00:40|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1400 - 11:36
کد خبر: 17604
رسانه‌ها قلب تپنده هر جامعه‌ای هستند؛

انتشار اخبار و تصاویر خشونت آمیز در رسانه‌ها، عاملی جهت ترویج خشونت در جامعه

چند روزی است که خبر یک قتل فجیع و هولناک در اهواز، تیتر اول بسیاری از خبرگزاری های کشور شده است و در واقع پخش این خبر با جزئیات کامل باعث شد آثار روانی زیادی را در جامعه به جای بگذارد.
انتشار اخبار و تصاویر خشونت آمیز در رسانه‌ها، عاملی جهت ترویج خشونت در جامعه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، انتشار فیلم سر بریدن یک زن جوان اهوازی به دست همسر خود در چند روز گذشته، باعث جریحه دار شدن افکار عمومی و واکنش های بسیاری از سوی مردم و بسیاری از مسئولان شده است ؛ تا جایی که باعث توقیف یکی از خبرگزاری‌های کشور شد.

به طور کلی اخبار حوادث به خاطر دارا بودن ارزش خبری درگیری یا برخورد، توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند و به نوعی جذابیت این اخبار باعث جلب توجه مخاطبان بسیاری می‌شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات، انتشار اینگونه اخبار  هم برای مخاطبان و هم برای جامعه تبعات جبران ناپذیری را به همراه خواهد آورد.

متأسفانه بخشی از آنچه امروز در جامعه شاهد آن هستیم، حاصل بی‌تجربگی و بی‌اطلاعی کسانی است که به کار خبری می‌پردازند و از مسئولیت‌های واقعی یک خبرنگار آگاهی کامل ندارند و تلاش دارند با هر چه جذاب‌تر نشان دادن موضوعات جهت رسیدن به منافع مادی و معنوی در رقابت با دیگر رسانه‌ها قدم بردارند و بدون در نظر گرفتن عواقب و خطرات پخش چنین اخباری در واقع می‌خواهند که از این طریق برای بیشتر دیده شدن و اول مطرح کردن سوژه به پخش هر فیلم و تصویر و اخباری اقدام نمایند!

از آنجا که در طول شبانه روز با رسانه های مختلفی سروکار داریم و هر لحظه در معرض انبوهی از محتواهای رسانه ای هستیم که هرکدام زندگی ما را به نحوی تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل آنچه به عنوان سواد رسانه ای مطرح است؛ مهارت استفاده از رسانه ها می‌باشد که در واقع منجر به برقراری ارتباطی آگاهانه می شود و نگاهی دقیق و تحلیلی به محتوای رسانه ها اعم از نوشتاری، دیداری و شنیداری ایجاد می شود. چرا که رسانه ها ویژگی هایی دارند که در هر شرایطی افراد باید بتوانند آن ها را به درستی به کار برند و نسبت به آن ها شناختی همه جانبه پیدا کنند، به همین دلیل افراد با داشتن سواد رسانه ای قطعا آسیب پذیری کمتری خواهند داشت.

در واقع در یک جامعه این رسانه ها هستند که می توانند با نحوه اطلاع رسانی خود و نوع محتواهای منتشر شده به تشدید احساس ناامنی، ترویج بزهکاری و حتی تشویق افراد مستعد به ارتکاب جرم بپردازند و از سوی دیگر با ایفای نقش اطلاع رسانی مسئوﻻﻧﻪ وﺗﺮوﻳﺞ اﻟﮕﻮﻫﺎي زﻧﺪﮔﻲ ﺳﺎﻟﻢ، در ﻛﺎﻫﺶ وﻗﻮع ﺟﺮم و ﺗﺄﻣﻴﻦ اﺣﺴﺎس اﻣﻨﻴﺖ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ؛ پس باید اعتراف کرد که برخی از رسانه ها از وظایف اصلی خود دور شده و با انتشار چنین تصاویر خشونت آمیز باعث عادی انگاری چنین قتل های فجیعی در جامعه میشوند و این امر خود میتواند عواقب بسیار جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه داشته باشد.

امروزه آستانه تحمل جامعه به میزان چشمگیری نسبت به گذشته کاهش یافته است به گونه ای که میزان پرخاشگری و جرائم خشن روند روبه رشدی از خود نشان میدهد، نباید فراموش کرد که خشونت یکی از مهمترین علل ارتکاب جرم است. یک لحظه عدم کنترل خشم و غضب یک عمر ندامت و پشیمانی برای فرد در پی دارد.

سخن آخر اینکه، باید فعالان عرصه خبر این نکته را در نظر داشته باشند که امروزه با توجه به مشکلات حاکم بر جامعه کاهش تاب‌آوری اجتماعی ، انعکاس غیرمعقول این دست اخبار نه‌تنها در سبد اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مخاطبان قرار نمی‌گیرد بلکه به ترویج خشونت و عادی انگاری آن نیز منجر میشود و درنهایت عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه خواهد داشت.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید