11:08|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 07 بهمن 1400 - 10:49
کد خبر: 17550
یادداشت:

بازار آشفته اجاره بهای مسکن در ارومیه آشفته تر از همیشه/گوش ناشنوای مسئولین داد مستاجران را درآورد

این روزها افزایش بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب نرخ اجاره بهای منازل مسکونی در نقاط مختلف شهر ارومیه آنچنان لجام‌گسیخته شده که داشتن یک واحد مسکونی اجاره‌ای با هر شرایطی برای تعداد زیادی از خانوارهای این شهر به یک آرزوی دست‌نیافتنی و محال تبدیل شده است.
بازار آشفته اجاره بهای مسکن در ارومیه آشفته تر از همیشه/گوش ناشنوای مسئولین داد مستاجران را درآورد


سرویس اجتماعی باریش نیوز، سالهاست که مستاجران در کلانشهر ارومیه با مشکل افزایش اجاره بهای مسکن و یا تمدید نشدن قراردادها مواجه اند و امسال نیز افزایش ناگهانی اجاره خانه نفس آنها را بریده است.

به گفته بسیاری از شهروندان ارومیه‌ای زوج جوانی که تازه زندگی خود را شروع کرده اند باید چگونه زندگی خود را با این اجاره بهای لجام گسیخته آغاز کنند؟ چرا مسئولان و متولیان امر نظارت بر وضعیت اجاره بهاء مسکن در این شهر نمی‌کنند؟

متاسفانه در خصوص مشکلات مسکن، مسوولان به نوعی کنترل از دستشان خارج شده و انگار توان و عزم جدی هم بر نظارت بر این موضوع ندارند که امید است متولیان امر هرچه زودتر به کمک اقشار کم‌درآمد بیایند تا اقشار کم درآمد به عنوان قشر مظلوم بتوانند سرپناهی برای خودشان تهیه کنند.

مستاجران در ارومیه اظهار می‌کنند که مشخص نیست چه کسی مسئول ساماندهی قیمت مسکن و اجاره بها در ارومیه است، اما همین عدم نظارت و رها کردن بازار مسکن به حال خود موجب افسار گسیختگی اجاه بها در نقاط مختلف شهر ارومیه شده است.

در این میان نیز، صاحبخانه‌ها هم توجیهات خود را برای افزایش اجاره‌بها دارند و اظهار میکنند: وقتی می‌بینیم در چند ماه گذشته همه چیز چند برابر شده و توان خرید روز به روز کمتر می‌شود، منطقی نمی‌بینیم اجاره‌بها را که روی آن حساب باز کرده‌ایم، تنها 20 درصد افزایش دهیم.‌‌

در استان محرومی مانند آذربایجان غربی که مردم آن از فقر و بیکاری رنج می برند قطعا فشار مضاعفی روی زندگی مردم است و عدم نظارت مسئولان در حوزه اجاره و خرید و فروش مسکن می تواند بحران آفرین باشد.

متاسفانه بازار اجاره مسکن و نرخ اجاره بها در شهرارومیه عملأ هیچگونه ثباتی ندارد و مالکان آنطور که می‌خواهند برای ملک خود نرخ تعیین می‌کنند.

در واقع هنگامی که یک خانواده نتواند خانه ای مناسب برای خود اجاره کند، به سمت خانه هایی با سازه های نامناسب و در بافت های حاشیه شهر می رود. در این شرایط تراکم جمعیتی نیز در آن نقطه از بافت شهر به هم می خورد و در شرایطی هم که مسئولان شهری  نتوانند خدمات شهری مناسبی را به این افراد ارائه دهند، خود به خود پدیده حاشیه نشینی تشدید می شود.

سخن آخر اینکه، در سال های اخیر موضوع مسکن همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های مطرح شده محسوب می‌شود و واضح است که با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور ملک، موضوعاتی همچون رهن و اجاره نسبت به قبل جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. لذا ضرورت دارد  که مسئولان کلانشهر ارومیه در یک اقدام ضربتی و اصولی ساماندهی وضعیت نابسامان اجاره‌بهای مسکن را به عنوان یک موضوع مهم در اولویت کاری خود قرار دهند تا از پدیده تلخ حاشیه نشینی و عواقب جبران ناپذیر آن در ارومیه جلوگیری شود.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید