06:45|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 02 بهمن 1400 - 11:46
کد خبر: 17519
یادداشت:

بیکاری و هزینه های سرسام آور زندگی، جوانان آذربایجان غربی را وادار به مهاجرت می‌کند

این روزها خروج از کشور و سکونت در یک کشور خارجی برای بسیاری از شهروندان آذربایجان غربی به یک آرزو تبدیل شده و بهتر است گفت که به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است!
بیکاری و هزینه های سرسام آور زندگی، جوانان آذربایجان غربی را وادار به مهاجرت می‌کند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بیشتر افرادی که سرزمین خود را ترک می کنند و جایی دیگر را برای زیستن بر می گزینند و البته در این راه سختی های زیادی را نیز متحمل می شوند، اغلب با یک هدف به دنبال این آرزوی پرمشقت می روند: "زندگی بهتر".

آیا بهتر نیست که برخی مقامات و برخی مسئولان استانی کمب به خود ببایند کمی به خود بیایند؟ آمار فرار شهروندان آذربایجان غربی از کشور خود، آماری نیست که بشود آن را پنهان کرد؛ متاسفانه در این فرارهای غیرقانونی، پای جان هموطنانی در میان است که به امیدی از کشور خود فرار می‌کنند تا شاید آینده‌ای ‌برای خود بجویند.

به راستی چه بلایی بر سر مردم این استان آمده است؟ چرا بخشی از مردم این استان از ماندن در کشور گریزان شده‌اند و در صدر فهرست قاچاق انسان به کشورهای اروپایی قرار گرفته‌اند؟ چرا باید مردم ایران بیش از کشورهایی که امنیت و ثبات جانی هم در آنجا نیست، خواهان فرار از کشور باشند؟

این افرادی که جان خود را در این مسیر از دست می دهند هموطتان ما هستند. همان هایی که گاهی اوقات به آنان افتخار می کنیم! همان هایی که در غم ها و رنج های این ملت در دوران مختلف صبورانه ایستاده اند و زندگی کرده انداینک چرا زندگی را از آنان دریغ می کنیم؟ چرا دسترسی این مردم به مسئولان برای طرح مشکلات شان محدود شده است؟ 

مهاجرت نخبگان عبارت است از روند عزیمت افراد متخصص و آموزش دیده از یک کشور یا بخش اقتصادی به کشور یا بخش دیگر که غالباً به منظور حقوق و مزایای بهتر یا شرایط بهتر زندگی صورت می گیرد

نکته قابل توجه این است بیکاری در حالی به بحران عظیمی در آذربایجان غربی تبدیل شده است که این استان ظرفیت و پتانسیل بالایی در بخش های مختلف از جمله صنعت، معدن، کشاورزی و... دارد، ظرفیت هایی که هیچ بهره مناسبی از آنها نمی شود.

امکانات و زیر ساخت مناسب جهت انجام امورات پژوهشی، بیکاری در داخل کشور و بخصوص منطقه آذربایجان غربی، کمبود زیرساخت آموزشی در داخل، عدم توجه مسئولین به نخبگان و ... تنها چند مورد از علل میل فزاینده به خروج از کشور می‌باشد. به نظر می‌رسد مسئولان باید هرچه سریعتر تصمیماتی اتخاذ کنند که بتوانند از این بستر گسترده نخبگانی کشور در تقویت توان داخلی استفاده کنند.

آری هرجای آذربایجان غربی که دست می‌گذاری، درد میکند و صدای ناله و درد ناشی از زخم هایش از همه شهرهای این استان به گوش میرسد از خانه‌های ثروتمندترین ساکنش گرفته تا آلونک فقیرترینش و تمام آن‌ها به خاطر سهل انگاری مسئولینی است که درد مردم این استان را می‌دانند، اما نه تنها تلاشی برای مداوای درد شهروندان این استان نمی‌کنند، بلکه با بی تدبیری های خود، نمک به زخم‌های مردم این دیار کهن می‌زنند.


سخن آخر اینکه، روند روبه رشد مهاجرت، افزایش نرخ بیکاری، خالی از سکنه شدن تعداد زیادی از روستاهای این استان،  عدم وجود سرمایه گذاری و افزایش هر روزه مشکلات مردم و استان از نتایج عملکرد بسیار ضعیف مسئولین ادوار آذربایجان غربی می‌باشد و ظاهرا پایانی برای آن‌ها نیز وجود ندارد!

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

کلام حق
1400/11/02 - 15:35

باسلام در مملکتی که هیچکدوم از مسئولان به فکر جوانان تحصیل کرده فاد سرمایه وبیکار توجهی ندارن وتوقع ازدواج وفرزند آوری و...دارن نتیجه اش بهتر از مهاجرت نمیشه .مثل پدیده فرار مغزها