13:51|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1400 - 13:33
کد خبر: 17588
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

دندان درد در بارداری؛ از علت تا درمان آن

یکی از مسائلی که خانم‌های باردار در طی 9 ماه حاملگی به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، دندان درد در دوران بارداری است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و در برخی مواقع منجر به پوسیدگی دندان می‌شود که در ذیل راهکارهایی در جهت تسکین درد دندان در این دوران حساس شرح داده شده است.
دندان درد در بارداری؛ از علت تا درمان آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، در مورد درد دندان در بارداری، اظهار کرد: اگر قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در دوران بارداری به سر می‌برید، یکی از افرادی که باید با آ‌نها قرار ملاقات بگذارید دندانپزشک معتبر است. این موضوع ممکن است برایتان تعجب آور باشد و تصور کنید که بارداری و دندانپزشکی هیچ ربطی به یکدیگر ندارند، با وجود این، هنگامی که در دوران بارداری هستید، احتمال رخ دادن بیماری‌های مربوط دهان افزایش می‌یابد. دندان درد در دوران بارداری یکی از انواع خطرات و احتمالاتی است که در این دوران پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: تغییرات هورمونی، تغییر در الگوی غذایی و روال ناقص بهداشت دهان و دندان اغلب موجب عفونت و دندان درد در دوران بارداری می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از دندان درد در دوران بارداری یا هر مشکل دندان دیگر، بهترین راهکار مراجعه به دندانپزشک است.

حبیب زاده با اشاره به بی‌خطر بودن ویزیت‌های دندانپزشکی گفت: هم دندانپزشک و هم متخصص زنان و زایمان ترجیح می‌دهند زنان قبل از دوران بارداری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنند. زیرا می‌توانند یک چکاپ و معاینه کامل انجام دهند و همچنین مشکلات دندانی موجود مانند پوسیدگی دندان یا عفونت لثه و … را درمان کنند و همین موضوع باعث می‌شود هیچ‌گونه نگرانی بابت دندانپزشکی در دوران بارداری خود نداشته باشید.

وی افزود: هنگامی که در دوران بارداری احساس دندان درد کردید یا در نواحی لثه‌های خود احساس درد و التهاب کردید بهتر است تا به دنیا آوردن کودک صبر نکنید و در با مشاهده اولین نشانه دندان درد و بروز مشکل با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

حبیب زاده عنوان کرد: انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) تأکید می‌کند که مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری شامل معاینات معمول، عدم استفاده از اشعه ایکس و استفاده از داروهای بی‌حس کننده موضعی و از همه مهم‌تر کاملا برای زنان باردار ایمن است. لازم به ذکر است اگر چند ماه از دوران بارداری شما می‌گذرد و داروی خاصی مصرف می‌کنید یا بارداری شما پرخطر است به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

وی در رابطه با خطر پوسیدگی دندان در بارداری گفت: پوسیدگی دندان زمانی آغاز می‌شود که باکتری‌های دهان شما از قندها و کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید برای تولید اسیدها استفاده می‌کنند که می‌تواند با گذشت زمان مینای دندان را تخریب کند. این اتفاق در حالت طبیعی هم اتفاق می افتد اما در دوران بارداری، شما به چند دلیل مختلف بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستید؛ مصرف بیشتر مواد غذایی و گاهی شیرینی‌جات، برخی موارد شیرین مانند بستنی تا مواد غذایی ترش یا شور مانند خیارشور، می تواند دندان‌های شما را در معرض اسیدی‌شدن و سپس پوسیدگی قرار دهد و ضمنا هرگونه کاهش مسواک و نخ دندان در دوران بارداری می‌تواند خطر احتمال به پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

وی گفت: علاوه بر این موارد، دهان شما در این دوران نسبت به قبل از زمان بارداری اسیدی‌تر است و هنگامی که بخاطر ویار و یا تغییر حالت‌های دوران بارداری، استفراغ می‌کنید نیز می‌تواند میزان اسید تولید شده و قرار گرفته در معرض مینای دندان را بیشتر کند.

حبیب‌زاده گفت: برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، باید بیش از یک بار در طول روز توسط یک برس نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. میان وعده‌های شیرین را به حداقل برسانید. دهان خود را با آب شستشو دهید و اگر قادر به مسواک زدن نیستید، دندان‌های خود را یکبار در روز با نخ دندان تمیز کنید.

انجمن دندانپزشکی توصیه می‌کند که بعد از استفراغ دهان باید کاملا شسته شود تا اسید موجود از بین رود، برای خنثی کردن این اسید می‌توانید یک لیوان آب را با یک قاشق چایی خوری جوش شیرین مخلوط کرده و دهان خود را بشویید که علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها از آن‌ها محافظت نیز می‌کند.

حبیب زاده در مورد درمان دندان درد در دوران بارداری افزود: یک زن باردار ممکن است از دندان درد در دوران بارداری رنج ببرد و او بیشتر از دیگران در معرض خطر آسیب دیدگی دندان است، زیرا جنین او تمام ویتامین‌ها و عناصر بدن وی را تخلیه می‌کند.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: درد دندان در دوران بارداری باعث نگرانی و استرس زنان باردار می‌شود زیرا آن‌ها اغلب نمی‌خواهند دارو مصرف کنند و نگران سلامتی جنین خود هستند، زیرا بیشتر داروها روی جنین تأثیر منفی می‌گذارند، بنابراین خیلی از زنان باردار به دنبال دستورالعمل‌های طبیعی برای درمان دندان درد در بارداری هستند که برای سلامتی خود و جنین مضر نباشد.


آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736

 
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید