12:02|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1402 - 19:54
کد خبر: 18734

مسجد جامع ارومیه آماده میزبانی از مسافران نوروزی

در تعطیلات سال نو ،مسجد جامع ارومیه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای مسافران نوروزی و بازدیدکنندگان است.
مسجد جامع ارومیه آماده میزبانی از مسافران نوروزی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: مسجد جامع ارومیه آماده میزبانی از مسافران نوروزی است و بازدیدکنندگان می‌توانند هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ از این مکان تاریخی بازدید کنند.

رضا حیدری افزود: مسجد جامع ارومیه یکی از بنا‌های تاریخی و مذهبی این شهر است که قدمت آن به قرن هفتم هجری بر می‌گردد، مسجد جامع ارومیه در مرکز شهر و در مجاورت بازار اصلی ارومیه قرار دارد، این مسجد در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: در مورد تاریخ دقیق بنای این مسجد اطلاعاتی در دسترس نیست اما بر اساس قدمت مواد به کار رفته در آن، تاریخ ساخت آن را به عهد سلجوقی نسبت می دهند. بخش هایی از این مسجد در زمان ایلخانی و حمله مغول ها دستخوش تخریب و ویرانی قرار گرفت اما بعد ها دوباره بازسازی شد.

حیدری خاطرنشان کرد: این مسجد در دوره زندیه نیز مرمت و بازسازی شده است. در دوره صفویه بخش هایی از آن برای یک بار دیگر بازسازی شد و آخرین بازسازی های این مسجد مربوط به سال های بعد از انقلاب است. هنوز هم آثار کتیبه ها و گچبری های مربوط به قرن هفتم هجری بر روی محراب وجود دارد، کتیبه ها و گچبری هایی که با دستان هنرمندان زمان سلجوقی خلق شده اند و مزین به خط کوفی است.

حیدری گفت: وجود این کتیبه های قدیمی گواه قدمت دیرین این مسجد است. به لطف بازسازی های این مسجد در دوره های مختلف تاریخی می توان هنر معماری مربوط به هر دوره را در این مسجد مشاهده کرد که عمده ترین آنها در قسمت سرستون ها، گنبد و تزئینات و طاق های مسجد است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید