19:16|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1400 - 13:30
کد خبر: 17753
جراح و دندانپزشک در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

مراقبت‌های دندان در دوران بارداری

دکتر لعیا وجدی فارغ‌التحصیل از دانشگاه سراسری علوم پزشکی اردبیل دارای 3 سال سابقه کار در فیلد کاری دندان پزشکی. خدماتی که در مطب دکتر وجدی واقع در نوشین شهر ارائه می شود شامل تمامی خدمات دندان پزشکی از جمله عصب کشی،ترمیم،زیبایی، ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش، دست دندان و دیگر خدمات دندان پزشکی می باشد.
مراقبت‌های دندان در دوران بارداری

دکتر لعیا وجدی، جراح و دندان پزشک در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز در مورد ارتباط پوسیدگی دندان با بارداری، اظهار کرد: برخی از بانوان معتقدند افزایش میزان پوسیدگی دندان‌هایشان در دوره بارداری به این علت است که کلسیم بدن جنین از دندان‌های ایشان تامین می‌شود که در رابطه با این موضوع بایستی گفت که این تصور کاملا غلط است، کمبود کلسیم بدن جنین از استخوان‌های بدن شما تامین می‌شود نه از دندان‌های شما.

 وی در رابطه با علت افزایش پوسیدگی دندان‌ها در دوران بارداری گفت: در حیطه پزشکی افزایش میزان پوسیدگی دندان در دوران بارداری مسئله ای پذیرفته شده است که از دلایل آن میتوان موارد ذیل را شرح داد:
 1. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می‌دهد در برخی از مادران باعث خشکی دهان می‌شود؛ این خشکی دهان با تغییر ترکیب (فلور) میکروبی دهان موجب افزایش میزان پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و مادرانی که دچار این مشکل هستند، می‌توانند با افزایش میزان مصرف مایعات بصورت تقریبی از دست این مشکل رهایی یابند.
 2. تغییراتی که در رژیم غذایی ایجاد می‌شود؛ برخی از مادران برای کم کردن عوارض بارداری شروع به ریزه خواری یا استفاده از غذاهای شیرین می‌کنند که این حالت نیز میزان پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد؛ توصیه ما به مادرانی که جزء این دسته هستند این است که بایستی تعداد دفعات مسواک زدن و نخ دندان را افزایش دهند.
3. بعضی از مادران نیز دچار استفراغ متعدد می‌شوند.

مجدی گفت: درد دندان در دوران بارداری برای بانوان بسیار مضر بوده و بهتر است در این دوران با مشورت پزشک خود به دندانپزشک مراجعه کنند؛ دندانپزشک نیز با توجه به شرایط بیمار، روش درمانی متناسب را به او پیشنهاد می‌دهد.

وی افزود: توصیه پزشکان در این زمینه این است که بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک از ماه سوم تا ششم بارداری می‌باشد که درصد بروز خطر در این ماه‌ها بسیار پایین گزارش شده است.

مجدی ادامه داد: بهترین زمان برای انجام کارهای دندانپزشکی 3 ماهه دوم بارداری می‌باشد؛ در 3 ماهه اول بارداری چون جنین در حال شکل‌گیری است مصرف داروها و احتمال بروز عفونت روی روند رشد و تکامل تاثیر گذار می‌باشد.
وی گفت: در 3 ماهه سوم بارداری نیز به علت وضعیت جسمانی باردار تحمل نشستن بر روی صندلی‌های دندانپزشکی برای افراد دشوار می‌باشد و باعث ایجاد فشار بر روی مثانه و ورید اجوف تحتانی وی می‌شود.

دکتر لعیا وجدی، جراح و دندان‌پزشک در نوشین شهر، در پایان تصریح کرد: توصیه می‌شود مادران باردار اقداماتی که مربوط به زیبایی دندان (بلیچینگ، لمینت و ...) میشود را به ماه‌های بعد از زایمان موکول نمایند و در ضمن این افراد تنها مجاز به انجام اقدامات اورژانسی مربوطه به دندان‌ها می‌باشند.


آدرس و شماره تلفن دکتر لعیا وجدی ، جراح و دندانپزشک:

ارومیه: نوشین شهر ، خیابان امام، خیابان عدالت، طبقه فوقانی بیمه آسیا

شماره تماس: 04433735066

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید