14:52|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 07 بهمن 1400 - 09:56
کد خبر: 17549
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

دلایل پیچیده‌شدن بند ناف دور گردن جنین

بندناف طبیعی حاوی سه رگ است که رابط مادر و جنین محسوب می‌شود و با اتصال از یک سمت به جفت و از یک سمت به جنین باعث انتقال اکسیژن و مواد غذایی به جنین و دفع مواد زائد می‌شود. هر روزه با مادران باردار زیادی مواجه می‌شویم که به علت مشاهده بندناف دور گردن جنین در سونوگرافی ابراز نگرانی می‌کنند. در این مطلب متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالات شایع در این مورد پاسخ می‌دهد.
دلایل پیچیده‌شدن بند ناف دور گردن جنین

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، در مورد طول طبیعی بندناف، اظهار کرد: طول نرمال بندناف ۴۰ الی ۷۰ سانتی‌متر است. اختلالات تکاملی جنین، میزان مایع دور جنین و تحرک جنین روی طول بند ناف تاثیر می‌گذارد. بندناف‌های زیر ۳۰ سانتی متر با خطر اختلالات تکاملی جنین و تحت فشار قرار گرفتن حین زایمان همراه هستند و بندناف‌های طولانی‌تر به ویژه بالای ۱۰۰ سانتی‌متر، بیشتر دچار پیچ‌خوردگی و گیر افتادن می‌شوند. شایع‌ترین علت پیچ خوردن بندناف دور اندام‌ها و گردن جنین، حرکات زیاد جنین است.

بندناف گردنی چیست؟
در بندناف‌ها و به ویژه بندناف‌های بلند، لوپ (حلقه) ‌های بندناف دور بخش‌های مختلف بدن جنین ایجاد می‌شود. بند ناف گردنی جنین زمانی است که بندناف ۳۶۰ درجه دور گردن جنین پیچیده شده باشد. این اتفاق شایع است، به طوری که در ۲۰ تا ۳۴ درصد جنین‌ها، حداقل یک دور بندناف دور گردن جنین مشاهده می‌شود و در ۰.۵ درصد موارد حتی سه دور بندناف دور گردن وجود دارد.

آیا بندناف گردنی مشکلی برای جنین ایجاد می‌کند؟
این اتفاق عمدتا با عوارض خاصی روی جنین یا مشکلی حین زایمان همراه نیست ولی در برخی موارد که بندناف دور گردن سفت و محکم باشد، باعث اختلال در بازگشت وریدی خون شده و در نهایت ممکن است باعث کم خونی جنین، کاهش رشد جنین، کاهش اکسیژن رسانی به جنین، کاهش ضربان قلب جنین حین انقباضات زایمانی و اسیدی شدن خون بندناف شود.

وقتی متوجه وجود بندناف دور گردن جنین شدیم، چه کنیم؟
بندناف دور گردن علائم خاصی ندارد و همانطور که پیشتر اشاره شد معمولا به طور تصادفی در سونوگرافی و یا حین زایمان کشف می‌شود. اگر قبل از زایمان و طی بارداری متوجه آن شوید، راهی برای جلوگیری یا درمان این مسئله وجود ندارد و نیاز به اقدام خاصی هم وجود نیست. همان علائم هشدار معمول که به تمام مادران باردار داده می‌شود در این موارد نیز صدق می‌کند که شامل توجه به حرکات جنین، اطلاع به پزشک یا مراجعه به مراکز درمانی در صورت شروع دردهای زایمانی، آبریزش، خونریزی یا کاهش حرکات جنین می‌باشد.

آیا در این موارد انجام زایمان طبیعی ممنوع است و باید سزارین انجام دهیم؟
در حضور بندناف دور گردن، انجام زایمان طبیعی منعی ندارد و کنترل دقیق سیر زایمان و مانیتورینگ ضربان قلب جنین حین زایمان انجام می‌شود.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان 3، طبقه 3، واحد 5

شماره تماس: 09153414736
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید