13:32|شنبه, اردیبهشت 29 ,1403
تاریخ انتشار: 10 تیر 1395 - 11:24
کد خبر: 4233

دلار رکورد سال را زد

در پی حمله انتحاری تروریست‌ها به فرودگاه بین‌المللی آتاترک در استانبول ترکیه دلار در بازار داخلی گران و قیمت جهانی طلا نیز با افزایش نسبی روبه‌رو شد.

دلار رکورد سال را زد

در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را در شرایطی که آغاز کرد که یک روند صعودی نسبت به روز ماقبل خود داشت. بر این اساس هر دلار آمریکا که در پایان معاملات روز سه شنبه قیمتی معادل سه هزار و 503 تومان داشت در جریان معاملات روز چهارشنبه در مسیر صعودی گام برداشت و روی قله سه هزار و 520 تومانی آرام گرفت.

بنابراین هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز گذشته 17 تومان افزایش قیمت را ثبت کرد تا رکورد بالاترین قیمت این ارز معتبر جهانی در سال‌جاری رقم خورده باشد. افزایش قیمت دلار در شرایطی اتفاق افتاد که حجم زیادی از پروازهای ایرانی به سوی ترکیه به دلیل حملات تروریستی به فرودگاه آتاتورک لغو شد و عده‌ای از مسافران دیگر تمایلی برای سفر به این کشور ندارند.

با این حال فعالان بازار روایت می‌کنند که افزایش تقاضا در بازار همچنان کشش قیمتی دلار را به جهت ارقام بالاتر سوق داده است. نکته جالب اینکه در جریان معاملات دیروز قیمت لیر نیز در میان ارزهایی قرار گرفت که روند صعودی داشت و هر لیر ترکیه معادل 1235 تومان قیمت داشت.

از سوی دیگر در پنجمین روز هفته، با وجود اینکه بهای اونس در بازارهای جهانی در واکنش به انفجار ترکیه مقداری افزایش داشت اما معامله‌گران سکه برخلاف دلار شاهد افت قیمت بودند.

بر این اساس هر سکه تمام بهار آزادی که با قیمت یک میلیون و 80 هزار تومانی رکورد دو ساله خود را شکست در جریان معاملات دیروز توانست در قیمتی معادل یک میلیون و 77 هزار تومان به فروش برسد. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب 540 و 285 هزار تومان به فروش رسید.

براساس این گزارش قیمت هر اونس طلا روز گذشته با شش دلار افزایش نسبت به روز ماقبل به بیش از 1319 دلار رسید.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، نگرانی‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نوسانات شدید شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی می‌تواند عامل مهمی برای ادامه روند صعودی قیمت طلا باشد.

تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری فست مارکتس تاکید کردند: باوجود کاهش نسبی قیمت طلا در هفته جاری، پیش‌بینی ما این است که روند صعودی قیمت این فلز زرد بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. عدم توانایی بانک‌های مرکزی جهان برای برقراری آرامش در اقتصاد جهانی می‌تواند عامل مهمی برای افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا باشد.

این گزارش افزود: اگر وضعیت اشتغال آمریکا نیز مانند ماه گذشته ناامیدکننده باشد، قیمت طلا بار دیگر با افزایش همراه خواهد شد.

به نظر می‌رسد انتشار آمارهای مهم اقتصادی منطقه یورو، آمریکا و چین طی روزهای آینده می‌تواند تاثیر مهمی بر قیمت جهانی طلا و ارزش دلار داشته باشد. قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 24 درصد رشد داشته است. رهبران اروپایی نیز در نشست روز گذشته خواستار اقدام فوری بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا شدند.

منبع :جهان صنعت 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید