18:20|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 03 اسفند 1400 - 12:00
کد خبر: 17685
یادداشت:

توانمند سازی روستاییان آذربایجان غربی گامی مهم در جهت توسعه استان

روستاها مهم‌ترین کانون تولید در منطقه هستند که متناسب با نیازها و توانمندی اقتصادی می توان، به تعبیه و ایجاد سایر صنایع و خدمات مرتبط با اقتصاد روستا برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولیدی و اشتغال¬زایی روستایی پرداخت. بنابراین، می توان گفت روستا موتور محرکه سایر صنایع و جریان اقتصادی است که می‌تواند علاوه بر توانمند کردن بخش خصوصی، تحول‌آفرینی در حوزه تولید و اشتغالزایی با استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینی و فناوری های برتر را بر اقتصاد روستا ایجاد نماید و این امر جز در سایه توجه مسئولان تحقق پذیر نخواهد بود.
توانمند سازی روستاییان آذربایجان غربی گامی مهم در جهت توسعه استان


سرویس اجتماعی باریش نیوز، از مهم‌ترین مزایای بهبود فضای کسب و کار روستایی و به تبع آن ایجاد اشتغال در روستاها جلوگیری از مهاجرت روستاییان به کلانشهرها است. تمرکز جمعیت در یک منطقه جغرافیایی و مهاجرت‌ اقشار مختلف جامعه به شهرها، قطعا مشکلات بسیاری را برای مدیریت شهری به وجود می‌آورد. بدین منظور اگر تمهیدات مناسب اشتغال در فضاهای روستایی شکل بگیرد نه تنها از مهاجرت متقاضیان کار جلوگیری می‌شود بلکه برای بسیاری از افرادی که امروز در شهرها مستقر هستند این امکان فراهم می‌شود که به سوی روستاها مهاجرت کنند.

متاسفانه در طول چند سال اخیر با توجه به خالی شدن برخی از  روستاهای استان آذربایجان غربیضرورت دارد که مسئولان استانی سرمایه‌های کوچک را جذب روستاها کنند تا از این طریق بتوانند اشتغال لازم را برای روستاییان ایجاد نمایند.

بی شک در یک جامعه ایده‌آل، روستا یک واحد تولیدی فعال در حوزه‌های اقتصادی، صنایع دستی و دامپروری و از همه مهمتر کشاورزی است که نه تنها نیازهای خود را تأمین می‌کند، بلکه بخشی از نیازهای زندگی شهری را نیز تأمین می‌کند.

اما متأسفانه در استان آذربایجان غربی به واسطه خشکسالی‌های متمادی و آسیب‌های شدید به بخش کشاورزی از جمله فروش نرفتن محصولات کشاورزی و عدم برنامه‌ریزی مستمر برای اشتغال روستاییان نه تنها وضعیت مردمان روستایی در سال‌های اخیر بهبود نیافته بلکه موجب مهاجرت از روستا به شهر شده است.

متاسفانه، با مهاجرت بی رویه روستاییان به کلانشهر ارومیه و از آنجایی که امکان تهیه مسکن مناسب در بافت جدید شهر خصوصاً با افزایش بی رویه قیمت مسکن برای مهاجرت کنندگان از روستا به شهر وجود ندارد، به ناچار در حاشیه شهر یا بافت‌های ناکارآمد و قدیمی و یا در روستاهای نزدیک شهر سکنی می‌گزینند که این امر خود میتواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
 اقدامات عملیاتی مناسب و پایدار در این چارچوب منجر به ترغیب روستاییان در پرهیز رضایتمندانه از مهاجرت به شهرها، تقویت و گسترش روستا‌های مولد با کارکرد اقتصادی موثر برای کلان جامعه خواهد شد.

در واقع بهبود وضعیت اقتصادی روستاییان آذربایجان غربی نیازمند بهبود وضعیت توزیع درآمد در روستاها، افزایش و شتاب در اجرای طرح‌های عمران روستایی، کاهش شکاف دستمزد میان شهر و روستا، سرمایه‌گذاری و تعادل قیمت محصولات کشاورزی می‌باشد.

نکته پایانی اینکه، در واقع محصولات  و تولیدات روستا، رکن‌ اصلی اقتصاد روستایی هستند. لذا لزوم برنامه‌ریزی کارآمد جهت مدیریت این محصولات در روستاهای استان، بیش از هر زمانی می‌شود. اگر تولیدات روستایی با سلایق جامعه همسو و مورد هدایت‌های صنعتی قرار گیرد می‌توان شاهد افق روشنی در کسب و کارهای روستایی  و به تبع آن اشتغال بود.

شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید