05:26|شنبه, اردیبهشت 15 ,1403
تاریخ انتشار: 07 شهریور 1395 - 05:13
کد خبر: 4856

سامانه تصفیه خانه فاضلاب نقده به بهره برداری رسید

 همزمان با هفته دولت با حضور وزیرنیرو سامانه تصفیه خانه نقده ظهر به  بهره برداری رسید.

سامانه تصفیه خانه فاضلاب نقده به بهره برداری رسید

به گزارش باریش نیوز ، طول شبکه فرعی فاضلاب نقده ۱۶۵ کیلومتر، طول شبکه اصلی ۲۳ کیلومتر، خط انتقال آن ۴.۲ کیلومتر و طول شبکه سنتی آن نیز ۵۷.۶ کیلومتر است.

ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب نقده ۲۳ هزار و ۳۷۰ مترمکعب و بوده که تقریبا بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهر نقده را پوشش می دهد.

طرح تصفیه خانه و شبکه فاضلاب نقده ۴۴۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشته است، تجهیزات این تصفیه خانه مجهز به آخرین تکنولوژی روز و فرایند تصفیه نیز از نوع SBR است.

این تصفیه خانه در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در کیلومتر ۵ جاده نقده به محمدیار در اراضی روستای تازه قلعه احداث شده است.

شروع عملیات اجرایی سامانه شبکه فاضلاب نقده به سال ۱۳۷۵ و عملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب این شهر به سال ۱۳۸۴ بر می گردد.

حمید چیت چیان در مراسم افتتاح تصفیه خانه مدرن فاضلاب شهری  شهرستان نقده با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه در وضعیت تثبیت قرار گرفته است گفت:دولت تدبیر و امید برای احیا دریاچه ارومیه یک طرح 10 ساله در دستور کار خود قرار داده است که خوشبختانه توانسته است به مدت دو سال وضعیت دریاچه ارومیه در حالت ثبیت قرار دهد.

وی در ادامه به عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت:افزایش 350 هزار هکتاری اراضی کشارزی اطراف دریاچه ارومیه در دو دهه اخیر یکی از عواصلی اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است و برای احیا دریاچه ارومیه باید بهره وری آب در بخش  کشاورزی را بالا برد.

وزیر نیرو افزود: برخی از کسری آب دریاچه را با ورود آب های جدید جبران میکنیم اما به نظر من این راهکار ها توان رساندن دریاچه ارومیه را به وضعیت اولیه  ندارد و من معتقدم که همکاری کشاورزان در احیا دریاچه ارومیه تعیین کننده است

چیت چیان اظهار داشت: دولت معتقد است همکاری کشاورزان منطقه در روند احیاء دریاچه ارومیه بسیار تعیین‌کننده است بنابراین وی کشاورزان باید در انتخاب محصولات خود دقت بیشتری داشته باشند چون اگر دولت موفق به احیای دریاچه نشود، آسیب‌های مختلفی زندگی همه مردم منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد.

وی ادامه داد: اگر با اجرای این طرح ها و پروژه ها موفق به احیای دریاچه ارومیه نشویم ، آسیب و تبعات زندگی همه مردم منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وزیر نیرو گفت: یکی از مسال نگران کننده در همه جا ورود فاضلاب ها به محیط زیست مخصوصا منابع آب است به طوریکه در برخی مناطق به دلیل رهاشدن فاضلاب مشکلات زیادی به وجود آمده است

چیت چیان ادامه داد:  امروز  پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرستان نقده با ظرفیت قابل توجه وارد مدار میشودو پساب حاصل از تصویه فاضلاب وارد دریاچه ارومیه می شود تا شاید در روند احیا این دریاچه موثر باشد.

وزیر نیرو اظهار داشت: امروز در استان آذربایجان غربی احداث پروژه شبکه بزرگ آبیاری پیرانشهر نیز آغاز شد و علاوه بر آن کار رسمی کندن تونل انتقال آب به‌وسیله دستگاه‌های مجهزی که به همین منظور خریداری شده آغاز شد تا انشالله آب‌های مازاد این منطقه به سمت دریاچه ارومیه منتقل شود.

استاندار آذربایجان غربی در آیین بهره برداری از این طرح گفت قربانعلی سعادت در مراسم افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شهرستان نقده که با حضور وزیر نیرو در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته به حوزه آب توجه نشده است که از دولت و مسئولان کشوری انتظار داریم برای جبران این عقب ماندگی عنایت و توجه ویژه تری به استان داشته باشند.

وی ضمن تقدیر از اقدامات دولت یازدهم در زمینه اجرای طرح های تصفیه خانه فاضلاب شهری و روستایی، افزود: اگرچه از اوایل انقلاب تا امروز، اقدامات شایسته ای در خصوص تامین آب و برق روستایی در استان انجام گرفته اما این اقدامات کافی نبوده و هنوز هم مشکلاتی در این زمینه ها وجود دارد فلذا امیدواریم دولت رسیدگی به این مشکلات را نیز در دستور کار قرار دهد.

استاندار آذربایجان غربی در رابطه با وضعیت و روند احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: خوشبختانه فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب و همچنین فرهنگ کمک به احیای دریاچه ارومیه در میان مردم استان جا افتاده و نهادینه شده است و امید می رود با این همدلی و همکاری که میان مردم استان و دولت وجود دارد، شاهد احیا و بازگشت دریاچه به شرایط پرآبی خود باشیم.

مدیر عامل شرکت آبفای آذربایجان غربی با توجه به اینکه دولت یازدهم به بهداشت عمومی توجه زیادی دارد گفت: احداث و بهره برداری از سامانه های فاضلاب، نشان دهنده توجه دولت تدبیر و امید به بهداشت عمومی و محیط زیست و حفاظت از آبخوانها و آب های زیر زمینی و آب شرب سالم است.

اکبری گفت : ۶۰ درصد از سامانه فاضلاب نقده در طول ۱۵ سال گذشته اجرا شده و مابقی ۴۰ درصد در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: این پروژه برای استفاده جمعیت 80 هزار نفری کنونی و جمعیت افق 153 هزار نفری طراحی و احداث شده است.

مدیر عامل شرکت آبفای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر  ۳۵ طرح در قالب ۱۱۰ پروژه با اعتبار ۷۵۰۰ میلیارد ریال در بخش آب و فاضلاب در سطح استان آذربایجان غربی در حال اجراست که شامل تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، خطوط انتقال و اصلاح شبکه است و به طور متوسط از ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند.

اکبری تصریح کرد: پساب حاصل از تصفیه فاضلاب نقده به احیای دریاچه اورمیه کمک شایانی می‌کند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید