19:50|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1402 - 09:23
کد خبر: 18317

ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۱۷ سانتی‌متر افزایش یافت

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به برنامه ریزی‌های مختلف برای مدیریت آب در حوضه دریاچه اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از طرح‌های احیا و بارندگی‌های مطلوب اخیر شاهد افزایش ۱۷ سانتی‌متری ارتفاع آب دریاچه در روزهای گذشته هستیم.
ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۱۷ سانتی‌متر افزایش یافت

محمدصادق معتمدیان با اعلام اینکه تامین آب آشامیدنی مردم در اولویت است، اظهار کرد: برخلاف تصور، احداث سدهای حوضه دریاچه ارومیه در مدیریت آب و تامین آب آشامیدنی مردم منطقه نقش چشمگیری داشته است.
 

وی در ادامه به برنامه ریزی‌ها برای تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: در کنار انتقال آب از حوضه‌های مختلف به دریاچه ارومیه، شرایط اقلیمی نیز در تثبیت وضعیت دریاچه تاثیرگذار است.
 

معتمدیان در ادامه وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را نتیجه شرایط نزدیک به ۲۰ سال اخیر دانست و یادآور شد: تحولاتی چون تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی، مصرف زیاد آب و برداشت مازاد از چاه‌های کشاورزی منطقه، شرایط کنونی دریاچه ارومیه را موجب شده است.
 

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با حمایت رییس جمهور، اعتبارات ویژه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه تعیین و تخصیص داد، گفت: برای احیای نگین آبی آذربایجان از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز استفاده می‌کنیم.
 

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اهمیت استفاده از مطالعات علمی و ظرفیت دانشگاه‌ها برای نجات دریاچه ارومیه، گفت: از ظرفیت‌های بین‌المللی نظیر همکاری مستمر کشور ژاپن، برای احیای دریاچه ارومیه استقبال می‌کنیم.
 

وی با اشاره به رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص توجه به مسایل زیست محیطی، افزود: کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با رویکرد جدید دولت سیزدهم و با حضور معاونین رییس جمهور و وزرا تشکیل و بخش قابل توجهی از مسوولیت و پیگیری‌ها به مدیریت آذربایجان غربی سپرده شد.
 

معتمدیان همچنین تهیه ۲۶ طرح و برنامه برای احیای دریاچه ارومیه را یادآور شد و اظهار کرد: بهره برداری از پروژه انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه به طول ۳۶ کیلومتر یکی از این طرح‌ها بود که فازهای بعدی آن نیز به زودی اجرایی خواهد شد.
 

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به افتتاح هر سه ماه یک پروژه در خصوص احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و ادامه داد: تدابیری برای استفاده بهینه از آب در حوضه دریاچه ارومیه اندیشیده شده و نظارت بر روند انتقال آب به دریاچه با جدیت تداوم خواهد داشت.
 

معتمدیان همچنین با تاکید بر ضرورت استفاده از کشاورزی مدرن جهت کاهش مصرف آب در منطقه، اضافه کرد: با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، تداوم نهضت گلخانه‌ای و کاشت محصولات کم آب بر، شاهد کاهش مصرف آب و افزایش درآمد مردم منطقه در حوزه کشاورزی خواهیم بود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید