09:24|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 03 بهمن 1400 - 13:41
کد خبر: 17530
یادداشت:

ضرورت ساماندهی زمین‌های خالی و رهاشده در محدوده شهری ارومیه

سالهاست زمین‌های رها شده در محدوده شهری، یکی از معضلاتی است که چهره کلانشهر ارومیه را مخدوش کرده؛ موضوعی که همواره مورد اعتراض شهروندان بوده و مشکلات عدیده‌ای برای آنان پدید آورده و نیازمند رسیدگی متولیان امر می‌باشد.
ضرورت ساماندهی زمین‌های خالی و رهاشده در محدوده شهری ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، همه ما بارها شاهد ريختن زباله و نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های بایر از سوي برخي شهروندان بوده‌ايم، به طوري كه این مسئله براي عده‌اي به یک عادت تبديل شده است و يكي از معضلات اساسی در زمینه بهداشتي و اخلاقي می‌باشد كه موجب رنجش ديگران و ضایع کردن حقوق شهروندي مي‌شود.

در سطح شهری ارومیه تعداد زیادی قطعه زمین‌ وجود دارد که تعداد و وسعت آن‌ها  کم نیست و در محلات مختلف، جلوی مراکز درمانی، روبه‌روی بیمارستان به مکان مناسبی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی، ریختن زباله و پارکینگ ماشین‌های سنگین و ... تبدیل شده است که بعضا شاهد سوزاندن این زباله‌ها توسط برخی شهروندان هستیم که موجب آلودگی زیست محیطی نیز می‌شود.

از سوی دیگر انداختن زباله در معابر و جوی‌ آب نیز موضوعی رایج در بین برخی از شهروندان ارومیه‌ای می‌باشد و در واقع می‌توان گفت که استفاده از وسیله‌ای بنام سطل زباله برای آنان کاملا بی‌مفهوم می‌باشد.

در ادامه لازم به ذکر است که این قانون‌شکنی بدون شک می‌تواند در آینده جوانان و نوجوانان جامعه تاثیرگذار بوده و این فرهنگ غلط در ذهن آن‌ها نهادینه شود که مانعی برای پیشرفت شهری ارومیه محسوب می‌شود.

مسائل ذکر شده يك بخش از مشكلات شهری کلانشهر ارومیه می‌باشد؛ بخش ديگر این است که برخی از شهروندان اعتقادي به بسته‌بندي كردن زباله‌هايشان ندارند! عده‌اي نيز سطل‌هاي زباله خانگي را در كنار مخازن زباله خالي می‌کنند که همه اين كارها جمع‌آوري صحيح پسماندها را مشكل و چهره‌ای نامناسب برای شهر به ارمغان می‌آورد.

بر اساس ماده 110 قانون شهرداری، شهرداری‌ها می‌تواند دور زمین‌های خالی دیوار کشیده و 10 درصد بیشتر از هزینه اعمال شده از مالک پول دریافت کنند؛ اما متاسفانه با گذشت سال‌ها ارگان مربوطه و مسئولین شهری نسبت به رفع این مشکل در سطح شهری سکوت اختیار کرده و هر چند مدت یکبار طی تشکیل جلساتی وعده‌هایی توخالی مطرح می‌کنند.

طبق تصاویر و پیام‌های دریافتی از سوی مخاطبان، آنان اظهار می‌کنند که زمین‌های رها شده در کنار منزل آن‌ها مشکلاتی از جمله تجمع و ازدیاد حیوانات موذی و ... را بوجود آورده است ولی متاسفانه تاکنون اعتراض آن‌ها راه به جایی نبرده و همچنان گریبانگیر آنان می‌باشد.

هزار سوال بی‌جواب در ذهن نقش می‌بندد که متولی اصلی رسیدگی به معضلات شهری کیست؟ در شرایط کنونی مردم حتی نمی‌دانند باید به چه کسی و کجا مراجعه کنند و شهروندان تا چه زمانی باید چوب بی‌توجهی‌های مسئولین شهری را خورده و در سایه بی‌مهری متولیان امر قامت خم کنند؟

سخن آخر اینکه مشخص نیست که این زمین‌ها قرار است تا چند دهه یا قرن بلاتکلیف بماند و حداقل کاری که انتظار می‌رود مسئولین شهری در راستای رفع این مشکل انجام دهند تبدیل زمین‌های بایر سطح شهری به پارکینگ‌های عمومی و کاهش ازدحام ترافیک در شهر می‌باشد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید