03:39|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1401 - 13:44
کد خبر: 17980

بررسی ناراحتی‌های قلبی + آزمایش CK MB

آزمایش CK MB برای اندازه‌گیری نوعی از آنزیم‌های قلبی استفاده می‌شود. تعیین میزان این آنزیم پروتئینی می‌تواند در تشخیص سکته قلبی و برخی ناراحتی‌های قلبی موثر باشد. اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی در ارتباط با تشخیص ناراحتی‌های قلبی بدست آورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.
بررسی ناراحتی‌های قلبی + آزمایش CK MB

آزمایش CK MB چیست؟

CK MB چیست این آزمایش برای تشخیص میزان نوعی آنزیم قلبی به نام کراتین کیناز (CK) در خون بیمار انجام می‌شود. در بدن شما ۳ نوع آنزیم CK وجود دارد که مهم‌ترین آن CK MB است که بیشتر در قلب تولید می‌شود. آنزیم CK در قلب، ماهیچه‌ها و سایر اندام‌ها بدن مثل روده کوچک، مغز و رحم یافت می‌شود. میزان بالای آنزیم CK MB می‌تواند نشانه سکته قلبی باشد. زیرا وقتی که دچار حمله قلبی می‌شوید، سلول‌های عضلانی قلب آنزیم CK MB را در خون شما آزاد می‌کنند.

از آنجایی که بسیاری از بافت‌ها حاوی CK هستند، سطوح بالای آن می‌تواند علامت انواع مشکلات عضلانی باشد. اما CK MB بالاتر که بیشتر در قلب وجود دارد می‌تواند با دقت بالایی به سکته قلبی اشاره کند.

هر ساله میلیون‌ها نفر با درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند، اما تنها تعداد کمی از این افراد دچار حمله قلبی یا سایر مشکلات جدی و ناگهانی قلبی شده‌اند. این آزمایش به پزشک شما کمک می‌کند تا بفهمد که آیا شما دچار حمله قلبی شده‌اید یا خیر. ممکن است پزشک همراه با تست CK MB، آزمایش تعیین میزان تروپونین قلب  (CTn)را نیز تجویز کند که میزان بالای آن در کنار آزمایش CK MB با دقت بیشتری به تشخیص سکته قلبی منجر می‌شود.

مقدار نرمال CK-MB در آزمایش چقدر است؟

به طور کلی می‌توان گفت در بسیاری از موارد، آنزیم CK MB در خون فرد سالم قابل تشخیص نیست. همچنین تا میزان ۳ میکروگرم در لیتر نیز همچنان جزو مقدار نرمال  CK-MB در نظر گرفته می‌شود. مقادیر بالاتر ۳ میکروگرم در لیتر، به معنای آسیب قلبی خفیف و بالاتر از ۵ به معنای سکته قلبی حتمی است. مقدار نرمال پروتئین تروپونین نیز در افراد سالم کمتر از ۰.۰۱ میکروگرم در لیتر است.
 

چه زمانی باید آزمایش CK MB انجام داد؟

زمانی که فردی درد قفسه سینه، تنفس سریع یا درد بازو داشته باشد و پزشک بخواهد تشخیص دهد که آیا علائم ناشی از حمله قلبی است یا خیر، این آزمایش انجام می‌شود. همچنین ممکن است زمانی که فرد دارای میزان CK بالا باشد، آزمایش CK MB نیز برای تعیین اینکه آیا آسیب عضلانی شناسایی شده مربوط به قلب است، تجویز شود.

افزایش CK MB معمولا در افرادی که دچار حمله قلبی هستند، حدود ۳ تا ۶ ساعت پس از شروع درد قفسه سینه قابل تشخیص است. سطح CK MB در ۱۲ تا ۲۴ ساعت به اوج خود می‌رسد و سپس در عرض ۴۸ تا ۷۲ ساعت به حالت عادی باز می‌گردد. اگر حمله قلبی دوم یا آسیب مداوم وجود داشته باشد، سطح آن ممکن است دوباره افزایش یابد یا برای مدت طولانی‌تری بالا بماند. اگر پزشک احتمال بدهد که دچار حمله قلبی شده‌اید، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید. رایج‌ترین علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی در ناحیه قفسه سینه، مانند احساس فشار یا سنگینی
  • درد در بازو، فک، گردن و کتف
  • تنگی نفس
  • سرگیجه و تاری دید
  • استفراغ یا حالت تهوع
  • عرق سرد
  • خستگی و بی حالی زیاد

تفسیر آزمایش CK-MB به چه صورت انجام می‌شود؟

نتیجه آزمایش ممکن است بسته به سن، جنس، سابقه سلامتی، روش مورد استفاده برای آزمایش و موارد دیگر متفاوت باشد. نتیجه مثبت آزمایش شما همیشه به این معنی نیست که شما سکته کرده‌اید. از پزشک خود بپرسید که نتایج آزمایش شما چه معنایی دارد. به کمک اطلاعاتی که به شما ارائه می‌شود نیز می‌توانید در خانه به راحتی نتایج آزمایش خود را تفسیر کنید.

سطح آزمایش CK MB در ۴ تا ۶ ساعت اول پس از حمله قلبی در خون شما افزایش نمی‌یابد. به همین دلیل ممکن است لازم باشد آزمایش‌های مکرر انجام دهید تا ببینید آیا دچار حمله قلبی شده‌اید یا خیر. سطوح بالاتر CK MB ممکن است به این معنی باشد که شما سکته قلبی داشته‌اید یا مشکلات قلبی دیگری دارید. این مشکلات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • میوکاردیت: به معنای عفونت و التهاب ماهیچه قلب است.
  • پریکاردیت: به معنای عفونت و التهاب لایه نازکی است که قلب را دربرگرفته است.

سطوح بالاتر ممکن است به دلیل آسیب عضلانی در سایر نقاط بدن، بیماری‌هایی که بر عضلات شما تأثیر می‌گذارد و ضربه به قفسه سینه شما ایجاد شود.

آیا درد قفسه سینه معنای بالا بودن آزمایش CK MB است؟

بسیاری از مشکلات دیگر می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند و همیشه فقط از روی درد قفسه سینه نمی‌توان حمله قلبی را تشخیص داد. بسیاری از افراد به دلیل ورزش دادن ماهیچه‌های قفسه سینه خود دچار درد قفسه سینه می‌شوند. درد قفسه سینه می‌تواند با برخی مشکلات ریوی رخ دهد یا علامت هشدار سخت شدن شریان‌های قلب (بیماری عروق کرونر) باشد.

 درد قفسه سینه‌ که در حین ورزش، کار سخت یا در مواقع استرس ایجاد می‌شود، چند دقیقه طول می‌کشد و با استراحت از بین می‌رود. اگر درد بیش از چند دقیقه طول بکشد، به خصوص اگر در هنگام استراحت رخ دهد، فورا باید به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش ck mb

هومکا و انجام آزمایش CK MB در منزل

اگر علائمی مثل درد قفسه سینه، تنگی نفس و درد در بازو دارید، لازم است که آزمایش CK MB را انجام دهید. زیرا ممکن این علائم نشان دهنده سکته قلبی باشد. خوشبختانه با استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا به راحتی می‌توانید این آزمایش را در خانه خود انجام دهید. هومکا این افتخار را دارد که با تیمی حرفه‌ای و تجهیزاتی بسیار پیشرفته انواع آزمایش را در منزل شما و تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام داده و تفسیر آن را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار دهد.

به همین منظور می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با مراجعه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir درخواست خود را ثبت کنید. خدمات آزمایش در منزل هومکا هم اکنون در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، کرج، رشت، اصفهان، اهواز و تبریز در دسترس است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید