16:24|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1400 - 12:57
کد خبر: 17776
دکترای تخصصی روانشناسی_طرحواره درمانگر، درمانگر شناختی رفتاری، هیپنوتراپیست در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

كی و كجا افسردگی خودش را نشان می‌دهد؟‍!

دكتر وحيد سام مهر، دكتري تخصصي روانشناسي، مشاوره و روان درماني اختلالات رواني (با ٨سال سابقه كار درمان)، مدرس دانشگاه_عضو سازمان نظام روانشناسي جمهوري اسلامي ايران، عضو انجمن علمي هيپنوتيزم باليني ايران بوده و خدماتی که توسط ایشان ارائه می‌شود شامل هيپنوتراپيست_طرحواره درمانگر و درمانگر شناختي رفتاري، زوج درمانگر، مشاوره پيش از ازدواج و ... می‌باشد.
كی و كجا افسردگی خودش را نشان می‌دهد؟‍!

وحید سام مهر، دکترای تخصصی روانشناسی_طرحواره درمانگر، درمانگر شناختی رفتاری، هیپنوتراپیست در ارومیه در گفت‌وگو با باریش اظهار کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني، افسردگي شايع‌ترين بيماري قرن محسوب می‌شود؛ افسردگی در صدر علل ناتواني و از كارافتادگي در دنيا قرار دارد، اما چون اين يك بيماري روان می‌باشد درك آن بسيار دشوارتر از بیماری‌های جسمی است.

وی گفت: يكي از گيج كننده‌ترين موضوعات تفاوت بين بيماري افسردگي با احساس افسردگي، ناراحتي و غم و غصه است؛ تقريبا همه ما هر ازگاهي غمگين و ناراحت می‌شويم مثل نمره بدگرفتن، از دست دادن شغل حتي يك روز باراني هم مي‌تواند احساس غم ايجاد كند. گاهي حتي غم هيچ علت مستقيمی ندارد و در برخی موارد افراد به یکباره احساس غم می‌کنند.

سام مهر افزود: در اين موارد میتوان به تغییر شرایط موجود احساس غم را از بين برد اما این وضعیت در افسردگي باليني يا افسردگي بيمارگونه کاملا متفاوت بوده و يه اختلال روانشناختی و صرفا با خواست و اراده افراد برطرف نمي‌شود حداقل و زمان تقریبی آن حداقل دو هفته و بصورت مداوم می‌باشد و میتواند بسیار جدي و بطور محسوس در توانايي شما براي كار، بازي، عشق ورزي و ... مشكل ايجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به علائم افسردگي بيمارگونه، عنوان کرد:
1.خلق گرفته و غمگين
2.از دست دادن علاقه به كارهايي كه قبلا دوست داشتيم
3.تغيير واضح اشتها
4.احساس بي ارزش بودن و احساس گناه شديد
5.اختلال خواب بصورت بي‌خوابي يا بدخوابي
6.عدم تمركز، بي‌قرار شدن، كندي واضح حركات و افكار و تصميمات، احساس بي‌حرمتي و نداشتن انرژي يا افكار تكراري در مورد خودكشي 
*اگر چنانچه شما بطور مداوم حداقل ٥ مورد از اين علائم را داشته باشيد تشخيص شما افسردگي بوده و بایستی با روانشناسی در این مورد مشورت داشته باشید.  

سام مهر گفت: علایم افسردگی صرفا محدود به علايم رفتاري نيست و مي‌تواند تظاهرات فيزيكي در شخص هم ايجاد كند مثلا كاهش حجم قشر مغز در ناحيه پيشاني و هيپوكامپ يا اختلال هاي هورموني و ...

وی افزود: افسردگي يک نقطه ضعف يا نقص شخصيت نيست و نبايد فكر كرد كه مي‌شود خود به خود افسردگي را پشت سرگذاشت، همانطور كه با اراده نمي‌شود دست شكسته را خوب كرد.

سام مهر ادامه داد: در ضمن فردی که مبتلا به بيماري افسردگي نمی‌باشد نباید اين بيماري را با لحظه‌هایی كه غمگين است، مقايسه کند؛ زیرا این مقایسه با غم گذرای طبیعی باعث می‌شود فرد افسرده احساس گناه کند چون نمی‌تواند از این حال رهایی یابد.

دکترای تخصصی روانشناسی_طرحواره درمانگر، درمانگر شناختی رفتاری، هیپنوتراپیست در پایان تصریح کرد: بنابراين پیشنهاد ما به كساني كه دچار بیماری افسردگي هستند، این است که با یک روانشناس یا روانپزشک متخصص در این مورد صحبت کرده و یا ليستي از سوالاتي كه در ذهنشان می‌پرورانند را آماده کرده و از درمانگر مورد نظر بپرسند؛ زیرا براي یک فرد افسرده، برداشتن همين قدم‌هاي اول همانند كندن كوه سخت می‌باشد.


وحید سام مهر، دکترای تخصصی روانشناسی_طرحواره درمانگر، درمانگر شناختی رفتاری، هیپنوتراپیست در ارومیه

اروميه، چهارراه مخابرات،اول خيابان حسني مجتمع انوشا طبقه ٢واحد ٦

شماره تماس مطب: ٠٤٤٣٣٤٧٩٣١٤   
تلفن همراه: ٠٩١٤٤٤٠٧٨٥٣

آدرس اینستاگرام:
https://instagram.com/dr.vahid_sam_?utm_medium=copy_link

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید