14:20|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1400 - 11:31
کد خبر: 17632
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

عوارض تغذیه فست فود در دوران بارداری

بارداری دوران حساسی است که باید در آن مراقب چیزهایی که می‌خورید باشید. هر آنچه که می خورید علاوه بر شما، جنین تان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. وقتی پای غذاهای ناسالم در میان است، مصرف آنها کاملا ممنوع می باشد. غذاهای ناسالم از جمله فست فودها برای جنین بسیار مضر است. فست فودها نه تنها غذاهای فرآوری شده هستند بلکه منابع بسیار زیادی از نمک، قند و چربی های مضر محسوب می‌شوند.
عوارض تغذیه فست فود در دوران بارداری

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، درمورد تغذیه فست فود در دوران بارداری اظهار کرد: فست فود غذاهایی فرآوری شده و ناسالم هستند که دارای مقدار نمک، قند و چربی های مضر بوده و در نتیجه مصرف آن توسط زنان باردار برای جنین مضر می باشد.

از جمله عوارض فست فودعبارتند از:
چاقی
نبود مواد مغذی
الگوپذیری رژیم غذایی از مادر به جنین
احتمال ابتلا به دیابت در بارداری
مشکلات گوارشی
بروز برخی ناهنجار های ژنتیکی
احتمال ابتلا به بیماری قلبی
تغییرات شیمی مغز
آسم و آلرژی

خوردن فست فود در ماه های اول بارداری
فست فود ها از جمله پیتزا، همبرگر و ... می‌تواند یکی از تمایلات غذایی رایج در دوران بارداری شما باشد.

باید ها و نباید های خوردن فست فود در اوایل بارداری طبق بررسی و اظهارات دکتر حبیب زاده:

  • همه انواع پیتزاها در بارداری سالم نیستند. پنیر موتزارلا می‌تواند مصرف شود. اما پنیرهایی مثل کاممبر، پنیر بری، پنیر دانمارکی و پنیر استیلتون به دلیل داشتن مقادیر بالاتر باکتری لیستریا نسبت به سایر پنیرها، ممنوع هستند.
  • از مصرف فست فودهای حاوی سوسیس و کالباس خودداری کنید زیرا این گوشت های فراوری شده می‌تواند آلوده به باکتری های لیستریوز یا توکسوپلاسموز باشد که تهدیدی برای سلامتی شما و همچنین جنین شما هستند.
  • پپرونی که یکی از مواد تشکیل دهنده اکثر انواع فست فود ها خصوصاً پیتزاهاست، برای مصرف در بارداری مناسب نیست. پیتزاهایی که با گوشت ها از جمله پپرونی تهیه می‌شوند، باید در دوران بارداری از لیست غذاها حذف شوند. نگهدارنده های نیتریت و نیترات موجود در اینگونه گوشت ها می‌توانند با اسید آمینه های نامرغوب واکنش دهند و منجر به تشکیل "نیتروزامین" شوند. ترکیبات نیتروزامین ها برای انسان سرطان زا هستند و افزایش سطح این ترکیبات در بدن می‌تواند برای جنین کشنده و مرگبار باشد؛ همچنین ریسک تومورهای مغزی را افزایش خواهد داد.
  • بانوانی که به طور مرتب در بارداری فست فود مصرف می‌کنند، از سوزش معده، شل شدن عضله اسفنکتر و کاهش عملکرد دستگاه گوارش شکایت می‌کنند.
  • اجازه ندهید پیتزا سرد شود، چون در این صورت میکروب ها دوباره در آن رشد می‌کنند.
  • فست فود مملو از چربی اشباع است، بنابراین برای سلامتی قلب مضر است و مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری می‌تواند منجر به دیابت بارداری شود.
  • از مصرف فست فودهایی که در کنار خیابان یا جاده‌ها تهیه می‌شوند خودداری کنید. همیشه در مورد تازگی مواد اولیه تهیه پیتزا در چنین مکان هایی و همچنین بهداشت این محل ها و محیط اطراف آنها مباحث و نگرانی هایی وجود دارد.
  •  

عوارض خوردن فست فود در بارداری

وی در ادامه گفت و گو اعلام کرد: از جمله علل مضر بودن فست ها خصوصا برای بانوان باردار، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. عاری بودن از مواد مغذی
قند، نمک، چربی و همه‌چیزهای بد: فست فود همین است در بسته‌بندی زیبا. جنین شما برای رشد مناسب خود به مقدار سالمی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و چربی های سالم نیاز دارد. اگر غذاهای ناسالم مصرف کنید، شما و جنین تان مواد مغذی مهم را دریافت نخواهید کرد. ارگان‌ها نظیر مغز، قلب، ریه‌ها و حتی استخوان‌ها تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند.
  1.  چاقی
مصرف زیاد فست فود باعث چاقی می‌شود. چاقی منجر به پره اکلامپسی، زایمان زودرس ، سقط جنین، وزن زیاد نوزاد در هنگام تولد و نقص عضو جنین می‌شود.
  1. ترجیح رژیم غذایی ناسالم
برخی مطالعات نشان می دهد که نوع تغذیه مادر در دوران بارداری و حتی شیردهی، بر الگوی غذایی فرزند موثر است و او نیز در آینده به اینگونه غذاها علاقه بیشتری خواهد داشت.
  1.  آلرژی ها و آسم
طبق گزارش‌ها فرزندان والدینی که در دوران بارداری غذاهای ناسالم می‌خورند بیشتر در معرض خطر آلرژی ها و آسم قرار می‌گیرند.
  1. افزایش خطر بیماری قلبی
فست فودها دست در دست بیماری قلبی دارند. اگر عادت خوردن غذای ناسالم را دنبال کنید، فرزندان شما در مراحل اولیه زندگی و همین طور خودتان این خطرات را تجربه خواهید کرد.
  1.  ناهنجاری های ژنتیک
طبق مطالعه انجام شده روی موش های باردار، مصرف غذاهای ناسالم منجر به اختلال عملکرد درونی انسولین به همراه ناهنجاری های میتوکندریایی در بدن بچه های مونث می‌شود.
  1.  مشکلات گوارش
فست فودها باعث ورم، سوء هاضمه و نفخ می‌شود و با چرخه منظم کارکردن مزاج تداخل می‌کند. از آن‌جا که فیبر لازم را در خود ندارند، سلامت گوارش شما نیز افت می‌کند.
  1. افزایش احتمال دیابت بارداری
فست فودها باعث افزایش خطر دیابت بارداری می‌شود چراکه قند زیاد دارند و پرکالری هستند. دیابت بارداری می‌تواند باعث مشکلات زیادی در دوران بارداری و زایمان شود. جنین شما ممکن است با وزن زیاد بدنیا بیاید یا با خطر زایمان زودرس مواجه شوید.
 
خوردن چه مقدار فست فود در دوران بارداری مجاز است؟

دکتر میترا حبیب زاده در پایان این مصاحبه گفت: این که خوردن فست فود و سایر غذاهای ناسالم در دوران بارداری اشکالی دارد یا نه بستگی به مقدارش دارد. با اینکه هر از چند وقت یکبار یک برش پیتزا یا یک مینی برگر اشکالی ندارد، اما مادران باید وقتی از این غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند به مقدار آن توجه کنند. این مساله یعنی برای جلوگیری از ایجاد تاثیرات نامطلوب در جنین تان باید مصرف فست فود ها را به حداقل برسانید و استفاده از اینگونه خوراکی های ناسالم را با مواد غذایی سالم جایگزین کنید.

آیا اوایل بارداری ویار غذاهای ناسالم را می‌کنید و توصیه‌هایی برای از بین بردن این ویار می‌خواهید؟
  • میان وعده های سالم ذخیره کنید. بادام، فندق، بادام‌ شیرین و تخم آفتاب‌گردان جایگزین های سالمی هستند. همچنین از آنها ویتامین ها و پروتئین های لازم خود را نیز دریافت می‌کنید. توصیه می‌شود به دنبال جایگزین های سالم برای ویار غذاهای ناسالم در دوران بارداری باشید، نظیر ماست های طعم دار به جای بستنی.
  • در خانه غذا بپزید. این کار هم در هزینه های سوپری صرفه جویی می‌کند و هم ضامن سلامت شما خواهد بود. برای بچه‌های شما هم خوب است چون الگوهای خوبی برایشان ایجاد می‌کند. به جای غذاهای سرخ کردنی غذاها را بپزید تا مواد مغذی آن‌ها بیشتر حفظ شود.
  • وقتی ویار حمله می‌کند کارهایی بکنید که حواس‌تان از آن پرت شود، مثلا پیاده روی کنید یا کار دیگری انجام بدهید. به تدریج ویار از بین می‌رود و از این چرخه اعتیاد غذاهای ناسالم خارج می‌شوید.
  • هر هفته برای غذای روزانه خود برنامه‌ریزی کنید. با دانستن این‌که قرار است بعدا چه چیزی بخورید، فکر آن‌ها و ویارشان را از بین می‌برید و در ضمن سالم هم می‌مانید.
  • در طول روز غذاهای سالم بخورید. این کار گرسنگی را از بین می‌برد، متابولیسم را تنظیم می‌کند و ویار غذاهای ناسالم را کاهش می‌دهد.
  • کمی آرامش داشته باشید.  یوگا یا مراقبه کنید و یاد بگیرید هوشیار زندگی کنید. استرس بالا منجر به ویار برای غذاهای ناسالم می‌شود. وقتی بیرون غذا می‌خورید مراقبت بیشتری کنید و در صورت امکان غذای سالم تری سفارش بدهید. مقداری ورزش کنید، وعده های زیاد اما سالم غذا بخورید. وقتی پایداری نشان بدهید، آن ویارها ناپدید خواهد شد.



آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736

 


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید