06:09|دوشنبه, اردیبهشت 31 ,1403
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1396 - 14:11
کد خبر: 6335

تا 17 سال نوبت حج تمتع پر است/16 کاروان از آذربایجان غربی به مکه می روند

مبحث مچ بندها از سوی سازمان حج و زیارت ایران مطرح شده و عربستان هیچ گونه دخالتی در آن ندارد و با آنان می توان در هر لحظه نسبت به مکان یابی زائرین اقدام کرد و هم اکنون نیز روی آن کار می شود.

تا 17 سال نوبت حج تمتع پر است/16 کاروان از آذربایجان غربی به مکه می روند

محمد رضا ندیری مدیر کل سازمان حج و زیارت استان آذربایجان غربی در گفت و با سرویس فرهنگی باریش نیوز در رابطه با عملکرد این نهاد اظهار داشت: حدودا 2 سال است که افتخار خدمت به زائرین عزیز را دارم، در ابتدای زمانی که این مسئولیت را قبول کردم مصادف شد با وقوع فاجعه دلخراش منا  که باعث به شهادت رسیدن 25 نفر از هم استانی های عزیزمان شدیم؛ در سال 95 حجی انجام نشد و این فرصتی برای فراهم کرد که در رابطه با عتبات عالیات قدم هایی برداریم، جمعه های هر هفته پرواز به عتبات عالیات با 175 مسافر از ارومیه انجام می گیرد که این اتفاق از شهریور سال 85 تا کنون بدون وقفه انجام می شود و در تمامی مکان های مقدس و زیارتی عراق مشغول به زیارت ائمه معصوم می شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: در راستای عتبات عالیات اقدامات خوبی در اربعین از سوی سازمان حج و زیارت صورت گرفته است؛ قبلا حج و زیارت فقط در اخذ ویزا نقش داشت ولی در 2 سال گذشته با ایجاد موکب ها و امکانات به کمک استانداری و در اربعین سال 95 نیز موکبی در مهران ایجاد نمودیم که مدیریت آن بر عهده ما بود و این موکب به عنوان موکب نمونه کشور انتخاب شد.

ندیری افزود: در سال 94 بیش از 13 هزار زائر اربعین داشتیم که این آمار در سال 95 به بیش از 21 هزار نفر افزایش یافت که این نشان دهنده افزایش 70 تا 80 درصدی استقبال از پیاده روی اربعین در استان آذربایجان غربی است.

وی در خصوص اعزام زائران به حج عنوان داشت: با فشردگی فروان عملیات حج تمتع 96 شروع شده و ودیعه گذاری زائران انجام شده است؛ 16 کاروان زیارتی برای استان ما اختصاص داده شده است که در 2240 نفر از استان به سمت مکه مشرف خواهند شد و تا کنون نیز 80 درصد این ظرفیت پر شده است.

ندیری در خصوص نحوه سهمیه دهی به استان ها گفت: بر اساس درصد بانکی و پولی که واریز شده و اطلاعات خامی که از بانک ها دریافت می شود سهمیه اعلام می شود و این سهمیه هرگز بر اساس جمعیت و... نیست و در این حالی است که امسال تعداد کاروان و زائر آذربایجان شرقی کمتر از آذربایجان غربی است و در اصل می توان گفت که سهمیه استان ها بر اساس استقبال زائران تخصیص داده می شود؛ در استان ما شهرستان ارومیه با 3 کاروان اهل تشییع و 2 کاروان اهل سنت بیشترین و شهرستان های نقده و اشنویه با یک کاروان مشترک کمترین سهم را در حج امسال دارند و همچنین می توان گفت که هر کاروان با 160 نفر زائر و 6 نفر مسئول و روحانی اعزام می شوند.

  مدیر کل سازمان حج و زیارت استان آذربایجان غربی در رابطه با شرایط ثبت نام افراد جدید اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و 350 نفر در نوبت اعزام به حج تمتع در کل کشور می باشند که اگر در هر سال 80 هزار نفر اعزام شوند 17 سال طول می کشد تا نفرات ثبت نامی به پایان برسد؛ در حج عمره نیز 6 میلیون نفر ثبت نام کردند که این نیز تا 3 سال آینده می تواند به پایان برسد ولی در این میان افراد می توانند از کسانی که نوبت اعزام به حج آن ها رسیده است فیش های آن ها را جهت زودتر مشرف شدن خریداری کنند.

محمدرضا ندیری افزود: قیمت گروهی کاروان ها در آذربایجان غربی حداقل 12 میلیون و 370 هزار تومان و حداکثر آن 13 میلیون و 250 هزار تومان می باشد و این قیمت تمام شده حج می باشد و با کمک بانک یک میلیون و 200 هزار تومان به افراد در نوبت تخفیف داده می شود ولی این مورد شامل سهمیه های ویژه نمی شود.

وی در خصوص میزان استقبال در استان آذربایجان غربی در مقایسه با دیگر استان ها گفت: در استان آذربایجان غربی بر خلاف پیش بینی ها  استقبال خوبی انجام شده است، ولی با سخنرانی های افراد نا آگاه مبنی بر انصراف حجاج که همه آن ها کذب و شایعه است و ما به آنان می گوئیم که اعمال حج خارج از مسائل سیاسی است و برای مسلمانان واجب است و مراجع و مقام معظم رهبری نیز بر لزوم اعزام به حج تاکید داشته اند.

این مقام مسئول در خصوص مبحث دست بند ها و مچ بندها اظهار داشت: این مبحث از سوی سازمان حج و زیارت ایران مطرح شده و عربستان هیچ گونه دخالتی در آن ندارد و با آنان می توان در هر لحظه نسبت به مکان یابی زائرین اقدام کرد و هم اکنون نیز روی آن کار می شود.

ندیری توصیه ای رو به مردم داشت و گفت: از مردم خواهش می کنیم در هنگام سفر به عتبات عالیات از طرف مراکز مجاز و دفترهایی که از سوی سازمان حج و زیارت تایید شده اند به زیارت بروند زیرا که اول از همه این سازمان ها امنیت زائرین را به طور کامل تامین کنند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید