04:25|پنجشنبه, اردیبهشت 13 ,1403
تاریخ انتشار: 05 مرداد 1395 - 04:43
کد خبر: 4546

نشست خبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اصحاب رسانه به مناسبت اولین روز اقامه نماز جمعه

حجت الاسلام و المسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به گفتگو پرداخت

نشست خبری  رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اصحاب رسانه به مناسبت اولین روز اقامه نماز جمعه

به گزارش سرویس سیاسی  باریش نیوز، حجت الاسلام والمسلمین تقوی در ابتدای نشست در مورد رسانه و رسالت خبرنگاران اظهار داشت: رسانه کار با ارزشی هست و مردم را نسبت به تحولات اتفاق افتاده آگاه می سازد و این کار بسیار ارزشمند است او در ادامه با اهمیت دانستن شغل خبرنگاری گفت: خبرنگاری همانند پیامبری بودن میباشد، همانطور که پیامبر خبر هایی از طریق وحی به مردم ابلاغ میکرد خبرنگاران هم از آسمان جامعه مطالب را میگیرند و به مردم ابلاغ میکنند.
حجت الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه سخنان خود گفت: خبرنگار در بسیاری از تحولات عظیم در جهت نگهداشت شور و بالا بردن شعور مردم سهم بزرگی دارد، اگر جریانی جامعه را به خطر تهدید میکند خبرنگار می تواند با خبرش مردم را متوجه بکند.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در خصوص قدرت رسانه ها گفت: نظامی می تواند ابر قدرت باشد که دسترسی سریعتری به اخبار و اطلاعات داشته باشد و با سرعت بیشتری بتواند تجزیه و تحلیل کند و به مردم برساند، امروزه قدرت های بزرگ , قدرتشان به اطلاعات و تحلیل هایشان است نه قدرت هسته ای، البته اطلاعاتی که بتواند تاثیرگذار باشد.


حجت الاسلام و المسلمین تقوی گفت:  مقام معظم رهبری در حضور ائمه جمعه فرمودند برای ما ائمه جمعه سخت ترین کار این است که  مردم را توصیه به تقوا کنیم، کسی که به حقیقت این جمله واقف باشد سنگینی آن را احساس میکنند، حرفه خبرنگاری هم همینطور میباشد. این حرفه، حرفه ی شریفی است من رسانه های خبری، خبرگزاری ها، پایگاههای خبری را به صورت یک مجموعه میبینم که ما با این شبکه ها میتوانیم بسیاری از مشکلاتمان را حل کنیم.

بایستی رشته های مرتبط این حرفه در دانشگاه ها تقویت شود، رسانه ها اصحاب فرهنگ بوده و منزلت اجتماعی رسانه ها  را باید حف مثل منظ نماییم همانند منزلت استاد در دانشگاه.


رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مورد نقد و انتقاد کردن خبرنگاران گفت: امام صادق میفرماید بهترین دوستان من کسانی هستند که عیب های من را بگویند، نقد باید با خلوص نیت صورت بگیرد، نقد کننده باید انگیزه اصلاح داشته باشد و اگر عیبی را میگوید حُسن و قدرت رو هم بگوید.



رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت :امروز  ما در سالروز اولین اقامه نماز جمعه که با حکم رهبر کبیر انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب توسط آیت الله طالقانی در 5 مرداد 1358 در دانشگاه تهران اقامه شد هستیم.  آنروز مردم تقاضا دادند  که نماز جماعت  همه جا اقامه شود .هم اکنون حدود 900 شهر داریم که نماز جمعه در آنها اقامه میشود. مجموعه ستاد اقامه نماز جمعه در این 900 شهر که وقتشان به این کار قرار میدهند  کسانی هستند که خدمت به مردم را عبادت میدانند و حدود 40 هزار نفر میباشند.


رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مورد نماز جمعه فرمودند: این نماز، نماز حاکمیت است یعنی حاکم اسلام باید به امام جمعه اجازه بدهد که خطبه را بخواند، امام جمعه حکم اش را از ولی امر مسلمین میگیرد، این نماز یک جریان جوشان و تاثیر گزار در جامعه است. نماز جمعه ای که مردم در صفوف فشرده در هر جمعه با اقامه امام جمعه به جا می آورند، برکات و آثار زیادی دارد و از اولین برکات آن  حضور همیشگی مردم در صحنه ها میباشد و ملت اگر در صحنه باشند دشمن دیگر جرات نفوذ نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در پاسخ به یکی  از سوالات خبرنگاران در مورد بروز بودن ائمه جمعه فرمودند: استعداد و ذوق ائمه جمعه متفاوت هست همینطور توانایی های علمی شان باهم فرق میکند، در دانشگاه همه  اساتید مثل هم نمیباشند. نمیتوان همه را را با مقام معظم رهبری مقایسه کرد، یکی از معیار های مهمی که باید امام جمعه داشته باشد این است که بتواند رضایت عمومی جامعه خود را بدست آورد.
وی در ادامه افزود مقام معظم رهبری  درباره قرارگاه فرهنگی شهری میفرماید: نماز جمعه قرارگاه فرهنگی شهری است و رهبر آن امام جمعه است، هم اکنون در بسیاری از شهر ها این قرارگاه بناشده است  و مشغول به کار میباشد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد افزایش تعداد ائمه جمعه فرمودند: شهر هایی داریم که در خواست امام جمعه دارند که باید تحقیق و بازدید صورت بگیرد که آیا مسجد جامعه ای یا مصلی ایی دارد؟ در حال حاضر حدود 50-60 شهر هستند که درخواست امام جمعه دارند. در این استان نیز (آذربایجان غربی) چند شهری میباشد که درخواست امام جمعه را داشته اند.

ایشان در مورد حجت الاسلام والمسلمین قریشی امام جمعه ارومیه فرمودند: آقای قریشی در این مدت بسیار موفق بوده اند و توانستند رضایت عمومی جامعه خود را بدست بیاورند، مقام معظم رهبری علاقه ویژه ای به مناطق آذری زبان دارند.
بنده به نظر خودم از آقای قریشی بسیار راضی هستم و به ایشان نمره قبولی میدهم، ارتباط ایشان  با علما بسیار خوب میباشد و  ما انتظار داریم مردم شریف ارومیه با یاری خود از امام جمعه شهرشان حمایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در پایان یادی  از حجت الاسلام والمسلمین حسنی کرد و گفت: از حجت الاسلام والمسلمین حسنی به خاطر زحماتی که کشیدند تشکر میکنم و آرزوی سلامتی برای ایشان دارم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید