23:59|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 01:41
کد خبر: 3204

رهاسازي بيش از 740 ميليون متر مكعب آب سدها به سمت درياچه اروميه

مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي گفت: در اجراي مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه، تاكنون 743 ميليون متر مكعب آب ذخيره شده در پشت سدهاي استان در سال زراعي جاري به سمت حوضچه درياچه اروميه رهاسازي شده است.

رهاسازي بيش از 740 ميليون متر مكعب آب سدها به سمت درياچه اروميه

كيومرث دانشجو روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اين ميزان رهاسازي آب به سمت درياچه اروميه كه از سدهاي استان صورت گرفته است، در مقايسه با پارسال بيش از 5.5 برابر افزايش نشان مي دهد.
وي با اشاره به بارندگي هاي بسيار مناسب سال زراعي جاري بيان كرد: خوشبختانه افزايش بارندگي ها موجب شده تا بيشتر سدهاي استان به مرحله سرريز رسيده و آب مازاد آنها به سمت درياچه اروميه هدايت شود.
دانشجو اضافه كرد: از سوي ستاد احياي درياچه اروميه در مجموع 320 ميليون متر مكعب رهاسازي آب در نظر گرفته شده بود كه اين ميزان هم اكنون از مرز 427 ميليون متر مكعب نيز گذشته است.
وي گفت: بيشترين ميزان رهاسازي آب از سد شهيد كاظمي بوكان و به ميزان 564 ميليون متر مكعب بوده است كه در مقايسه با 77 ميليون مترمكعب سال گذشته بيش از هفت برابر افزايش نشان مي دهد.
دانشجو افزود: پس از سد شهيد كاظمي بوكان بيشترين ميزان رهاسازي آب به ترتيب از سدهاي مهاباد، حسنلوي نقده و زولاي سلماس است به طوري كه تنها از سد مهاباد امسال 95 ميليون متر مكعب آب رهاسازي شد كه اين ميزان در سال گذشته صفر بود.
وي اظهار كرد: با رهاسازي اين ميزان آب، مناطق پايين دست اين سدها تحت تاثير قرار مي گيرد و ضروري است مردم در زمان رهاسازي آب و پس از آن، از نزديك شدن به حريم و بستر رودخانه ها و برداشت غيرمجاز خودداري كنند.
به گزارش باریش، درياچه اروميه بزرگترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه شور جهان است كه در 20 سال گذشته با بحران شديد كم آبي مواجه شده و از پهنه 5700 كيلومتري آن در اوايل پاييز پارسال تنها حدود 10 درصد باقي مانده بود.
پيش از اين وضعيت، ميزان آب موجود در درياچه اروميه تا 32 ميليارد متر مكعب نيز رسيده بود.
در تراز اكولوژيك 1274.1 متري درياچه اروميه، ميزان آب نزديك به 14 ميليارد متر مكعب بوده است.
آب اين درياچه بسيار شور بوده و بيشتر از رودخانه هاي زرينه رود، سيمينه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي شود.
امسال روند خشكي سال هاي گذشته درياچه اروميه متوقف شده و اين درياچه شرايط تثبيت را مي گذراند.
ستاد احياي درياچه اروميه از سال گذشته با برنامه هاي اجرايي مدون در راستاي تثبيت وضعيت فعلي درياچه اقدام هايي را آغاز كرده است.
با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، اين درياچه كه بزرگترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه شور جهان به شمار مي رود، مورد توجه جدي دولت قرار گرفت و مقرر شد كه برنامه ويژه براي احياي آن تدوين و تصويب شود.
استان آذربايجان غربي داراي 12 سد است.
 

 

ایرنا

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید