07:51|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1402 - 11:20
کد خبر: 18343
استاندار آذربایجان غربی:

آذربایجان غربی در دیپلماسی منطقه‌ای پیشران است

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سیاست موفق دولت سیزدهم در راستای توسعه دیپلماسی همسایگی و ارتقای مراودات با کشورهای همجوار گفت: توسعه ارتباطات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق هم در این راستا بوده و در این خصوص این استان پیشران بوده و موفقیت‌های خوبی به دست آورده است.
آذربایجان غربی در دیپلماسی منطقه‌ای پیشران است

محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق افزود: این نشست نیز در همین راستا تمهید شده و می‌تواند موجبات ارتقای بیش از پیش مراودات تجاری و اقتصادی طرفین را فراهم کند.
 

وی اضافه کرد: با شروع به‌کار دولت سیزدهم حجم مراودات به گواه آمارها و سطح تعاملات با اقلیم کردستان عراق بیش از پیش گسترش یافته است.
 

معتمدیان ادامه داد: افزایش سطح مبادلات در منطقه، حذف محدودیت‌ها در صادرات و ترانزیت، ۲۴ ساعته کردن مرز تمرچین، بازگشایی مرز مسافری کیله سردشت، تردد زائران از مرز تمرچین با تعامل مسوولان اقلیم کردستان عراق در اربعین حسینی سال گذشته از جمله دستاوردهای دیپلماسی منطقه‌ای صورت گرفته است.
 

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین به مزیت‌های این استان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: قرار داشتن در مسیر کریدورهای ارتباطی، وجود منطقه آزاد ماکو و ۶ پایانه مرزی و ظرفیت‌های حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی، ذخایر معدنی، بسترهای لازم را برای تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی فراهم می‌کند.
 

معتمدیان اظهار کرد: ما بدنبال برپایی نمایشگاه‌های اقتصادی در اقلیم کردستان برای معرفی محصولات این استان هستیم.
 

وی پیشنهاد راه اندازی اتاق بازرگانی مشترک، منطقه ویژه اقتصادی مشترک مرزی، حمل یکسره کالا جهت روانسازی مبادلات تجاری، توسعه صنعت گردشگری، بازگشایی معابر مرزی در اشنویه و میرآباد را برای طرح در این نشست ارائه کرد.
 

نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه آغاز شد.

در این آیین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از کشورمان و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیات‌های بلند پایه ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

آذربایجان غربی ۲۵۰ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر و سردشت، مناطق مرزی این استان با این اقلیم را تشکیل می‌دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید