03:01|شنبه, مرداد 06 ,1403
تاریخ انتشار: 06 آبان 1402 - 12:50
کد خبر: 18483
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

فیبروم رحمی چیست؟

فیبروم‌ها بافت‌هایی هستند که درون رحم رشد می‌کنند و باید توسط یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم مورد بررسی و درمان قرار بگیرند.
فیبروم رحمی چیست؟

دکتر میترا حبیب زاده، متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در این مقاله پزشکی به تعریف فیبروم رحمی پرداخته است که در ادامه این مقاله را مطالعه می‌کنیم.
فیبروم‌ها بافت‌هایی هستند که درون رحم رشد می‌کنند و باید توسط یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم مورد بررسی و درمان قرار بگیرند. تخمین زده می‌شود که 70 تا 80 درصد از زنان در طول زندگی خود به فیبروم مبتلا می‌شوند.
بااین‌حال، همه افراد ممکن است علائم آن را تجربه نکنند و تنها در هنگام معاینات دوره‌ای لگنی یا تشخیص و درمان سایر شرایط مانند کیست‌ها، وجود فیبروم رحم نیز تشخیص داده شود. 

فیبروم‌ به تومورهایی گفته می‌شود که از ماهیچه‌هایی صاف و بافت همبند از جنس فیبری ساخته شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی فیبروم‌ها این است که تقریباً همیشه خوش‌خیم یا غیر سرطانی هستند. البته گفته می‌شود، برخی از فیبروم‌ها از همان ابتدا به‌صورت توده سرطانی شروع به رشد می‌کنند، اما فیبروم‌ها ی خوش‌خیم نمی‌توانند به سرطان تبدیل شوند و فیبروم‌ها ی سرطانی بسیار نادر هستند.

 با این‌حال به دلیل امکان وجود خطرات تهدیدکننده زندگی و یا ناباروری بسیار مهم است که شما معاینات دوره‌ای منظمی را تحت نظر بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران انجام دهید و در صورت تشخیص وجود فیبروم به یک بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران مراجعه کنید؛ زیرا تشخیص صحیح نوع و اندازه فیبروم و همچنین تشخیص تفاوت بین توده سرطانی و بافت فیبرومی از اهمیت بسیار زیادی در درمان بیمار برخوردار است.

 به‌عنوان ‌مثال متخصصانی که تجربه کافی برای جراحی فیبروم را ندارند، ممکن است این جراحی را به درستی انجام ندهند و باعث آسیب به اندام تولید مثل بیمار شوند یا فیبروم را به‌طور کامل خارج نکنند که منجر به عود مجدد و یا حتی رشد بیشتر فیبروم شوند.

 گاهاً حتی دیده شده است که برخی پزشکان توده سرطانی را به اشتباه فیبروم رحم تشخیص داده‌اند و هنگام جراحی برای راحت‌تر خارج کردن توده آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرده‌اند که این کار در توده‌های سرطانی منجر به پخش سریع سلول‌های سرطانی می‌شود و می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد؛ بنابراین بسیار مهم است که برای درمان فیبروم رحم خود به دنبال یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم باشید که تجربه و قدرت تشخیص بالایی در این زمینه داشته باشد. 

در کنار تجربه، دانش و مهارت کافی که یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم باید داشته باشد، اخلاق حرفه‌ای او، ارتباطش با سایر همکاران و بیمار، تجهیزات مکانی که در آن فعالیت می‌کند، احساس راحتی شما با پزشک، رضایت بیماران قبلی و موارد دیگری ازاین‌دست نیز باید در انتخاب یک بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران در نظر گرفته شود.

مطالعات نشان می‌دهد که فیبروم‌ها با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند و ممکن است در رحم یک بیمار، بیش از یک توده فیبرومی وجود داشته باشد. اندازه فیبروم‌ها نیز می‌تواند از اندازه یک نخود تا اندازه یک هندوانه متفاوت و خطرناک باشد. حتی اگر فیبروم‌ها به این اندازه بزرگ شوند، درمان به‌موقع و مؤثر آن با تشخیص صحیح و به هنگام توسط یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم در یک مرکز تخصصی مجهز مانند مرکز ما امکان‌پذیر است و نباید به دلیل نگرانی از نحوه درمان، مراجعه و بررسی احتمال فیبروم را به تعویق بیندازید؛ زیرا عوارض درمان دیرهنگام آن بسیار آزاردهنده‌تر و شدیدتر از یک درمان به‌ظاهر سخت می‌باشد.

 به دلیل اینکه این تومورها معمولاً تومورهای خوش‌خیم هستند، حتی اگر بزرگ باشند، انجام جراحی و خارج کردن آن‌ها به‌راحتی توسط بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران انجام می‌شود و نباید نگران باشید.
به‌هرحال هر زمان که علائم فیبروم ایجاد شدند و یا بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران در طول معاینات دیگر آن را تشخیص داد، بهتر است در اسرع وقت درمان شود؛ زیرا برخی از فیبروم‌ها رشد کرده و می‌تواند در آینده منجر به عواقب ناگواری مانند دردهای شدید و خونریزی شدید پریودی، خونریزی ناگهانی و تهدیدکننده زندگی، خطر ناباروری و ... را برایتان ایجاد کنند.

 

به‌عنوان یک زن، شما اولویت‌های زیادی دارید و فعالیتِ بسیار زیاد مانند کار، خانواده و جامعه، سخت است که برای سلامتی خود وقت بگذارید؛ اما شرایطی مانند فیبروم رحم می‌تواند تأثیر عمیقی بر زندگی شما داشته باشد و نباید برای پیگیری درمان آن سهل‌انگاری کنید، حتی اگر مجبور باشید برای مدتی تمامی فعالیت‌های خود را کنار بگذارید.

 اگر با درد رحم، خونریزی شدید در طول قاعدگی مواجه هستید یا احساس می‌کنید نمی‌توانید فعالیت‌هایی را که دوست دارید انجام دهید، وقت آن است که به متخصصان حاذق و با تجربه ما در این مرکز تخصصی زنان معتبر مراجعه کرده و علت بروز این علائم را بررسی کنید. 

 

ازآنجایی‌که فیبروم رحمی گاهی هیچ علامت قابل توجهی را نشان نمی‌دهد یا باعث درد نمی‌شود، بنابراین پزشک یا بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران ممکن است به‌طور اتفاقی فیبروم را در طی معاینه منظم لگنی تشخیص دهد. 

معاینه لگن به‌طور معمول (حداقل یک بار در سال) برای بررسی سلامت رحم، واژن و تخمدان‌های زنان توصیه می‌شود. گاهی اوقات، در طول معاینه معمول لگن، بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران می‌تواند با انگشتان خود فیبروم را به‌عنوان یک توده احساس کند. قبل از اینکه بهترین روش درمان فیبروم توسط یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم به شما ارائه شود، ابتدا باید معاینات لازم انجام شده و تشخیص دقیقی صورت گیرد. روش‌های تشخیصی برای فیبروم رحم عبارت‌اند از:

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی تشخیصی یک روش سریع است که می‌تواند به‌راحتی در مطب پزشک شما انجام شود. این کار اگرچه می‌تواند راحت و سریع انجام شود، اما نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد. خوشبختانه در مرکز تخصصی و مجهز ما تاکنون تعداد بی‌شماری هیستروسکوپی در مطب انجام شده است و به این معنی است که ما تجربه زیادی در این تکنیک داریم.
در طی یک هیستروسکوپی تشخیصی، یک بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر با نور یا هیستروسکوپ را از طریق واژن وارد می کند تا رحم را به‌طور کامل و دقیق بررسی کند. اغلب پزشکان برای انجام این روش از تکنیک بدون لمس استفاده می‌کنند که نیاز به اسپکولوم یا ابزار اضافی را از بین می‌برد. هیستروسکوپی به بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران کمک می کند تا اندازه و وسعت فیبروم‌های شما را تعیین کنند. همچنین پزشک مطمئن می‌شود که سایر بیماری‌هایی که بر رحم و دهانه رحم تأثیر می‌گذارند، مانند پولیپ یا عفونت، در بدن شما وجود ندارند.

سونوگرافی انفوزیون سالین

سونوگرافی انفوزیون نمکی که سونوگرافی آبی نیز نامیده می‌شود، نوعی سونوگرافی تشخیصی است که برای تشخیص فیبروم رحم نیز استفاده می‌شود. پزشک در این روش از آب نمک برای انبساط ملایم رحم استفاده می کند. پزشک یک ابزار تصویربرداری را از طریق واژن وارد می‌کند که به او امکان می‌دهد تصویری سه‌بعدی از فیبروم‌ها و سایر ناهنجاری‌های رحم را ببیند و بهترین تصمیم را در مورد روش درمان شما اتخاذ نماید.

ام آر آی

اگر رحم شما بزرگ شده باشد، ممکن است ام آر آی برایتان تجویز شود. این تست تصویربرداری به پزشک کمک می کند اندازه، تعداد و محل فیبروم‌های رحمی شما را به ‌صورت دقیق‌تر مشخص کرده و هرچه سریع‌تر درمان‌های مناسب را آغاز کنند.

وقتی نوبت به درمان فیبروم رحمی می‌رسد، گزینه‌های مختلفی برای درمان فیبروم وجود دارد؛ اما دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم فردی است که قبل از اینکه تنها نظر به تشخیص خودش روشی را برای شما در نظر بگیرد، به خواسته‌ها و نیازهای شما نیز گوش می‌دهد و بعد بهترین روش که هم بتواند درمان کاملی صورت بگیرد و هم نیازهای شما مانند حفظ سلامت رحم برای بارداری در آینده را تأمین کند، اتخاذ می‌شود. پزشک علائم شما را بررسی می کند، آزمایشات لازم را انجام می‌دهد و در مورد اهداف شما برای حفظ باروری صحبت می کند. سپس از یکی از روش‌های زیر جهت درمان فیبروم شما استفاده خواهد کرد:

داروهای برطرف‌کننده فیبروم رحمی

طیف گسترده‌ای از داروها برای کاهش درد لگن، تسکین خونریزی شدید در طول دوره قاعدگی و جلوگیری از کم‌خونی (کمبود آهن در خون) وجود دارند که برای برخی از فیبروم‌ها در شرایط خاص بیمار تجویز می‌شوند. ازجمله این داروها عبارت‌اند از:

قرص‌های ضدبارداری

 استروژن به کوتاه شدن دوره قاعدگی و کاهش خونریزی شدید کمک می کند.

دستگاه داخل رحمی آزاد کننده پروژستین (IUD)

این هورمون می‌تواند جریان خون را در طول دوره قاعدگی کاهش دهد، اگرچه ممکن است IUD برای زنان مبتلا به فیبروم حجیم توصیه نشود.

ترانکسامیک اسید:

از این داروی غیر هورمونی در طول دوره قاعدگی برای کاهش از دست دادن خون استفاده می‌شود. معمولاً یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم این دارو را برای زنانی که نمی‌توانند هورمون درمانی انجام دهند، تجویز می‌کنند.

Elagolix (Oriahnn ™):

 این قرص سطح استروژن را در بدن کم می‌کند. در نتیجه خونریزی شدید را کاهش می‌دهد و ممکن است در حین استفاده حتی تا 24 ماه قاعدگی شما را به‌طور کامل متوقف کند.

لوپرولید استات:

این دارو به‌صورت تزریقی تجویز می‌شود و سطح استروژن را در بدن کاهش می‌دهد. به همین دلیل خونریزی شدید را کاهش می‌دهد و ممکن است پریودهای شما را به‌طور کامل تا مدتی متوقف کند.

درمان به روش جراحی

گاهی اوقات وضعیت علائم بیمار و توده‌های فیبرومی در رحم طوری هستند که جراحی فیبروم ضروری است. روش‌های مختلفی شامل روش‌های کم تهاجمی و تهاجمی کامل نیز برای درمان جراحی فیبروم وجود دارد. یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم روشی را انتخاب خواهد کرد که با اهداف باروری و ترجیحات شخصی شما مطابقت داشته باشد؛ بنابراین حتماً در صورت نیاز به جراحی به پزشک خود اطلاع دهید که چه چیزی برای شما مهم است.

آمبولیزاسیون شریان رحمی

در طول این روش، متخصص و جراح شما با رادیولوژیست‌های مداخله‌ای همکاری می کند تا یک کاتتر کوچک را در شریان کشاله ران یا مچ دست قرار دهد. سپس بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران و یا شهر خود مواد خاصی را از طریق کاتتر به شریان‌های رحمی تزریق می‌کند تا خون‌رسانی به فیبروم قطع شود. این کار درواقع باعث می‌شود که توده‌های فیبرومی در طی چند ماه کوچک شوند و بعد در صورت نیاز مجدد به جراحی، قطعاً جراحی آسان‌تری را در پیش خواهید داشت.

ابلیشن آندومتر

در این روش، دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم به ‌عنوان جراح شما از گرما برای از بین بردن پوشش داخلی رحم استفاده می کند. این درمان ممکن است فیبروم‌های کوچک را در نزدیکی دیواره رحم بسوزاند، اما در درجه اول برای کاهش خونریزی شدید در طول قاعدگی انجام می‌شود. فرسایش آندومتر بر روی باروری تأثیر می‌گذارد، بنابراین اگر قصد بچه‌دار شدن دارید، این روش را توصیه نمی‌کنیم.

میومکتومی

اگر قصد دارید بچه‌دار شوید، ممکن است یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم روش میومکتومی را به شما توصیه کند. در طی این روش، فیبروم‌های رحم برداشته می‌شوند، اما رحم شما را دست نخورده نگه می‌دارند. این روش بسیار حساس است و تنها متخصصان باتجربه در این زمینه می‌توانند به‌خوبی از عهده آن بر بیایند. معمولاً جراحان اکثر میومکتومی‌ها را به روش هیستروسکوپی یا لاپاروسکوپی انجام می‌دهند.

میومکتومی هیستروسکوپی

بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران و یا شهر خود بر اساس شرایطی که وجود دارد می‌تواند، فیبروم‌ها ی کوچک در حفره رحم را با استفاده از هیستروسکوپ حذف کند. این روش به این صورت است که از یک لوله نازک و روشن برای مشاهده داخل واژن، دهانه رحم و رحم استفاده می‌شود. سپس جراح، ابزارهای جراحی را به هیستروسکوپ متصل می کند تا فیبروم‌ها را از طریق واژن خارج نماید. این روش نیاز به هیچ برشی ندارد و یک روش سریع و سرپایی است. اکثر زنان می‌توانند در عرض چند روز بعد از انجام این روش به‌راحتی به فعالیت‌های عادی خود بازگردند.

میومکتومی لاپاراسکوپی به طور جداگانه و به کمک رباتیک

دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم از این روش برای برداشتن فیبروم‌ها ی بزرگ‌تر رحم و درعین‌حال حفظ رحم استفاده می‌کنند. با این‌حال، نیاز به برش‌های کوچکی در شکم وجود دارد که اغلب به‌اندازه ۵ تا ۱۰ میلی‌متر است. در برخی موارد، ممکن است جراح بسته به شرایط از ربات به‌عنوان یک ابزار کمکی برای انجام بهتر جراحی استفاده کند. برای اکثر زنان، میومکتومی لاپاروسکوپیک یک روش درمانی سریع و یک روزه است؛ اما زمان بهبودی بعدازآن معمولاً دو تا چهار هفته است. این روش چندین مزیت نسبت به میومکتومی باز سنتی دارد، ازجمله:

•    از دست دادن خون کمتر
•    بهبودی سریع‌تر
•    کاهش درد بعد از جراحی
•    برش کوچک‌تر

هیسترکتومی لاپاراسکوپیک

تا سن 60 سالگی، از هر سه زن، یک زن مجبور است عمل هیسترکتومی (جراحی برای برداشتن رحم) را توسط یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم انجام دهد. اکثر هیسترکتومی‌ها برای درمان فیبروم انجام می‌شوند. بسیاری از زنان تصور می‌کنند که حتماً به هیسترکتومی باز (لاپاراتومی) نیاز دارند که شامل یک برش بزرگ و بهبودی گسترده است. بااین‌حال، تقریباً همیشه می‌توانیم هیسترکتومی واژینال یا لاپاراسکوپی را برای بسیاری از بیماران انجام دهیم که این روش‌ها فقط به برش‌های کوچک در شکم نیاز دارند و نباید نگران انجام آن باشید.
توجه به این نکته مهم است که اگر شما در دوران پیش از یائسگی هستید، معمولاً تخمدان‌ها را در طول هیسترکتومی خارج نمی‌کنیم. این بدان معناست که پس از انجام این عمل به هورمون درمانی نیاز نخواهید داشت. اکثر زنان می‌توانند در همان روزی که عمل جراحی انجام می‌شود به خانه بروند. دوره نقاهت این عمل نیز به‌صورت معمول دو تا چهار هفته است.

در چه شرایطی فیبروم ها ایجاد می‌ش.وند؟

بسیاری از زنان در دوره‌ای از زندگی خود و به‌طورکلی بیشتر در سال‌های باروری، رشد کیست‌ها و فیبروم‌ها را در دستگاه تناسلی و اندام تولید مثل خود تجربه می‌کنند. البته گاهی اوقات زنان ممکن است به این موارد مبتلا باشند، اما به دلیل عدم بروز علائم تا مدت‌ها متوجه آن نشوند و یا بهترین دکتر فیبروم رحم در تهران آن‌ها در حین درمان‌ها و معاینات دیگر فیبروم‌ها را تشخیص دهد. بااین‌حال، در برخی موارد، زنان ممکن است نوسانات هورمونی ناشی از وجود فیبروم‌ها را تجربه کنند که می‌تواند منجر به درد، نفخ شکم یا پریودهای نامنظم شود.
 رشد این توده‌ها در رحم ممکن است به‌عنوان اختلالات تولید مثلی در نظر گرفته شود، زیرا می‌تواند با باروری زنان تداخل داشته باشد. کیست و فیبروم هر دو می‌توانند به‌عنوان اختلالات تولید مثلی در نظر گرفته شوند. هر دوی این اختلالات تولید مثلی ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، اما علل، درمان و عوارض احتمالی آن‌ها کاملاً متفاوت است و تنها راه تشخیص آن‌ها انجام معاینات منظم توسط یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم می‌باشد که تجربه و قدرت تشخیصی بالایی در این زمینه داشته باشد.

 

فیبروم رحم یا به‌طور ساده فیبروم، اساساً تومورهای عضلانی هستند. در تومور فیبروم، بخش‌هایی از عضله به‌سادگی شروع به رشد غیرطبیعی در داخل یا روی دیواره رحم می‌کنند. چنین تومورهای عضلانی در زنان در سنین باروری (30 تا 40 سال) بسیار شایع است، اما ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. 

فیبروم‌ها می‌توانند در هر بخشی از رحم مانند حفره، در عضله، یا در سطح خارجی ایجاد شوند. برخی از فیبروم‌ها می‌توانند روی یک بخشی مانند ساقه به رحم متصل شوند. اندازه فیبروم‌های تشخیص داده نشده یا درمان‌نشده درصورتی‌که رشد نداشته باشند و خطری برایتان ایجاد نکنند، معمولاً پس از یائسگی با کاهش سطح استروژن کاهش می‌یابد.

فیبروم‌ها که به‌اختصار به آن‌ها آسلیومیوم یا میوم نیز گفته می‌شود بسیار آهسته رشد می‌کنند، تقریباً همیشه خوش‌خیم و عموماً بی‌خطر هستند. بسیاری از زنانی که ممکن است فیبروم داشته باشند، مانند کیست‌های تخمدان، هرگز از آن آگاه نیستند، زیرا علائمی از خود نشان نمی‌دهند یا باعث درد نمی‌شوند؛ اما در برخی موارد، آن‌ها ممکن است ازنظر فیزیکی یک گذرگاه را مسدود کنند یا بر ساختار مجاور فشار وارد کنند که علائمی مانند دردهای شدید بخصوص در هنگام پریودی را ایجاد خواهند کرد. خوشبختانه فیبروم‌ها تومورهای غیر سرطانی هستند و به‌ندرت به سرطان تبدیل می‌شوند.

انواع فیبروم رحم

همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز به آن اشاره کردیم، بسته به نوع فیبروم و شرایط بیمار روش‌های مختلفی برای درمان فیبروم‌ها وجود دارد. به‌طورکلی چهار نوع فیبروم رحم بسته به محلی که رشد می‌کنند، وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

فیبروم‌های درونی

این بافت‌های فیبرومی رایج‌ترین نوع فیبروم هستند که در دیواره عضلانی رحم رشد می‌کنند.

فیبروم‌های زیر مخاطی

این فیبروم‌ها در داخل حفره رحم و زیر پوشش داخلی رحم قرار دارند. این بافت‌ها نادرترین نوع فیبروم هستند که درست در زیر لایه نازک بافتی که در رحم وجود دارد رشد می‌کنند که فیبروم زیر مخاطی نامیده می‌شود.

فیبروم ساب سروزال

این فیبروم‌ها در قسمت بیرونی رحم رشد می‌کنند. فیبروم ساب سروزان می‌تواند بزرگ‌تر شود و به دلیل اندازه یا فشار وارده بر ساختارهای تشریحی مجاور باعث درد و علائم دیگر در بیمار گردد.

فیبروم‌های ساقه دار

این فیبروم‌ها روی ساقه‌های بافتی در درون رحم رشد می‌کنند که مانند قارچ هستند و ممکن است در داخل حفره رحم یا خارج از سطح رحم رشد کنند.

علائم فیبروم رحم

وقتی شما به‌عنوان یک خانم از علائم فیبروم رحم آگاه باشید، در صورت تجربه آن‌ها سریع‌تر به یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم مراجعه خواهید کرد و قبل از بروز عوارض خطرناک یا نیاز به جراحی‌های سخت، بیماری را درمان می‌کنید. البته اگر به‌صورت منظم معاینات دوره‌ای را نزد یک متخصص زنان خوب انجام دهید نیز احتمال اینکه زودتر، از بروز علائم این بیماری مطلع شوید و درمان به راحتی انجام شود، وجود دارد؛ بنابراین شناخت علائم هر بیماری می‌تواند کمک بزرگی در روند درمان به شما بکند.

البته در اکثر موارد، فیبروم‌ها بدون علامت هستند و اغلب در طول یک معاینه معمولی یا سونوگرافی یافت می‌شوند. بااین‌حال، گاهی اوقات فیبروم‌ها از نظر اندازه بسیار بزرگ می‌شوند و علائم مختلفی ایجاد می‌کنند که می‌تواند بر اساس اندازه، محل و تعداد فیبروم‌ها متفاوت باشد. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم رشد غیرطبیعی فیبروم‌ها می‌تواند از اندازه کوچکی به‌اندازه یک دانه نخود تا اندازه یک هندوانه یا خربزه متفاوت باشد. 

فیبروم‌های بزرگ رحمی می‌توانند بر اندازه و شکل رحم نیز تأثیر بگذارند که ممکن است باعث درد و عوارض دیگری در دوران بارداری و زایمان شود و یا حتی می‌تواند به‌طور ناگهانی پاره شده و با خونریزی شدید همراه باشد که یک وضعیت اورژانسی است و نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد؛ زیرا می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

برخی از علائم رایج فیبروم ممکن است شامل خونریزی شدید یا پریودهای دردناک باشد. فشار، درد یا پری در قسمت تحتانی معده، نفخ، یبوست، درد هنگام مقاربت جنسی، بزرگ شدن شکم یا رحم که گاهی باعث می‌شود زن باردار به نظر برسد، کمردرد یا پا درد، نیاز مکرر به ادرار کردن یا مشکل در تخلیه مثانه، ناباروری و عوارض بارداری از جمله مهم‌ترین علائم احتمالی فیبروم‌های رحمی در اندازه‌های مختلف هستند.

درحالی‌که قاعدگی‌های معمولی معمولاً چهار تا پنج روز طول می‌کشد، فیبروم‌ها می‌توانند باعث شوند این دوره‌ها بیش از هفت روز طول بکشند و اغلب با خونریزی شدید که ممکن است نیاز به تعویض مکرر نوار بهداشتی داشته باشید، همراه هستند؛ بنابراین در این شرایط مراجعه فوری به یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم ضروری است تا سلامت شما به خطر نیفتد. 

خونریزی غیرطبیعی می‌تواند به دلیل هر نوع فیبرومی رخ دهد، اما زنانی که فیبروم‌های زیر مخاطی دارند بیشتر با خونریزی غیرطبیعی مواجه می‌شوند. فیبروم همچنین می‌تواند باعث گرفتگی شدید در طول دوره‌های قاعدگی شود. سایر علائم احتمالی فیبروم در زنان ممکن است شامل مشکلات زایمان، بارداری، مشکلات باروری و همچنین سقط‌های مکرر باشد. فیبروم‌های بزرگ‌تر نیز ممکن است منجر به افزایش وزن و تورم غیرطبیعی در قسمت تحتانی شکم شوند.


دلایل و عوامل ایجاد فیبروم های رحمی

بدن زن پیچیدگی‌های زیادی دارد و علم پزشکی هنوز به دنبال کشف علت دقیق فیبروم است. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که چرا فیبروم‌ها در رحم تولید می‌شوند، رشد می‌کنند یا کوچک می‌شوند. بااین‌حال، بر اساس تحقیقات و مطالعات بالینی، علل بالقوه فیبروم رحم با موارد زیر مرتبط است:

عدم تعادل هورمونی

هورمون‌ها تخمدان‌های دستگاه تناسلی زنانه هورمون‌های استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند و رشد فیبروم‌ها با تغییر در هر دو این هورمون‌های زنانه مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهد که زنانی که در سنین پایین‌تری پریود شده‌اند، بیشتر مستعد ابتلا به فیبروم هستند.

بارداری

فیبروم‌ها در دوران بارداری زمانی که سطح هورمون‌ها (استروژن و پروژسترون) بالاست، بزرگ می‌شوند (متورم می‌شوند) و با کاهش تولید هورمون‌ها (در دوران یائسگی)، یا مصرف یک داروی ضد هورمونی کوچک می‌شوند.
ایجاد فیبروم‌های مختلف در رحم به عوامل ژنتیکی خاصی نیز بستگی دارد؛ بنابراین اگر یکی از بستگان نزدیک یا یکی از اعضای خانواده (مادر یا خواهر) را دارید که سابقه فیبروم داشته است، شما نیز به ‌احتمال‌ زیاد در خطر ابتلا به فیبروم هستید.

عادات غذایی نادرست

عامل دیگری که بر اساس شواهد علمی ممکن است خطر فیبروم را افزایش دهد، مصرف زیاد الکل، گوشت قرمز و کافئین است. همچنین اگر اضافه‌ وزن دارید و به‌طور منظم ورزش نمی‌کنید و یا به‌طورکلی تحریک روزانه شما کم است، می‌توانید در معرض خطر بیشتری برای فیبروم باشید. برعکس، مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به فیبروم‌های رحمی را کاهش دهد.

عوارض درمان دیر هنگام

بسیار مهم است که با انتخاب یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم رحم و به‌طورکلی انتخاب یک متخصص زنان خوب برای انجام معاینات دوره‌ای منظم در یک مرکز تخصصی زنان معتبر مانند مرکز ما در تشخیص بیماری‌های احتمالی مانند فیبروم به خودتان کمک کنید؛ زیرا سهل‌انگاری در درمان این نوع بیماری‌ها به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با دستگاه تولید مثل دارند، می‌توانند عوارض مختلفی را برایتان ایجاد کنند. از جمله عوارض عدم درمان فیبروم رحم در زمان مناسب و توسط یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم عبارت‌اند از:

قاعدگی‌های دائمی سنگین که می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. از دست دادن قابل‌توجه خون نیز ممکن است منجر به کم‌خونی شود.

 فیبروم‌های بزرگ ممکن است منجر به ناراحتی در قسمت تحتانی شکم، تورم، حرکات دردناک روده و یبوست شوند.

  برخی افراد ممکن است در نتیجه فیبروم دچار عفونت ادراری مکرر و ناراحت‌کننده شوند.

 احتمال دارد برخی از بیماران، مشکلات بارداری را نیز تجربه کنند. زایمان زودرس، مشکلات زایمان و از دست دادن بارداری ممکن است در صورت وجود انواع فیبروم رخ دهد، زیرا سطح استروژن در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

شواهد کافی جهت این نتیجه‌گیری به دست نیامده است که میوم‌ها بتوانند احتمال باردار شدن را با یا بدون درمان باروری، کاهش ‌دهند. بااین‌حال، شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد میومکتومی هیستروسکوپی برای فیبروم‌های زیرمخاطی نرخ بالینی بارداری را بهبود می‌بخشد.

فیبروم‌ رحمی تقریباً همیشه خوش‌خیم است و ایجاد فیبروم‌های سرطانی که به نام لیومیوسارکوم شناخته می‌شوند، نادر هستند.

راه های جلوگیری از فیبروم رحمی

با توجه به اینکه هنوز دلیل قطعی ایجاد فیبروم‌ها از نظر پزشکی مشخص نشده است، نمی‌توان راهکاری صددرصدی برای جلوگیری از ایجاد فیبروم ارائه داد؛ اما انجام برخی از موارد می‌تواند تا حد زیادی از بروز یا رشد فیبروم‌ها و یا ایجاد عوارض آن‌ها جلوگیری کند. از جمله:

 داشتن تحرک کافی و انجام ورزش منظم

 پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از انواع میوه‌ها و سبزیجات و پرهیز کردن از مصرف مواد غذایی فراوری شده مانند انواع فست فودها

 پرهیز از مصرف زیاد موادی مانند الکل و کافئین

انجام معاینات دوره‌ای منظم توسط یک متخصص زنان خوب

 انجام چکاپ‌های لازم در صورت ابتلای افراد نزدیک مانند خواهر یا مادر به فیبروم رحم

 کاهش استرس

 

سخن پایانی:

همان‌طور که در طول مقاله نیز گفتیم، فیبروم‌های رحمی اگرچه انواع مختلفی دارند و ممکن است در اندازه‌های مختلفی ایجاد شوند، اما معمولاً غیر سرطانی و خوش‌خیم هستند. قدرت تشخیص صحیح یک دکتر زنان خوب برای درمان فیبروم و مشخص کردن ابعاد و نحوه رشد آن در درمان کامل شما بسیار مؤثر است.

 همچنین انجام درمان بخصوص روش‌های جراحی باید در مراکز تخصصی زنان معتبر انجام شود که به تمامی نکات بهداشتی مورد نیاز توجه کامل شود؛ زیرا بسیاری از افراد به دلیل درمان فیبروم در مراکز غیر مجهز و غیر معتبر یا به‌طور کامل درمان نشده‌اند و یا دچار عوارضی مانند عفونت‌های رحمی و مشکلات عدیده دیگر گشته‌اند.

 بسیار مهم است که در صورت تشخیص فیبروم حتی اگر احتمال داشته باشد که فیبروم رشد نکند، درمان صحیح و به‌موقع را انجام دهید تا در آینده نیاز به درمان‌های سخت‌تر و تحمل عوارض آن نشوید. مرکز تخصصی زنان ما متخصصان بسیار باتجربه‌ای فعالیت دارند که می‌توانند با ارزیابی‌های کامل وجود یا عدم وجود فیبروم را تشخیص دهند و بعد با بررسی‌های کامل با بهترین دستگاه‌های مورد نیاز پزشکی بهترین درمان را به شما ارائه نمایند. جهت گرفتن نوبت می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما نیز استفاده کنید.


آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان کوثر، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736
شماره مطب: 33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید