23:45|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 03 بهمن 1400 - 13:41
کد خبر: 17529
یادداشت:

کارگران ساختمانی زیر سایه نا امنی !

اگر این روزها گذرتان بر پروژه‌های در حال ساخت‌وساز در شهرارومیه افتاده باشد حتما تعدادی از کارگران را بر سر داربست‌ها و یا در حال کار در ساختمانهای بلند و نیمه کاره دیده‌اید که حتی یک کلاه پلاستیکی ایمنی بر سر نداشته و از ایمنی در این برخی از این ساختمان‌ها چزی به معنای واقعی دیده نمی‌شود.
کارگران ساختمانی زیر سایه نا امنی !

سرویس اجتماعی باریش نیوز، کارگر امروز، برای اینکه نان شبی بدست بیاورد، از جانش مایه می گذارد و تمامی خطرات کار در یک ساختمان چند طبقه را به جان میخرد و روی میله هایی آهنی روی ارتفاعی چند متر از زمین مشغول کار می شود، به این نمی اندیشد که ممکن است از این ارتفاع سقوط کند و جان خود را از دست بدهد، به زن و بچه اش فکر می کند که شب منتظر نان داغ هستند که پدر به خانه ببرد.

بر اساس آمار سالانه یک درصد کارگران ساختمانی جان خود را در حین کار از دست می‌دهند؛ با این حال کارگران ساختمانی جانشان را کف دستشان می‌گیرند، بی‌آنکه کمترین مسئولیتی از سوی کارفرمایان نسبت به جان آنان به عهده گرفته شود و از همین رو  فعالان کارگری ساختمانی معتقد هستند که تنها راه مطالبه این حداقل‌ها، تشکل‌های کارگری و دفاع از حقوق آنها در مقابل بی عدالتی هایی است که در حق آنها می‌شود.

در واقع صنعت ساختمان از مهمترین بخش‌های فعالیت اقتصادی است به ویژه از منظر حوادث نیز اگر بخواهیم به آن بپردازیم جزء خطرناکترین صنایع به شمار می رود؛ به همین دلیل مشاغل ساختمانی جزء مشاغل خاص محسوب می‌شوند. بسیاری از کارگران ساختمانی از مناطق روستایی و حومه شهرها می‌آیند؛ در نتیجه تهیه خدمات بهداشتی و یا اقدامات پیشگیرانه برای آن‌ها مشکل است.

اگرچه وجود خطاهای انسانی نقش مهمی در بروز حوادث ساختمانی همچون سقوط از ارتفاع و در نهایت نقص عضو و یا مرگ دارد، اما بدون شک نبود تجهیزات ایمنی لازم در واحدهای کارگاهی و عدم استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته در افزایش آمار حوادث کار تاثیر بسزایی دارند.

متاسفانه، گاهی کارفرمایان بسترهای ایمنی لازم را برای کارگران فراهم نمی‌کنند که این موضوع منجر به قطع نخاع، شکستگی، نقص عضو و یا فوت فرد می‌شود که این امر نیاز مبرم به رسیدگی از سوی نهادهای نظارتی دارد تا شاهد وقوع حوادث ناگوار برای کارگران ساختمانی در حین کار نباشیم.




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید