15:37|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مهر 1401 - 10:56
کد خبر: 18135
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

اهمیت تزریق واکسن آنفولانزا برای مادران باردار

واکسن آنفولانزا از جمله واکسن‌هایی است که در طول یک دهه اخیر برای زنان باردار توصیه می شود در واقع استفاده از واکسن آنفولانزا یکی از نکات مراقبتی دوره بارداری است.
اهمیت تزریق واکسن آنفولانزا برای مادران باردار

دکتر میترا حبیب زاده، متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت و گو با سرویس سلامت باریش نیوز، در خصوص اهمیت تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری گفت: واکسن آنفولانزا از جمله واکسن هایی است که در طول یک دهه اخیر برای زنان باردار توصیه می شود در واقع استفاده از واکسن آنفولانزا یکی ازنکات مراقبتی دوران بارداری است که به زنان برای محافظت از خود و جنین شان در برابر ویروس آنفولانزا کمک می کند. این واکسن علاوه بر این که بر مادر تاثیر می گذارد، در حفاظت از سیستم ایمنی بدن جنین نیز تا ماه ها بعد از تولد اثر گذاشته و موجب می شود نوزاد سیستم ایمنی قوی ای پیدا کند.

واکسن آنفولانزا

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در خصوص واکسن آنفولانزا در نظر بگیرید این است که احتمال ابتلا به ویروس آنفولانزا را به صفر درصد نمی رساند بلکه در دو بخش اثر گذار است:

اول این که شمار دفعاتی که ممکن است فرد، در طول یک سال به این ویروس مبتلا شود را کاهش می دهد.

دومین تاثیر این است که شدت و وخامت حال بیمار را در مدت زمان ابتلا به ویروس آنفولانزا می کاهد.

بنابراین مجموعه علائم و تاثیراتی که در اثر ابتلا به ویروس آنفولانزا در فرد ایجاد می شود را با تزریق واکسن می توان کاهش داد و از بروز خطرات جدی پیشگیری کرد.

نحوه اثر گذاری واکسن آنفولانزا در افراد

زمانی که واکسن تزریق می شود بعد از گذشت 14 روز آنتی بادی های لازم را در بدن تولید می کند تا مقاومت بدن در برابر بسیاری از ویروس ها، افزایش یابد.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا برای زنان باردار

از جمله پرسش هایی که این روز ها از سوی زنان باردار پرسیده می شود این است که بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا چیست؟

معمولا توصیه می شود واکسن آنفولانزا در نیمه دوم شهریور ماه تزریق گردد. چرا که اینگونه می تواند تاثیر خود را اعمال کند و پیش از شروع فصل سرما ایمنی لازم برای بدن شما فراهم می شود.

اگر با توجه به ماه های بارداری بخواهیم بهتریم زمان تزریق واکسن را بیان کنیم، می توانیم بگوییم در سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز زمان مناسبی برای تزریق واکسن آنفولانزا است.

موارد فوق تنها بهترین زمان را بیان می کند و بدین معنا نیست که تزریق واکسن در سایر زمان ها امکانپذیر نیست.

آیا واکسن آنفولانزا برای نوزادان خطرناک است؟

پاسخ این سوال منفی است. بر اساس یافته های سازمان بهداشت جهانی واکسن این ویروس می تواند تا حد زیادی به حفظ سلامت مادران و جنین کمک کند و بعد از تولد نیز ایمنی بدن نوازدان را افزایش دهد. از طرفی تا کنون گزارشی مبنی بر بروز خطرات ناشی از واکسن آنفولانزا در نوزادان مشاهده نشده است. بنابراین می توان اظهار داشت که تزریق واکسن بدون نگرانی انجام می شود.

آیا واکسن آنفولانزا عوارض دارد؟

واکسن آنفولانزا مانند تمامی واکسن هایی که وجود دارد، دارای عوارض و پیامدهایی است که ممکن است به طور موقت در شخص بروز کند اما پس از مدت زمان نسبتا کوتاهی از بین می رود.

برخی از این عوارض عبارتند از:

  • قرمز شدن دست و پا
  • تب کردن (البته شدت زیادی ندارد و فرد نباید چندان نگران باشد.)
  • در محل تزریق واکسن نیز درد خفیفی را تجربه خواهید کرد که در کوتاه ترین زمان از بین می رود.
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • احساس خستگی و بی رمق بودن

آیا واکسن آنفولانزا موجب سقط جنین می‌شود؟

یکی از باورهای عموم مردم این است که واکسن  آنفولانزا احتمال خطر سقط جنین را افزایش می دهد. در حالی که تا کنون گزارشی مبنی بر سقط جنین در اثر ابتلا به آنفولانزا مشاهده نشده است.

به طور کلی عوارض ناشی از تزریق واکسن آنفولانزا نسبت به نتایج مثبت آن محدود است. این عوارض موقتی است اما نتیجه تزریق، تا مدتی طولانی باقی می ماند.

بهترین محل تزریق واکسن آنفولانزا در زنان باردار

معمولا برای تزریق واکسن آنفولانزا در زنان، بهترین نقطه بازوها هستند. زیرا نقش موثری در میزان و سرعت جذب واکسن دارند.

از سوی دیگر مدت زمان مورد نیاز برای ازریق، بسیار کوتاه است و فرد می تواند پس از آن، به منزل بازگشته و استراحت کند.

تداخل حساسیت نسبت به تخم مرغ و واکسن آنفولانزا

جالب است بدانید پژوهش ها نشان می دهند کسانی که دارای حساسیت نسبت به تخم مرغ باشند به احتمال زیاد نسبت به واکسن آنفولانزا نیز حساسیت نشان می دهند.

از این رو متخصصین زنان و زایمان تاکید می کنند در صورتی که نسبت به ماده غذایی خاصی، به ویژه تخم مرغ، آلرژی دارید حتما با متخصص خود درمیان بگذارید.

در چنین شرایطی تصمیم اینکه واکسن برای شما تزریق شود یا خیر، بر عهده پزشک خواهد بود.

بهترین واکسن آنفولانزا برای زنان باردار

یکی از ویژگی های مهمی که برای واکسن های آنفولانزا می توان در نظر گرفت این است که تولید سال جاری باشد. زیرا ویروس آنفولانزا در گذر زمان تغییر می کند و هر سال، واکسنی برحسب جدیدترین نوع ویروس تولید می شود.

نکته دیگر این است که واکسن آنفولانزا باید مورد تایید سازمان بهداشت ایران باشد. در واقع واکسن ها باید از فیلتر بررسی های سازمان بهداشت در کشورمان گذر کنند تا از لحاظ نتیجه بخش بودن و توزیع مورد صلاحیت قرار گیرند. در واقع سازمان بهداشت بهترین مرجعی است که می توانیم با اعتماد به تایید آن نسبت به تزریق واکسن اقدام کنیم.

هزینه واکسن آنفولانزا چقدر است؟

یکی از سوالاتی که زنان مطرح می سازند این است که هزینه واکسن آنفولانزا چقدر است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هزینه واکسن آنفولانزا در هر سال، نسبت سال قبل با تغییراتی همراه است. از این رو نمی توان هزینه ثابتی را برای آن تعیین کرد.

و کلام پایانی اینکه:

در تمامی مطالب فوق، تلاشمان بر این بود که سوالات رایجی که در رابطه با واکسن آنفولانزا و بارداری وجود دارد را پاسخ دهیم و کمی از استرس شما عزیزان بکاهیم. اما این نکته را نیز فراموش نکنید که برای اطمینان از صلاحیت خود برای تزریق واکسن مربوطه، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان کوثر، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید