13:03|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1402 - 10:16
کد خبر: 18327
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

تشخیص و درمان بی اختیاری ادرار

از جمله مهم ترین مشکلاتی که زنان با آن روبرو هستند و اختلالی در روند فعالیت های طبیعی مثانه محسوب می شود بی اختیاری ادرار می باشد.
تشخیص و درمان بی اختیاری ادرار

دکتر میترا حبیب زاده، متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در این مقاله به مشکل بی اختیاری ادرار می‌پردازد.

از جمله مهم ترین مشکلاتی زنان با آن روبرو هستند و اختلالی در روند فعالیت های طبیعی مثانه محسوب می شود بی اختیاری ادرار می باشد. این عارضه در اثر علل مختلفی برای زنان و مردان ایجاد می شود. در ادامه این نوشتار مهم ترین هدفی که دنبال می کنیم این است که بسیاری از مهم ترین اطلاعاتی که در زمینه درمان بی اختیاری ادرار وجود دارد را در اختیار شما قرار دهیم. البته ابتدائا پیش از آنکه وارد مبحث اصلی مان شویم توضیحاتی را در زمینه عال بروز عارضه بی اختیاری ادرار خواهیم داشت.


بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار به معنای نشت ادرار به صورت غیر ارادی می باشد که کنترل اسفنکتر ادراری نیز از بین می‌رود. این مشکل شایع خانم ها و آقایان را درگیر کرده و به جنسیت خاصی ختم نمی‌شود. سی درصد خانم ها تا سنین میانسالی به بی اختیاری ادرار دچار می‌شوند. بی اختیاری ادرار به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که چالش های بسیاری برای بانوان ایجاد می‌کند. زنانی هستند که گاها به پزشکان و متخصین زنان مراجعه می کنند و از بی اختیاری ادرار شان اظهار نگرانی و نارضایتی می کنند. در واقع برخی از زنان نسبت به سایر زنان بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند و بیش از دیگران به این اختلال مبتلا می شوند.

  • زنانی که زایمان داشته اند.
  • زنانی که در سن یائسگی هستند.
  • زنانی که با مشکلاتی ناگهانی در ناحیه عضلات مثانه و واژن روبرو شده اند.
  • در واقع نقطه مشترک تمامی این زنان این است که در ناحیه عضلات مثانه و واژن و نیز کف لگن با مشکلاتی روبرو هستند.

بنابراین می توانیم بدانیم که بی اختیاری ادرار در زنان ارتباط مستقیمی با نحوه عملکرد عضلات درگیر در ادرار کردن دارند و در صورتی که این عضلات با مشکلاتی روبرو باشند بی اختیاری ادرار رخ خواهد داد.
 

چه عواملی در بی اختیاری ادرار دخیل است؟

علل و عوامل مختلفی در کاهش اختیار در ادرار کردن نقش دارد. از جمله مهم ترین عللی که در این مساله دخیل است می توان موارد زیر را برشمرد:

  • علل استرسی و اضطرابی

زنانی که با سرفه و عطسه شاهد تخلیه مقادیری از ادرار خودشان هستند ممکن است که در اثر عوامل استرسی با این موضوع روبرو شوند.

  • شل شدن عضلات واژن در اثر تجربه زایمان و بارداری
  • کاهش استروژن در دوران یائسگی
  • کاهش کلاژن سازی
  • عفونت های مکرر

انواع بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادراری دارای انواع مختلفی می‌باشد که درمان هر یک از آن ها نیز بسته به شدتشان متفاوت هستند.

بی اختیاری استرسی

این نوع نشت ادراری در زمان سرفه های شدید و عطسه و پریدن کاملا احساس می‌شود.

بی اختیاری اضطراری

نشت ادراری اضطراری اینگونه است که تمایل ادراری را در یک لحظه بسیار بالا می‌برد.

بی اختیاری سرریز

این نوع بی اختیاری ادرار اینگونه است که فرد قادر نیست مثانه خود را به طورکامل از ادرار تخلیه کند.

بی اختیاری کامل

مثانه هیچ مقداری از ادرار را ددر خود نگه نمی‌دارد و به طور ناگهانی ادرار از این اندام تخلیه می‌شود.

انواع روش های درمانی بی اختیاری ادرار

عوامل موثری در درمان بی اختیاری ادرار موثر است. مواردی چون سن بیمار، وضعیت روانی بیمار و … بر درمان بی اختیاری ادرار تاثیرمی‌گذارد.

  • تزریق بوتاکس به ناحیه تناسلی
  • لیزر درمانی از جمله روش هایی است که تا حد زیادی می تواند در کاهش بروز بی اختیاری ادرار تاثیر گذار باشد.

تزریق بوتاکس برای درمان بی اختیاری ادرار

در واقع بوتاکس با هدف کاهش فعالیت های اضافی عضلات ناحیه واژینال تزریق می شود. این روش می تواند تغییراتی در عملکرد عضلات ناحیه واژینال ایجاد کند. در نهایت به این امر منجر خواهد شد که بی اختیاری ادرار بر طرف شود.

لیزر درمانی برای درمان بی اختیاری ادرار

لیزر درمانی نیز از دیگر روش های درمانی برای درمان بی اختیاری ادرار است که نقش ثمر بخشی در این زمینه دارد.

در واقع در طی چند ساله اخیر بکارگیری انواع لیزر ها توانسته است تا حد زیادی به بهبود وضعیت ناحیه واژینال کمک کند.  عمده مشکلاتی که در این ناحیه به وجود آمده است با بکا رگیری لیزر ها قابل درمان است.

لیزر درمانی و بوتاکس از جمله روش های امنی هستند که خطرات خاصی برای زنان در پی ندارند. از سوی دیگر علاوه بر اینکه روش هایی ایمن و بی خطر هستند تاثیرات درمانی قابل توجهی نیز دارند.

روش های جراحی بی اختیاری ادرار

گاهی هیچ یک از روش های دارویی برای بهبود انواع بی اختیاری ها مموثر نیست و فرد اچار است تا از روش هایجراحی استفاده نماید. جراحی برای درمان بی اختیاری ادرار، جزو آخرین روش های درمانی انتخابی و پیشنهادی می‌باشد. روش های جراحی برای بی اختیاری ادرار عبارتند از:

  • اسلینگ
  • پد جاذب
  • کاتتر ادراری
  • اسفنکتر مصنوعی

آیا سیگار کشیدن در بی اختیاری ادرار موثر است؟

بسیاری مواقع شنیده ایم که سیگار کشیدن نیز در بی اختیاری و نشت ادرار موثر است اما این دو مورد چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ سیگار کشیدن موجب سرفه های شدید و مزمن خواهد شد که در پیدایش بی اختیاری ادرار موثر است.

چگونه می‌توان از بی اختیاری ادرار جلوگیری کرد؟

همانطور که دانستید بی اختیاری ادرار به دلایل متعددی به وجود می‌آید که از برخی از آن ها می‌توان جلوگیری کرد. یکی از مهمترین کاری که هر فرد برای پیشگیری از ای بیماری می‌تواند نجام  دهد، اصلاح سبک زندگی می‌باشد. ورزش درست، ترک سیگار، وزن درست، رژیم غذایی ایده آل و … از مواردی است که هر شخص می‌تواند با رعایت آن، از ایجاد این مشکل برای خود جلوگیری کند.

در چه صورتی برای بی اختیاری ادرار باید به دکتر زنان مراجعه کرد؟

هر زمانی که یک فرد احساس کرد کنترل ادرار را از دست داده است و یا علائمی دیگر را تجربه کرد باید به بهترین متخصص زنان جهت درمان مراجعه کند. مواردی مانند مشکل در راه رفتن به دلیل احساس نشت ادرار، از دست دادن کنترل روده و … از دیگر علائمی هستند که باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا بهبود حاصل شود.

سخن پایانی:

در خاتمه این بحث مهم ترین نکته ای که از تذکر آن عبور نخواهیم کرد این است که برای انجام روند تشخیص علل بروز بی اختیاری ادرار و نیز در نهایت درمان بی اختیاری ادرار باید نزد پزشکان و متخصصینی بروید که یقین دارید پزشک کارنامه کاری موفقی دارند.
 

در واقع به جهت اینکه ناحیه واژن زنان از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی را در رابطه جنسی و روابط زناشویی زنان و مردان دارد باید از سوی بهترین و معتبر ترین پزشکانی مورد درمان قرار گیرد که موفقیت درمان در بالاترین میزان ممکن حاصل شود.


آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان کوثر، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736
شماره مطب: 33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید