15:19|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 09 شهریور 1395 - 04:05
کد خبر: 4894

پساب تصفیه شده شهرهای حوضه آبریز ارومیه به این دریاچه منتقل می شود

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه طرح های فاضلاب 18 شهر حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد حمایت مالی این ستاد است گفت: تمام پساب تصفیه شده شهرهای حوضه آبریز ارومیه به این دریاچه منتقل خواهد شد.

پساب تصفیه شده شهرهای حوضه آبریز ارومیه به این دریاچه منتقل می شود

به گزارش باریش نیوز، عیسی کلانتری در بیست و نهمین جلسه کمیته هماهنگی این ستاد، با اشاره به سخنان وزیر نیرو در خرداد ماه سالجاری مبنی بر اینکه همه پساب حاصل از احداث تصفیه خانه ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای این دریاچه خواهد بود، از مدیران بخش آب و آبفای این وزارتخانه خواست در برنامه ریزی و تخصیص منابع آب این حوضه به این نکته توجه کافی را داشته باشند.
وی افزود: وضع مالی دولت به این صورت نخواهد ماند و دولت در سال های آتی وضع مالی بهتری را تجربه خواهد کرد و در آن زمان می تواند تمام این طرح ها را به سرعت به اتمام برساند.
کلانتری تاکید کرد: البته هفته گذشته بعد از 15 سال تصفیه خانه فاضلاب شهر نقده از منابع اعتباری طرح نجات دریاچه ارومیه با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
در این جلسه مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق اعلام کرد: برای اجرای پروژه های تامین آب از طریق تصفیه پساب باید هماهنگی بیشتری بین دستگاه اجرایی ایجاد شود و از سویی مشخص شود کدام یک از پروژه ها در شرایط مساعد نبودن منابع مالی در اولویت قرار گیرند.
مسعود تجریشی افزود: در حال حاضر 18 شهر در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان در فهرست اجرای پروژه فاضلاب قرار دارند و با لحاظ تمام پساب این تصفیه خانه ها برای دریاچه ارومیه هیچ کدام از فهرست خارج نمی شوند؛ بلکه پرداخت اعتبارات به آنها بسته به میزان پیشرفت پروژه در هر مرحله از تخصیص اعتبارات و میزان آبی که می تواند در یک افق زمانی مشخص به دریاچه برسد توسط ستاد و سازمان برنامه و بودجه اولویت بندی می شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز تاکید کرد: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با قدرت هر چه تمام تر در انجام وظایف خود برای تامین 300 میلیون مترمکعب از حقابه دریاچه ارومیه از منابع حاصل از پساب تصفیه شده 18 شهر حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدام خواهد کرد.
حمید رضا جانباز از همکاران خود در شرکت های فاضلاب شهری استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان خواست در انتخاب روش تصفیه فاضلاب های شهری و جریان انتقال پساب به دریاچه به گونه ای رفتار کنیم تا در آینده دور دریاچه را از لحاظ زیست محیطی به مخاطره نیندازد و کارشناسان در آینده تصمیم ما را مبنی بر انتقال پساب فاضلاب به دریاچه را نقد نکنند.
وی افزود: در حال حاضر ما نیاز به اصلاح فنی تصفیه خانه ها داریم و اگر به ما پول داده شود؛ می توانیم با کیفیت مناسبی در سریعترین زمان ممکن سامانه های فاضلاب را اجرایی و حتی پیش از سال تکلیفی از سوی دولت مورد بهره برداری قرار دهیم.
وی در ادامه مطرح کرد: اگرچه طرح های فاضلاب در سطح کشور مورد حمایت دولت است اما به جز حوضه آبریز دریاچه ارومیه هنوز نگاه ویژه روی این طرح ها نیست.
در ادامه جلسه، سید اسدالله اسدالهی مشاور وزیر نیرو و عضو کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه نسبت خاک به آب در این حوضه، 1.6 برابر است از ادامه روند توسعه کشاورزی دولتی و خصوصی در این حوضه ابراز تاسف کرد و هر گونه افزایش قدرت دسترسی به منابع آب جدید را تنها منجر توسعه افقی کشاورزی دانست.
بیست و نهمین جلسه کمیته هماهنگی این ستاد با حضور عیسی کلانتری مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه، مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق این ستاد ، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، سایر مسوولین ستادی حوزه آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان و کارشناسان و مشاوران ستاد احیای دریاچه در خانه کشاورز برگزار شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید