15:57|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1400 - 13:09
کد خبر: 17607
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی خبر داد:

مرمت 60 مورد از بناهای تاریخی آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: ۶۰ مورد از بناها و جداره های تاریخی شهرهای استان مرمت شده است.
مرمت 60 مورد از بناهای تاریخی آذربایجان غربی

جلیل جباری با اشاره به اقدامات این اداره کل در محدوده بافت تاریخی شهرهای استان اظهار کرد: ۶۰ مورد از بناها و جداره های تاریخی شهرهای استان به صورت موردی یا مستمر مرمت شده و ۵ مورد دیگر نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه مرمت بناها و جداره های تاریخی در شهرهای ارومیه، خوی،ماکو، سلماس و تکاب انجام شده است، افزود: مرمت بناها و جداره‌های تاریخی سردر نصیرزاده، سردر یونچی بازار، مدرسه تاریخی چمران، مسجد جامع ،مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن، مسجد تاریخی علی شهید،عمارت شهربانی ارومیه، مسجد سردار ،ساختمان ستاد لشکر و بازار تاریخی ارومیه ،حمام شیخ سلماس، مسجد جامع تکاب ،قلعه قبان ماکو، مسجد جامع شهر، عمارت شیر و خورشید، مانند کلاه فرنگی  وخانه تیموری در ماکو بخشی از ۶۰ مورد مرمت بناها و جداره‌های تاریخی در سطح استان است.

جباری با بیان اینکه ۱۸ مورد مطالعات طراحی شهری در دست اقدام است، از جذب ۵ سرمایه گذار برای احیای بناها و تاسیس اقامتگاهها در استان خبرداد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی بر لزوم صیانت از بافتها، گذر و محلات تاریخی در استان تاکید کرد و گفت: برای اینکه هویت تاریخی و فرهنگی ارومیه حفظ شود، ضروری است با برنامه ریزی و همکاری دستگاههای مرتبط مشکلات بافتهای تاریخی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته نیز، محلات و بافتهای تاریخی حفاظت شده اند، تصریح کرد: ارومیه دارای گذرها، محلات تاریخی است که یکی از رسالتها، حفظ و احیای این محلات است چراکه توجه به بافتهای تاریخی شهر، بازخورد اجتماعی و تعلق خاطر مردم را افزایش می دهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید