21:26|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1394 - 23:52
کد خبر: 2515

توضیحات نوبخت درباره افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت

سخنگوی دولت توضیحاتی درباره افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت در سال 95 ارائه کرد.

توضیحات نوبخت درباره افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت

به گزارش باریش نیوز ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران که امروز سه‌شنبه(4 اسفند ماه) در محل سالن اجلاس برگزار شد،‌ با اشاره به برگزارس انتخابات در 7 اسفند ماه، اظهارداشت: امیدواریم رخداد مهم انتخابات به نحو شایسته برگزار شود و ملت بزرگ ایران در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت ملی در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی بتواند از نمایندگان شایسته‌ای در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه یکی از تلخی‌های ایام نوروز که می‌تواند شیرینی روی میز را به کام برخی تلخ کند، افزایش قیمت برخی از اقلام بخصوص میوه‌ها که اگر اقدامی به موقع صورت بگیرد، این تلخی از کام‌ها دور خواهد شد، گفت: برای نوروز امسال خرید 42 هزار تن پرتقال و 18 هزار تن سیب برنامه‌ریزی شده که اکنون مقدار 32 هزار تن پرتقال در سردخانه‌ها انبار شده و برای ارائه به بازار آماده‌اند.

نوبخت با بیان اینکه 10 هزار تن پرتقال هم در حال خریداری است، تصریح کرد: 12 هزار تن سیب هم در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود که به وقت مشخص توزیع خواهد شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: 6 هزار تن سیب هم اکنون در حال خریداری است تا در ایام نوروز خانواده‌های ایرانی ایام مطلوبی را بعد از یک سال سختی و دشواری به دلیل کارهای روزمره را داشته باشند.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران اظهار داشت: به جهت جایگاه ویژه کشور جمهوری آذربایجان و ارتباط همسایگی موضوعات مهمی در این سفر مورد بررسی قرار گرفت.

نوبخت با اشاره به بررسی موضوع قیمت نفت در این سفر گفت: این مسئله اهمیت دارد چرا که بازار نفت اکنون با عرضه بیش از تقاضا اشباع شده و باید تقلیل پیدا کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کسانی که تاکنون به دلیل عدم حضور ایران در بازارهای نفتی به علت تحریم بهره بسیاری را می‌بردند، نمی‌خواهند حق ایران را به رسمیت بشناسند و تولید خود را تقلیل دهند، افزود: این کشورها باید سهم خود را تقلیل دهند و ایران به سهم خود به پیش از دوران تحریم برگردد،‌ به همین جهت ما از همه اعضای اوپک و عرضه کنندگان نفت انتظار داریم که واقع‌بینانه حق ایران را به رسمیت بشناسند و به این امر کمک کنند.

وی با بیان اینکه ما روابط خودمان را بر همین پایه‌ها ارزیابی می کنیم که چقدر آنها در احقاق حقوق ایران تلاش می کنند تاکید کرد: موضع ما روشن و شفاف و منطقی و مصرانه است که همواره از حق ملت ایران دفاع می کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت تصمیم به خرید هواپیماهای جدیدی دارد، گفت: قرار نیست اکنون از منابع محدوی که باید برای رشد توسعه هزینه شوند منابعی را صرف خرید هواپیما کنیم، هواپیماهای ایرباس خریداری شده، اجاره به شرط تملیک هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: ما از هیچ منبعی برای خرید هواپیماهای فوق استفاده نمی کنیم و هواپیماهایی که قرار است در اختیار ناوگان جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرند همگی اجاره به شرط تملیک هستند. هواپیماها اکنون به نام کشور آنها و تنها تا زمان تصویه حساب آن هم با سود معقول در اختیار ما است.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه فرد فهیمی اخیرا اعلام کرده که جوانان ما بیکار هستند و دولت به جای اشتغال پول ها را صرف خرید هواپیما می کند،‌ گفت: این اظهارات یا از روی عدم آگاهی و یا عدم تقوا است.

وی ادامه داد: اکنون برخی از خطوط هواپیمایی نوظهور در منطقه سالانه 3 تا 4 میلیارد دلار از مسافران ایرانی بهره‌مند می شود که ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه دولت چه تدابیری را برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان برای سال 95 اندیشیده‌ است؟ گفت: با توجه به برنامه‌ای که تعدادی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق مقرر کرده بودند قرار بود پس از بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیشان بودجه بررسی شود و تا پایان اسفند ماه هم تمام مراحل خود را طی کند، ولی بنده در موضع پدافندی جدید مستقر شدم و گفتم که اگر بررسی بودجه تا دو، سه هفته‌ اول فروردین هم طول بکشد ما بازهم طبق سازوکارهایمان به گونه‌ای رفتار خواهیم کرد تا از آغاز سال افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان را شاهد باشیم.

نوبخت تصریح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه اختیاری برای دولت قائل شده است تا 10 درصد ردیف‌های بودجه از جابه‌جایی ردیف‌های دیگر افزایش پیدا کند در سقف اختیارات قانونی برای پرداخت یارانه‌ها دولت استفاده می‌کند و دستگاه‌های نظارت هم کار خود را انجام می‌دهند بر این اساس از شخص قابل انعطاف ریالی افزایش نمی‌یابد.

 

سخنگوی دولت در ادامه درباره قراردادهای نفتی منعقد شده میان ایران و کشورهای غربی اظهار داشت: در یک مقطع زمانی هستیم که باید بر روی میادین مشترک با اولویت‌های مشترک سرمایه‌گذاری شود و این سرمایه گذاری‌ها در چارچوب قرارهای منعقده انجام می‌شود.

وی افزود: نسبت قراردادهایی که بسته شده اقدامات ما در میادین مشترک انجام شده و با رعایت مصالح و منافع ملی از جاذبه‌هایی برای این امر استفاده می‌کنیم.

نوبخت تاکید کرد: بازبینی قراردادهای نفتی قابل توجه، ضروری و به نفع ماست و این واقع بینی‌ها باید در چارچوب قوانین فرادستی به گونه‌ای باید باشد تا بتوانیم از میادین خود بهره‌مند شویم. وزارت نفت فرمول‌هایی را تهیه و ارائه کرده و برخی از دوستانی که صاحب نظر در حوزه سیاسی و قانونی هستند انتقادهایی براین قراردادهای بسته شده داشتند که وزارت نفت اعلام آمادگی کرد که سخنان آنها را بشنود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: همواره ما به دنبال تامین منافع ملی هستیم و این انعطاف باید از سوی وزارت نفت وجود داشته باشد و قراردادها به گونه‌ای بسته شود که دغدغه دوستان برطرف گردد. این قراردادها در حال حاضر با توجه به اعلام آمادگی وزارت نفت در حال بحث و بررسی است.

وی درباره نقش دولت در این قراردادها گفت: همه قراردادها براساس قانون باید صورت گیرد و یک امر کلی است، باید بدانیم که دولت آیا به معنای رئیس جمهور است یا کارمندان این مجموعه یا هیئت وزیران که باید نقششان کاملا روشن شود و باید از جایگاهی حقوقی وارد مباحث قراردادها شویم.

سخنگوی دولت درباره بستن قراردادهای نفتی و اینکه گفته می‌شود شما در جریان این قراردادها هستید گفت: بنده نه شرکت کردم و نه اطلاعی دارم و این قراردادها را وزیر نفت در وزارتخانه متبوعش بسته است.

نوبخت درباره ماحصل برنامه امروز که پیرامون تدوین برنامه ششم توسعه بود گفت: در این جلسه کلیات برنامه ششم توسعه مطرح شد و قرار است برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در پنل‌های تخصصی با حضور وزرای مربوطه بررسی شود.

سخنگوی دولت درباره مداخله برخی از رسانه‌های بیگانه در امر انتخابات کشور تصریح کرد: سخنانی که در این باره مطرح می‌شود مغایرت با استقلال ما دارد و ما اجازه دخالت از هیچ مرجع خارجی را نسبت به موضوعات داخلی نمی‌دهیم. همه نامزدهای انتخابات از اصلاح طلبان، اصولگرایان‌ و اعتدال‌گرایان فرزندان ملت‌اند و اختلاف سلیقه همواره بین این افراد وجود دارد و برخی شاید به تقوای این افراد تردید کنند البته اسامی افراد که روی دیوارها نوشته شده همگی از مرجع شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند و از نگاه تیزبین‌ این شورا دور نشده‌اند.

وی اضافه کرد: ‌ما قطعا لیست انگلیسی نداریم و اگر کسی می‌گوید شورای نگهبان انگلیسی‌ها را تایید کرده و فرستاده اشتباه کرده است و سرویس اطلاعاتی ما اجازه نمی‌دهد بیگانگان در امور داخلی ما دخالت کنند.

نوبخت در پاسخ به شایعاتی مبنی بر دریافت پول های غیر قانونی در زمان دبیرکلی حزب اعتدال و توسعه منتشر شده بود گفت: من اگر در اینباره اظهار نظری نکرده‌ام به خاطر مشغله فراوان خودم بوده است. دیگر فرصتی ندارم تا به کارهای حزبی رسیدگی کنم.

وی ادامه داد: مایلم چند نکته را درباره حزب اعدال و توسعه بیان کنم. سال 77 زمانی که من نماینده مجلس بودم یک تشکل فراجناحی برای رسیدگی به مسائل اساسی کشور را بنیان گذاری کردم، من مسئولیت این تشکل فراجناحی را به عهده داشتم و ما بر آن معتقد بودیم یک سری درگیری در جامعه بین طیف‌های سیاسی وجود دارد که در آن منافع ملت در نظر گرفته نمی‌شود، پس از تفکر به صورت یک حزب درآمد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: باید بگویم اگر شما به لیست‌های انتخاباتی در آن زمان مراجعه کنید، خواهید که اعضای این حزب از معتدلین هر دو جناح بودند.

نوبخت درباره منابع مالی این حزب گفت: این منابع از دو محل تشکیل می شد، یکی از طریق مناسبات عادی که همان پرداخت‌های خود اعضای شورا و حزب بود و دیگری زمانی بود که به طور مثال در زمان انتخابات اعضای خود حزب توانایی پرداخت تمام هزینه‌ها را نداشت و به صورت شفاف از افراد دیگر کمک مالی می‌گرفت. ما در آن زمان شماره حسابی به صورت آشکار اعلام می‌شود و حزب کمک‌های مالی را دریافت می کرد و اسناد مسائل مالی حزب اعتدال و توسعه وجود دارد و می‌توانیم به آن مراجعه کنیم.

سخنگوی دولت درباره عملکرد قوه قضائیه نیز گفت: با ایمان و عزم راسخی که من از قوه قضائیه سراغ دارم،‌ باید بگویم اگر تخلفی صورت می گرفت، این قوه مستقیما وارد عمل می‌شد و رسیدگی می‌کرد.

وی درباره برخی تخریب‌های انتخاباتی گفت: مطرح کردن چنین موضوعی در زمان انتخابات می‌تواند عده‌ای را وسوسه کرده و افکار عمومی را مخدوش کند. بنده بین سال‌های 80 تا 90 که فعالیت حزبی می‌کردم از حقوق شخصی خودم ماهانه 500 تا 600 هزار تومان به حزب کمک می‌کردم و معتقد بودم کاری مقدس برای توسعه کشور انجام می دهم. چقدر خوب می‌شد به جای چنین حرف‌هایی اگر کسی شکی در مسال مالی من داشت نامه‌ای می نوشت تا جواب آن را به صراحت برایش اعلام کنم و لزومی نداشت در یک رسانه عمومی آن هم نزدیک انتخابات چنین موضوعی مطرح شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برخورد با خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هایی که در روزهای گذشته از کاندیداهایی حمایت کردند، گفت: دولت در این زمینه اختیاراتش محدود است و قوه قضائیه نیز به این مسئله رسیدگی خواهد کرد. متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها خودشان به راحتی پا از قانون فراتر می گذارند اما گوش به زنگ هستند که اگر کسی یک سانتی متر از جایگاهش تخلف کند با صدای بلند تخلفاتش را اعلام کنند. البته در اینباره باید بگویم ما هم خدایی داریم و فکر نمی‌کنم چنین رسانه‌هایی خیر و ثوابی ببرند، این فعالیت‌ها نشان داده است آنها شاید در جهت تخلیه ناراحتی برخی افراد موثر باشند اما نخواهند توانست بر روند اصلی انتخابات تاثیر بگذارند.

نوبخت با بیان اینکه اعضا و کارمندان دولت یکسری محدودیت‌ها و یکسری اختیارات دارند، گفت در محدوده اختیارات آنها مانند یک شهروند می‌توانند در هر حزبی فعالیت کنند چراکه خلاف قانون نیست، آنهایی که حق فعالیت حزبی و مداخله در امور سیاسی را ندارند را هم قانون مشخص کرده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: برای اینکه دولت از امکانات خود بخواهد به نفع یا علیه جریانی استفاده کند را قانون اجازه نداده است، اما اگر سلیقه دولت با سلیقه برخی از جریانها نزدیکی داشته باشد گناه نیست و واقعیت است.

نوبخت در انتقاد از یکی از رسانه‌ها که وی را متهم به دریافت پول کرده بود، گفت: هر چه که در زندگی و درآمدهای من وجود دارد کاملا مشخص است و با قاطعیت می‌توانم بگویم حقوق من برای خانواده‌ام جز حقوقی که از دولت می‌گیرم نیست و هیچ درآمد دیگری هم ندارم.

وی با بیان اینکه از رسانه‌ فارس مکدر شده‌ام گفت: من می‌توانستم ادعای شما را مورد پیگیری قانونی قرار دهم، این رسانه ها چه چیز را می‌خواهید ثابت کنند چرا می‌خواهید ملت را از خدمت گزاران خود مایوس کنید.

سخنگوی دولت در ادامه اظهارات خود یادآور شد: یکی از اموری که در بودجه سال 95 با توجه به همه محدودیت‌ها به آن توجه بیشتری شده است مربوط به امور فرهنگی می‌شود و این نکته را نیز یادآور می‌شوم که اصلاح فرهنگ به بودجه وابستگی ندارد.

معاون رئیس جمهور در رابطه با تجمیع بیمه‌ها هم اظهار داشت: نگاه متفاوتی از سوی دو دستگاه اجرایی وزارت کار و تعاون و وزارت بهداشت نسبت به بیمه وجود دارد که نیاز به بازگویی من نیست. سازمان مدیریت موظف شده بود تا موضوع تجمیع بیمه‌ها را بررسی کند و نظر خود را درباره آن اعلام کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه و بودجه تصریح کرد: ما نگرانی‌ها را در این مورد برطرف کرده‌ایم و پس از قطعی شدن موضوع آن را در یک جلسه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید