06:18|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 30 دی 1400 - 13:45
کد خبر: 17515
یادداشت:

حاشیه نشینان ارومیه در تب نبود امکانات شهری می‌سوزند

حاشیه نشینی همواره یکی از معضلات جوامع شهری به حساب می‌آید که با خود مشکلات بی شماری را از نظر امنیت، اشتغال، مسائل فرهنگی و اجتماعی به بار می‌آورد.
حاشیه نشینان ارومیه در تب نبود امکانات شهری می‌سوزند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، کلان شهر ارومیه بعنوان مرکز استان آذربایجان غربی به دلیل عدم توسعه یافتگی و بیکاری در شهرستان‌های استان بار زیادی بر دوش مرکز استان افتاده و به‌همین دلیل شاهد مهاجرت افراد زیادی از روستاها و سایر شهرستان‌ها به شهر ارومیه هستیم که این خود میتواند یکی از دلایل عمده افزایش حاشیه نشینی در این شهر باشد.

با گسترش و رشد حاشیه‌نشینی در ارومیه شاهد افزایش نابرابری‌های اجتماعی، بیکاری، بزهکاری، بی‌سوادی و معضلات فرهنگی در این شهر می‌شویم و متاسفانه این مناطق اغلب از محیط زیست ناسالم و غیر بهداشتی رنج می‌برند.

روستاهای الواج، دیگاله، دیزج سیاوش، طرزیلو،حاجی پیرلو و تعداد دیگری از روستاها که به دلیل توسعه شهر ارومیه در اراضی داخل شهر قرار گرفته و از معضل حاشیه نشینی در امان نمانده است.

در واقع شهرداری به عنوان  مدیریت شهری در توزیع امکانات زیرساختی و رفاهی برای شهروندان باید به گونه ای باشد که عدالت جمعیتی و جغرافیایی درون شهری در آن رعایت شود.

هرچه حاشیه نشینی گسترش یابد به دنبال آن  ناامنی های متعدد هم بیشتر می شود. پس، نیاز است هم دولت و هم نمایندگان مجلس، در بخش سیاستگذاری‌ها و قانونگذاری‌ها، توجه ویژه ای به این معضل اجتماعی داشته باشند.

نبود فضای آموزشی، بهداشتی و تفریحی مناسب، نبود زیرساخت های مناسب و مشکلات مربوط  به حمل و نقل و خدمات رسانی شهری در مناطق حاشیه به چشم می خورد.

کلام آخر اینکه، حاشیه نشینی در فضایی که درد، رنج و محرومیت بر آن حاکم است؛ افراد را دچار عصیان و سرخوردگی می کند که قطعا در بلند مدت می تواند منجر عواقب جبران ناپذیری شود که تهدیدی برای سایر مناطق شهری محسوب می شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید