03:00|شنبه, مرداد 06 ,1403
تاریخ انتشار: 17 مهر 1402 - 13:33
کد خبر: 18453

ماجرای عجیب ابطال ثبت طرح صنعتی کاوشگر فضایی پیشگام و مرگ ماهواره فضایی اروم ست

در اولین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم به استان آذربایجان غربی از طرح ماهواره فضایی اروم ست به عنوان اولین ماهواره خصوصی کشور رونمایی شد ولی پس از گذشت زمانی اندک این پروژه متوقف شد.
ماجرای عجیب ابطال ثبت طرح صنعتی کاوشگر فضایی پیشگام و مرگ ماهواره فضایی اروم ست

محمدحسین ذوالفقار مدیر عامل واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش نیوز: خودروی شخصی خود را فروختم و هزینه ساخت ماهواره کردم.

در جشنواره کشوری تا ثریا رتبه نخست کشوری را کسب کردم. دربازدید نیکزاد نائب اول رییس مجلس و جلال‌زاده رییس کمسیون امنیت ملی پیشنهاد رونمایی از ماهواره توسط رییس جمهور داده شد و در اولین سفر رییس دولت سیزدهم به ارومیه در محل فرودگاه از این طرح ماهواره توسط رییس جمهور رونمایی شد.

در کمال ناباوری در سایت ریاست جمهوری این طرح به عنوان دستاورد دولت معرفی شد در حالیکه ریالی از طرف دولت از این پروژه حمایت صورت نگرفته است.

شرکت گیتی اوج آذربایجان مستقر در پارک فن آوری با هزینه ی شخصی اقدام به ساخت اولین ماهواره ی فضایی بخش خصوصی کشور می‌کند که در سفر نایب رییس مجلس و ریاست محترم جمهور از این طرح رونمایی میشود.

هدف از این طرح را اختصاص یک ستاره در آسمان بنام مردم ارومیه میداند و عنوان میکند دوست داشتم نام شهرمان ومردم مهربان آن درفضا طنین انداز شود. ودیگر نام محروم را برای شهرمان نگویند. اما برای پز دادن آمدند و از طرح هایمان عکس گرفتند وقول حمایت دادند و حمایت نکردند وسر آخر گفتند ماهواره ای وجود نداشت اگر وجود نداشت چرا رونمایی کردید.

خدماتی که بوسیله این ماهواره می توان انجام داد شامل نظارت به لوله های انتقال نفت،ناوبری،خطوط انتقال برق،کشاورزی دقیق و صدها موارد دیگر است که می توان بوسیله آن کسب درآمد چند صد میلیون دلاری کسب و هزاران اشتغال از بالادست شامل ساخت قطعات فضایی تا پایین دست شامل اپلیکیشن های فضاپایه را تولید وبه بازار عرضه کرد ولی این حق از ما و مردم ارومیه سلب شده است. در سابقه ی این شرکت طراحی و ساخت اولین کاوشگر فضایی نیز وجود دارد که این کپسول زیستی حامل میمون به فضا بود که با عنوان کاوشگر پیشگام سال ۹۱به فضا پرتاب شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید