ این ها تنها دو مثال بود ولی مشکلات بزرگ و عدیده دیگری نیز وجود دارد که همه این ها سبب می شود تا در آینده ای نه چندان دور با خشکی یگانه نگین فیروزه ای آذربایجان، مردم ساکن این منطقه نیز به مهاجرت بپردازند.

حوض خالی آذربایجان، کویر آبی ارومیه، دریاچه تشنه ارومیه از لقب هایی است که با هر بار نام بردن از آن ها اشک و آه در قلب و جان مردم آذربایجان لبریز می شود.

عیسی کلانتری در نخستین نشست خبری ستاد احیا با اشاره به این که خشکی این نگین زندگی شش میلیون نفر از ساکنان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد گفته بود: برنامه داریم که طی 10 تا 12 سال این دریاچه را آرام آرام احیاء کنیم و این امکان پذیر است.

پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران نیز در رابطه با این که سطح آب دریاچه ارومیه تغییر چندانی نمی کند گفته بود: هزینه برای دریاچه ارومیه بی فایده است و به جایی نمی رسد چراکه برگشت این دریاچه به حالت سابق آن ممکن نیست.

وی افزوده بود: به جز ارومیه دیگر دریاچه های کشور و تالاب های آن احیا شدنی است؛ احیای همه این منابع آبی را منوط وجود آب است و فقط در این صورت قابل اجرا است.

نادر قاضی پور و روح الله حضرت پور، نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه ای نسبت به هزینه کرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در ارومیه انتقاد کرده بودند و از ستاد خواستار شفاف سازی در رابطه با این هزینه ها شده بودند.

نتیجه ای که می توان از صحبت های مسئولان گرفت، فقط این است که باید منتظر ماند و دست به چانه در انتظار نشست و به دیگر صحبت ها و تشکیل جلسات توجه کرد، چراکه تاکنون به جز نعمت الهی، اقدامی چشمگیر از سوی مقام مسئولی برای احیای این نگین فیروزه ای انجام نشده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید