15:56|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 09 مرداد 1401 - 10:09
کد خبر: 18079
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

نکاتی در مورد امیکرون کودکان

در برخی موارد امیکرون کودکان بدون علامت باقی می‌مانند یا فقط علائم خفیف را بروز می‌دهند.
نکاتی در مورد امیکرون کودکان

دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، به خصوص درگیری کودکان با بیماری امیکرون و پیام آن به والدین اظهار کرد: پیام کلی این است که بیشتر کودکان ممکن است به کووید-19 مبتلا شوند و به سرعت بهبود پیدا کنند. اکثر بچه‌ها بدون علامت باقی می‌مانند یا فقط علائم خفیف را بروز می‌دهند و افرادی که بستری می‌شوند پاسخ خوبی می‌دهند.

وی گفت: به طور کلی، کودکان کوچک‌تر معمولاً وضعیت بهتری دارند. کودکان زیر 5 سال عوارض کمتری از کووید دارند و به اندازه کودکان بزرگتر یا نوجوانان در بیمارستان بستری نمی شوند. با این حال، درصد کمی از کودکان مبتلا به کووید-19 دچار مشکل تنفسی یا علائم کمبود آب بدن می‌شوند.

دکتر زارع ادامه داد: متخصصان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند تا به محدود کردن شیوع کرونا کمک کنند. متخصصان بیماری عفونی کودکان همچنین به والدین توصیه اکید می‌‌کنند که فرزندان واجد شرایط خود را واکسینه کنند.

وی در مورد کودکان واکسینه شده عنوان کرد: ما تعداد بسیار کمی از کودکان واکسینه را برای کووید-19 در بیمارستان بستری کرده‌ایم. به نظر می‌رسد واکسیناسیون در برابر بیماری شدید کرونا در همه گروه‌های سنی، از جمله کودکان، بسیار محافظت‌کننده است و برای گروه‌های سنی دارای شرایط بسیار توصیه می‌شود.

وی به علائم امیکرون در کودکان اشاره و عنوان کرد: بزرگترین تفاوت این است که امیکرون بسیار تنفسی‌تر است، یعنی بچه‌ها با علائمی شبیه به سرماخوردگی ظاهر می‌شوند، در حالی که قبلاً تب یا علائم گوارشی در امواج قبلی وجود داشت همچنین گرایش امیکرون به این که راه‌های هوایی بزرگسالان و کودکان را هدف قرار می‌دهد، هم در دنیای واقعی و هم در مطالعات آزمایشگاهی مشهود است.

دکتر زارع به تاثیر واکسیناسیون مادران علیه بیماری کرونا  و تاثیر آن در فرزندانشان نیز اشاره و تصریح کرد: مشاهدات دیگر نشان می‌دهد  که نوزادانی که با کووید-19 در بیمارستان بستری شده‌اند، از مادرانی واکسینه نشده بوده‌اند که بیشتر از علائم تنفسی تحتانی، گرفتگی بینی، گلودرد – انواع علائم و نشانه‌های بیماری کلاسیک شبیه آنفولانزا دیده می‌شود.

متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه ادامه داد: اگر تست کووید-19 کودکی مثبت شود لازم است کودک در خانه قرنطینه شود و با کمک والدین از دستورالعمل‌های قرنطینه و ایزوله پیروی کند. در این شرایط ضروری است که به کلیه افرادی که تا 48 ساعت قبل از بروز علائم با کودک در تماس بوده‌اند اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: نکته بسیار مهم این است والدین باید به کودک اطمینان دهند که مشکل جدی وجود ندارد و او در امنیت کامل است. ممکن است درک این موضوع که کودک مبتلابه کووید-19 شده برای کودک خردسال یا نوجوان ترسناک باشد. در این شرایط لازم است به سؤالات کودک به بهترین شکل پاسخ داده شود تا از نگرانی او کاسته شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید