19:16|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1401 - 10:23
کد خبر: 18105

دریاچه ارومیه به خاطره‌ها پیوست

دریاچه ارومیه بعد از سالیان سال خشک شد و به خاطره ها پیوست.
دریاچه ارومیه به خاطره‌ها پیوست


سرویس اجتماعی باریش نیوز، دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که طبق تقسیمات کشوری در بین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

مساحت این دریاچه در سال 1377 در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد و بزرگترین دریاچه داخلی ایران به شمار می‌رود.
سالیان سال بود که دریاچه ارومیه میزبان مهمانان زیادی از جای جای جهان بود و طبق نظر برخی از کارشناسان بهداشت، شنا در آب شور این دریاچه به عنوان درمان برخی از بیماری های پوستی و مفصلی شناخته شده بود و طرفداران بسیاری در فصل تابستان داشت.

دریاچه ارومیه از اواسط 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی نزدیک به 80 درصد از مساحت این دریاچه خشک شده بود. برنامه عمران سازمان ملل در 1384 طرح حفاظت از تالاب های ایران را تصویب کرد. در سال 1387 تفاهم نامه مشترک حفاظت و مدیریت پایدار حوضه دریاچه ارومیه بین سازمان محیط زیست و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، استانداری کردستان، آذربایجان شرقی و غربی امضا شد. سال بعد سازمان محیط زیست برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه را تدوین کرد و خرداد 1388 استراتژی حفاظت و بهره برداری پایدار از دریاچه ارومیه تصویب شد در اولین جلسه هیئت دولت در سال 1392 این موضوع مطرح شد و دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار گرفت و مقرر شد ظرف مدت 10 سال دریاچه به تراز اکولوژیک خود برسد.

با توجه به اطلاعاتی که عنوان شد در حال حاضر که حدود 9 سال از تصمیمات گرفته شده مسئولان مبنی بر احیای دریاچه ارومیه گذشته، اینک این جاذبه طبیعی در معرض خشک شدن کامل قرار گرفته و هیچ گونه عملکرد قابل توجهی برای نجات دریاچه ارومیه صورت نگرفته و پروژهای مختلفی که برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد شده بود همچنان ناتمام مانده اند.

خشک شده دریاچه ارومیه آثار بسیار مخربی در حوزه محیط زیست و کشاورزی به همراه خواهد داشت و این موضوع قطعا در سال های آینده ملموس تر مشاهده می‌شود و حداقل 5 میلیون نفر در معرض طوفان های نمکی، ابتلا به امراض تنفسی، مهاجرت و فقر قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر خشک شدن دریاچه ارومیه سبب فرونشست زمین، افت کیفی منابع آب، به هم پیوستگی جزایر دریاچه، ورود گونه های گوشتخوار مهاجم، از دست رفتن منابع آرتمیا و به تبع آن کمبود منابع غذایی برای دیگر آبزیان و پرندگان خواهد بود.

   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید