10:53|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 03 اسفند 1400 - 10:22
کد خبر: 17683

بهانه بانک ها، جهت پرداخت وام های ازدواج تمامی ندارد

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر گریبان گیر جوانان شده، مراحل پیچیده دریافت وام ازدواج است. شرایط سخت پرداخت این وام ها،نبود ضامن معتبر و همچنین پروسه طولانی و زمان بر دریافت آن مشکلات زیادی را به همراه آورده و عده ای ناامید از گرفتن آن شده اند.
بهانه بانک ها، جهت پرداخت وام های ازدواج تمامی ندارد


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها سخت‌گیری‌بانک‌ها در راستای پرداخت وام ازدواج از تعداد ضامن‌ها گرفته تا رسمی بودن آن‌ها، سهولت دریافت این وام را  غیرممکن کرده است و این امر موجبات نارضایتی بسیاری از زوج های جوان را در آذربایجان غربی به همراه داشته است.

بسیاری از زوج های جوان از سختی های دریافت وام ازدواج خود گلایه مند هستند و اظهار دارند که با توجه به اینکه در سامانه ثبت نام وام ازدواج جهت دریافت وام فقط یک ضامن کفایت میکند اما متاسفانه برخی از بانک ها بیشتر از یک ضامن را از شروط پرداخت وام عنوان میکنند.

متاسفانه، بسیاری از بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج اعلام می‌کنند که متقاضی باید دارای دو ضامن کارمند رسمی دارای چک‌ باشند که این موضوع مشکلات بسیاری را برای زوج ها ایجاد کرده است.

تعیین این شروط بزرگترین مانع برای پرداخت وام ازدواج به جوانان است چراکه اکنون تعداد کارمندان رسمی دولت بسیار کاهش یافته، بنابراین باوجود وثیقه‌های شخص وام‌گیرنده، معرفی یک ضامن کارمند و کارگر قراردادی یا رسمی یا بازنشسته یا هر فردی با داشتن پروانه صنفی یا تجاری کافی است.

تمامی  اظهارات متقاضیان وام ازدواج در حالی است که طبق قانون، در سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها معادل ۷۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است و به منظور کاهش سن ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف شد که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال واجد شرایط را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد و بانک‌ها باید برای ضمانت این وام صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یعنی یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

در واقع مسیر پرداخت وام ازدواج در حالی برای زوج های جوان سخت شده که مطابق با تبصره‌ ۴ ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از سال ۱۴۰۱ به بعد حداقل به اندازه نرخ تورم سالانه به مبالغ موضوع این ماده و تبصره‌های آن اضافه می‌شود حال آنکه بیم از آن می‌رود، مشکلات فعلی با افزایش مبلغ وام ازدواج نیز بیشتر شود.


سخن آخر اینکه، به طور کلی هرچند که افزایش وام ازدواج می‌تواند برای تشکیل زندگی راهگشا باشد اما مشکلات و عدم همکاری بانک‌ها در این مسیر نیز چالش‌های فراوانی را برای جوانان و متقاضیان وام ازدواج ایجاد کرده است؛ با این حال تاکنون نظارت خاصی از سوی دستگاه‌ها و مسئولین مربوطه نیز دیده نمی‌شود و در این میان دود آتش این کم کاری نیز تنها به چشم جوانان می‌رود.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید