03:36|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 14 اسفند 1394 - 13:35
کد خبر: 2686

حمام هاي تاريخي ارومیه

حمام‌هاي قديمي اروميه گنجينه‌اي زير غبار فراموشي‌ است  اين حمام‌هاي قديمي در داخل بازار قديمي اروميه بنا شده‌اند و قدمتشان به دوران قاجاريه مي‌رسد

حمام هاي تاريخي ارومیه

حمام قراچه يكي از بناهاي تاريخي اروميه است كه در بين بافت قديمي‌بازار اروميه ما بين راسته كوزه‌فروشان و خيابان عسگرآبادي قرار گرفته است، اين حمام كه ورودي ‌آن در راسته كوزه فروشان قرار دارد در ضلع غربي مجموعه بازار واقع شده است. 

طبق مندرجات كتب تاريخي اين حمام در زمان حكومت نادرشاه محمود وجود داشت و از نظر فرم طاق، كتيبه و تكنيك ساخت بيانگر معماري اوايل زنديه يا صفويه است، ورودي حمام از بازار كوزه فروشان منشعب مي‌شود. 

اين حمام مانند ساير حمام‌هاي قديمي‌پايين‌تر از كف كوچه ساخته شده است. حمام قراچه اروميه در حال حاضر به نسبت سالم است و مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه در صورت نياز با تعميرات موضعي از قسمت‌هاي آسيب‌ديده آن مي‌توان رفع خطر كرد.

به هر صورت با توجه به پلان حمام به راحتي مي‌توان با ويژگي‌هاي اين گرمابه آشنا شد، حمام فاقد تزئينات و آرايش بوده و تمام بدنه داخلي آن با اندود گچ و آهك و كاشي‌هاي جديد پوشانيده شده است و هيچ نوع تزئينات قديمي‌در ظاهر ندارد ولي شايد در لايه‌برداري به تشابه‌هايي از آرايش‌هاي اوليه حمام برخورد شود. 

نادر شاه افشار در همين حمام بود كه در هنگام استحمام شبانه با شنيدن صداهاي محافظان نسبت به محمد كريم‌خان بيگلر بيگي بدگمان شد و دستور داد كه در همان رختكن حمام او را احضار كردند و از دو چشمش نابينا كردند

 حمام آخوند از ديگر بناهاي تاريخي و ماندگار در شهرستان اروميه در داخل بازار قديمي‌اين شهر و در راسته حاج ميرزا حسين آقا قرار گرفته است كه متعلق به دوره قاجاريه است، اين بنا پلان منظم ندارد و كف حمام در دو متر و 80 سانتي‌متر از كف بازار پايين‌تر است، حمام آخوند اروميه دو گنبد مركزي دارد كه يكي از گنبدها براي گرمخانه و ديگري براي رختكن طراحي شده است. پي‌هاي بنا از سنگ لاشه و ملات و بينشان ماسه و آهك احداث شده است.

قوس‌هاي به كار رفته در نماي داخلي بنا از نوع شاخ بزي است كه زيبايي خاصي به اين بنا داده و سبب ماندگاري آن بعد از چند صد سال شده است، حمام آخوند همان كاربري زمان ساختش يعني استفاده به عنوان گرمابه را دارد و محل خزينه آب سرد قديم امروز به محل دوش تبديل شده است، اين حمام قديمي‌تزئين خاصي ندارد و آجرهاي به كار رفته در بنا آجرهايي به ابعاد 20 در 20 سانتي‌متر و ملات است. 

با توجه به اينكه اين حمام در سال 1366 هجري شمسي بر اثر حمله هواپيماهاي عراقي تخريب شده بود تعميراتي در آن صورت گرفته است كه البته بر اساس معماري قديمي‌اصلاح شده است و در حال حاضر به عنوان گرمابه عمومي‌مورد استفاده مردم اين شهر قرار مي‌گيرد.

حمام‌خان نيز يكي ديگر از حمام‌هاي قديمي‌اروميه است كه توسط سردار باني مسجد سردار و نزديك اين مسجد ساخته شده بود كه بعد از كودتاي رضاشاه و خيابان‌كشي شهر تخريب شده است و به جاي آن پاساژي بنا شده كه امروزه به نام پاساژ ورهرام معروف است. ثبت اين بناهاي تاريخي كه بي‌شك جزو آثار كهن و فرهنگ اين مرز و بوم هستند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید