09:22|سه شنبه, اردیبهشت 18 ,1403
تاریخ انتشار: 03 شهریور 1395 - 01:39
کد خبر: 4780

اتمام راه آهن ارومیه– مراغه ۳.۹هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: برای اتمام طرح راه آهن مراغه به ارومیه ۳هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

اتمام راه آهن ارومیه– مراغه ۳.۹هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

به گزارش باریش باریش نیوز به نقل از راه و شهرسازی آذربایجان غربی، داریوش نصر ظهر سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه اهتمام ویژه دولت و وزارت راه اتمام هر چه سریعتر راه آهن مراغه – ارومیه است افزود: تلاش می شود امسال بخشی از این طرح به بهره برداری برسد.

وی در خصوص وضعیت راههای ارتباطی استان تصریح کرد: طول مرز آبی و خاکی استان با کشورهای همسایه مجموعا ۸۲۳ کیلومتر است که این استان با ۸ مرز بین المللی شامل ٦ مرز جاده ای یک مرز ریلی و یک مرز هوایی و ۵ بازارچه فعال مرزی دارای بیشترین گذرگاه های مشترک با کشورهای همسایه است.

نصر، طول بزرگراه های استان را ۲۷۹کیلومتر، طول راههای شریانی استان را۱۰۳۰ کیلومتر و طول راههای روستایی استان را نیز ۷۸۰۰کیلومتر عنوان کرد و اظهار داشت: استان آذربایجان‌غربی براساس طول کل راه‌های موجود در کشور رتبه ۱۰ می‌باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همچنین افزود: با توجه به آمار برخورداری آزادراه و بزرگراه نسبت به کل راه‌های موجود در استان رتبه ۲۲ کشور است.

 نصر با بیان اینکه استان از نظر برخورداری راه‌های شریانی رتبه ۱۴ کشور را دارا است ادامه داد: با توجه به طول راه‌های موجود حداقل به رتبه ۱۰ باید کاهش یابد.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت ویژه استان به عنوان دروازه اروپا ارتقا به رتبه ۸ کشوری امری اجتناب ناپذیر است افزود: باتوجه به این موضوع و نرخ افزایش رشد طول سالانه بزرگراه و آزادراه در کشور ۷.۷ و آمار نرخ افزایش رشد سالانه طول راه‌های شریانی ۴.۳ می‌باشد که تا سال ۱۴۰۰ طول بزرگراه و آزادراه جهت رسیدن به رتبه ۸ بایستی با آهنگ رشد سالیانه ۲۱.۷ به ۱۱۰۵ کیلومتر و راه‌های شریانی با آهنگ رشد ۹ به ۱۸۸۱ کیلومتر ارتقا یابد.

نصر دلیل این امر را با متوسط رشد کشوری را جبران عقب افتادگی این استان و ارتقا به رتبه ۸ دانست.

وی ادامه داد: در پایان سال ۱۴۰۰ جهت ارتقا به رتبه ۸ کشوری با فرض اینکه راه‌های سایر استان‌های کشور مطابق با آهنگ رشد متوسط کشوری توسعه یابد می‌بایستی ، ۱۱۰۵ کیلومتر آزادراه و بزرگراه و ۱۸۸۱ کیلومتر راه شریانی در استان احداث گردد.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس آمار کشوری آهنگ نرخ رشد طول سالیانه راه‌های روستایی در بیشتر استانهای کشور در حدود ۴ است.

 داریوش نصر افزود: درصورت افزایش طول آسفالت راه روستایی ۵۰۱۴ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ درصد آمار راه روستایی آسفالته به کل راههای روستایی به ۶۴ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس شورای هماهنگی حمل و نقل استان در ادامه به وضعیت تصادفات استان اشاره کرد و گفت: استان آذربایجان غربی با رتبه ۳ معادل ۳۷.۵درصد کاهش تصادفات در راههای روستایی در سه ماهه اول سال ۹۵ نسبت به سال گذشته بعداز استانهای زنجان و مرکزی را داراست.

وی تعداد متوفیات برون شهری استان آذربایجان غربی رتبه ۲۵ معادل ۸.۲درصد (۹۲نفر سه ماهه اول ۹۵ و ۸۵نفر سه ماهه اول ۹۴) را دارا است.

نصر، رتبه استان در حوادث رانندگی را ۲۵کشوری دانست و اجرای روکش آسفالت به میزان ۲۰۰ کیلومتر را در راههای اصلی و فرعی و روستایی را از جمله عملکرد شاخص مدیریت راهداری از ابتدای امسال برشمرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید