03:12|جمعه, اردیبهشت 14 ,1403
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1395 - 09:14
کد خبر: 4989

در سفریک روزه نعمت زاده به استان مشکلات کشاورزی و صنعتی بررسی شد

صبح امروز نعمت زاده در قالب سفر یک روزه وارد فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه شد .

در سفریک روزه نعمت زاده به استان مشکلات کشاورزی و صنعتی بررسی شد

به گزارش باریش نیوز، صبح امروز در جلسه ای که با حضور محمدرضا نعمت زاده که برای انجام یک سفر کاری فشرده یک روزه به ارومیه سفر کرده است صبحانه کاری و جلسه وی با استاندار آذربایجان غربی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در محل پاویون فرودگاه بین المللی ارومیه با هدف بررسی آخرین وضعیت محصول  انگور و شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی بررسی شد.

در این جلسه استاندار آذربایجان غربی گفت: بخش عظیمی  از صنعت آذربایجان غربی دچار مشکلات عدیده‌ای شده و  متاسفانه مدیران برخی کارخانجات استان به علت بدهی به بانک‌ها هم اکنون در زندان به سر می‌برند.

سعادت با اشاره به مشکلات کارخانجات استان  گفت: متاسفانه هم اکنون کارخانه‌های تبدیلی استان دچار مشکلات مالی بوده و علاوه بر آن کارخانه سیمان خوی نیز از لحاظ صادراتی مشکل دارد که اگر مشکلات این کارخانه ها حل شود شاهد اشتغال زایی جوانان در این کارخانه ها خواهیم بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یک استان کشاورزی وقطب تولید انگور در کشور به حساب می آید گفت: هم اکنون  فصل برداشت انگور در استان آذربایجان غربی فرارسیده است و متاسفانه قیمت انگور بسیار ظالمانه است و کشاورزان با رنج زیادی انگور با کیفیت تولید می کنند اما به دلیل نبود قیمت مناسب برای این محصول در بازار زحمت و دسترجشان پایمال می شود و فقط واسطه ها از این وضعیت سود میبرند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب  شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی گفت: وضعیت صنعت در استان و شهر ارومیه بسیار وخیم است و هم اینک شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی در حالت کماست و به شدیداً کمک دولتی نیازمند است.

در ادامه  این جلسه سید هادی بهادری  دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز به شناسائی ژئوفیزیک هوایی معادن آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: کار شناسائی ژئوفیزیک هوایی معادن آذربایجان غربی آغاز شده اما این کار هنوز به سرانجام نرسیده و باید تکمیل شود چراکه این موضوع در شناسائی دقیق معادن استان که در عمق بیشتری هستند بسیار مهم است.

وی به معدن تیتان قره آغاج ارومیه ارومیه اشاره کرد و افزود: این معدن نیز نیازمند سرمایه گذاری است ودولت باید خودش در بهره برداری از آن وارد شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از  آخرین وضعیت شرکت فولاد اورمیه خبر داد و گفت: این شرکت با حجم بالای سرمایه گذاری بالغ بر 1500 میلیارد تومان ارزش دارد ولی مدتی است بنا به دلایل اقتصادی زمین گیر شده است وحل مشکل آن نیازمند توجه دولت است چراکه حل مشکل این واحد منجر به اشتغال بیش صدها نفر خواهد شد.

هادی بهادری از نحوه قیمت گذاری شرکت پاکدیس برای محصول انگور ارومیه به شدت انتقاد کرد و گفت:  این نوع قیمت گذاری عاملی برای افت شدید ارزش این محصول در بازار است و دولت باید از این نوع از قیمت گذاریهای غیرمسئولانه جلوگیری کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای به  موضوع احداث واحدهای سنگ بری بزرگ مقیاس در استان اشاره کرد و افزود: به تازگی همکاریهایی با مشارکت ایمیدرو آغاز شده که به سرانجام رسیدن این همکاریها نیازمند ایفای نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت است

وی به مزیتهای منطقه ویژه اقتصادی شدن ارومیه اشاره کرد و گفت: این موضوع در مجلس از سوی نمایندگان استان به شدت در حال پیگیری است و انتظار می‌رود دولت یازدهم با حمایت‌های لازم زمینه تسریع در راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه را فراهم کند.

سید هادی بهادری  با اشاره به آثار خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: برای توسعه آذربایجان غربی راهی جز صنعتی کردن این منطقه وجود ندارد.

دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  اشاره به قیمت سیب و انگور گفت:امسال هنوز برای سیب و انگور قیمت قطعی مصوب نشده و این موضوع سبب ایجاد مشکلات زیادی برای کشاورزان منطقه شده است و لازم است دولت به سرعت قیمت مصوب این دو محصول را اعلام کند.

نادر قاضی پور افزود: با توجه به اینکه آذربایجان غربی یک استان کشاورزی است و این شغل در  معیشت بسیاری از مردم  تاثیر گذار  و زندگی اکثریت وابسته به محصولات کشاورزی است بنابراین دولت باید به مشکلات این قشر از شهروندان بیش از پیش توجه کند.

وی از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست از پیش فروش برخی محصولات از سوی وزارت نفت که بدون هماهنگی با وزیر صنعت انجام می‌شود جلوگیری کند.

در ادامه این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از دیگر سخنرانان بود که به مشکلات واحد های تولیدی استان اشاره کرد و گفت: شناسایی واحدهای مشکل دار استان از سال پیش آغاز شده و تا کنون 400 واحد در فاز اول برای رسیدگی قرار گرفته اند که از این تعداد 71 واحد صنعتی راکد آذربایجان غربی به چرخه تولید بازگشتند.

جعفرصادق اسکندری گفت: به تازگی 83 طرح و واحد صنعتی در آذربایجان غربی به بهره برداری رسیده و 37 طرح توسعه نیز اجرایی شده و از طریق این سلسله فعالیتها امکان اشتغال برای 7 هزار و 500 نفر فراهم شده است.

وی افزود: کار مطالعه ژئوفیزیک هوایی معادن شمال استان در پهنه 2هزار و 500 کیلومتری به انجام رسیده و نیاز است که این مطالعات در بخشهای دیگر استان نیز ادامه یابد.

اسکندری تصریح کرد: در سال گذشته 350 میلیون دلار صادرات از گمرگهای آذربایجان غربی انجام شده و برای امسال نیز هدفگذاری یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است.

در این جلسه دیگر تعدادی از مسئولان صنعتی آذربایجان غربی نیز به بیان مشکلات واحدهای تولیدی و شهرکهای صنعتی پرداخته و خواستار توجه دولت به حل مشکلات صاحبان صنایع در آذربایجان غربی شدند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در پایان این جلسه با اشاره به اینکه اولویت وزارت صنعت ،معدن و تجارت توجه به معدن و اکتشافات معدنی است ،گفت: معادن آذربایجان غربی از نعمت‌های خدادادی این منطقه بوده اما سرمایه گذاری در آن کافی نیست.

محمدرضا نعمت زاده از نبود  نقدینگی سرمایه در گردش در اقتصاد کشور خبر داد و گفت: متاسفانه در کشور منابع مالی ناچیزی وجود داشته به طوریکه از سال 90 مشوق‌های صادراتی  حذف شدند و برای همین باید ردیف بودجه‌ای که به همین سبب منظور شده بود بازگردد.

نعمت زاده با اشاره به مشکل معادن افزود: بی تردید اگر بانک‌ها زیر چهل درصد به صنعت و معدن منابع اعتباری در نظر بگیرند کار به جایی نمی‌رسد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید