21:46|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1401 - 08:56
کد خبر: 17879
جراح و دندان پزشک در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

لزوم حفظ و نگهداری دندان های شیری

باور اشتباهی که در ذهن بیشتر والدین وجود دارد این است که دندان‌های شیری دندان‌های موقتی می‌باشند و رسیدگی خاصی لازم ندارند. در حالیکه این دندا‌ن‌ها بایستی تا زمان رویش دندان‌های دائمی در دهان باقی بمانند.
لزوم حفظ و نگهداری دندان های شیری

دکتر لعیا وجدی، جراح و دندان پزشک در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز در رابطه با حفظ و نگهداری دندان‌های شیری در کودکان، اظهار کرد: آگاه کردن والدین از اهمیت دندان های شیری می‌تواند به میزان قابل توجهی سلامت دهان و دندان کودکان را در طول زندگیشان ارتقاء دهد و از آنجا که پوسیدگی دندان بیماری قابل پیشگیری توصیف می‌شود، توصیه می‌شود سلامت دهان و دندان کودکان با رعایت بهداشت دهانی – دندانی صحیح و نیز تغذیه ی مطلوب، دور از دسترس نمی‌باشد. 

وی افزود: بدیهی است چکاپ‌های دوره‌ای 3 الی 6 ماهه بسته به نظر دندانپزشک کودکان و نیز شرایط دهانی – دندانی کودک نقش بسزایی در حفظ سلامت دندان‌ها و نیز انجام پیشگیری‌های لازم و درمان‌های به موقع دارند.

تاثیر مواد غذایی بر پوسیدگی دندان کودکان
در جامعه متمدن امروزی متاسفانه انواع تنقلات شیرین غیرضروری و کاملا مضر در سبد غذایی خانواده‌ها جای گرفته‌اند؛ این در حالیست که در گذشته کودکان از مغزهایی چون بادام، پسته، گردو و… بهره می‌بردند، که هم ارزش غذایی بالایی دارند و هم به لحاظ کیفیت ساختاری آن‌ها ( سفت بودنشان) باعث تمیز کردن دندان‌ها نیز می‌شوند. 

نقش دندان‌های شیری در کودکان
لازم به ذکر است که دندان‌های قدامی شیری تا سن 6 الی 7 سالگی و نیز دندان‌های آسیای شیری باید تا سن 11 تا 12 سالگی داخل دهان کودکان باقی بماند. لازم به یادآوری است که دندان‌های قدامی کودک در تلفظ صحیح کلمات، گاز زدن مواد غذایی و تغذیه مناسب، رویش صحیح دندان‌های دائمی، اعتماد بنفس کودک و … نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

وی افزود: همچنین دندان‌های آسیای شیری در جویدن و تغذیه صحیح کودک نقش مهمی دارند و در صورت دردناک شدن و یا از دست رفتن زودتر از موعد باعث اختلال در تغذیه کودک شده و از همه مهم‌تر اینکه جوانه دندان دائمی که دقیقا زیر دندان آسیای شیری قرار دارد، راهنمای رویشی خود را از دست می‌دهد و بصورت نابجا رویش می‌کنند و می‌تواند درمان‌هایی را به کودک تحمیل کند که تا قبل از دست دادن دندان آسیای شیری نیازی به انجام این درمان‌ها نبوده است.

دکتر لعیا وجدی، جراح و دندان‌پزشک، در پایان تصریح کرد:  لازم به ذکر است این درمان‌ها می‌توانند از ارتودنسی پیشگیری تا ارتودنسی‌های پیچیده متغیر باشند. با توجه به موارد فوق الذکر، علاوه بر رعایت دقیق بهداشت دهانی و تغذیه سالم، پیشگیری از پوسیدگی و مقاوم سازی دندان‌ها توسط فلورایدتراپی و فیشورسیلانت تراپی دندان‌ها و نیز در صورت لزوم ترمیم و نگاهداری دندان‌های آسیای شیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


آدرس و شماره تلفن دکتر لعیا وجدی ، جراح و دندانپزشک:

ارومیه: نوشین شهر ، خیابان امام، خیابان عدالت، طبقه فوقانی بیمه آسیا

شماره تماس: 04433735066

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید