13:20|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 28 دی 1400 - 13:16
کد خبر: 17507
یادداشت:

واکسن‌‎گریزی و عادی‌انگاری؛ عاملی برای همه‌گیری امیکرون در آذربایجان‌غربی

متاسفانه پس از گذشت 2 سال و اعلام روند نزولی ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی، برخی از افراد بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، اقدام به برگزاری مراسمات عروسی و دورهمی‌های خانوادگی می‌کنند؛ هر چند تعداد بستری شدگان و افراد فوت شده ناشی از کرونا کاهش یافته است ولی این وضعیت می‌تواند شکننده باشد و در صورت عدم توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قطعا افزایش تعداد بیماران دور از انتظار نخواهد بود.
واکسن‌‎گریزی و عادی‌انگاری؛ عاملی برای همه‌گیری امیکرون در آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، طی چند ماه گذشته و با توجه به واکسیناسیون همگانی در آذربایجان‌غربی، بالاخره روند صعودی موج پنجم کرونا در استان متوقف شده و در پی آن تعداد بستری‌های کرونا ویروس کاهش پیدا کرده است.  

در واقع می‌توان گفت که پنج موج فراگیر ویروس کرونا در همین مدت علاوه بر ابتلای تعداد کثیری از افراد، طعم تلخ مرگ را نیز برای بسیاری از خانواده‌ها در سطح استان به ارمغان آورده است.

طبق گفته پزشکان امیکرون، نوع جدیدی از ویروس کرونا که سرایت‌پذیری بالایی دارد اما ظاهرا قدرت کشتار آن کم است؛ ولی به معنی این نیست که رعایت‌ها کمتر شود چرا که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی  را رعایت نکند، با ابتلای جمعیت بیشتر و مراجعه آن‌ها به مراکز درمانی، معضلات جدی در رسیدگی به مبتلایان ایجاد خواهد شد.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان بهداشتی، امیکرون دقیقا علائمی ‌همانند سرماخوردگی دارد و باتوجه به قرار گرفتن در فصل سرما بایستی شهروندان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش جزء اولویت‌های خود قرار دهند و در شرایط موجود با مشاهده هرگونه سرماخوردگی ساده نباید آن را آنفولانزا تلقی کرده و مراجعه به پزشک را به نعویق اندازند. 

در ادامه شایان به ذکر است که در شرایط موجود استان تزریق واکسن به خصوص دز دوم و سوم بسیار حائز اهمیت بوده و افرادی که دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند حتما می‌بایست نسبت به تزریق دز سوم واکسن  اقدام کنند.

متاسفانه در این میان کسانی هستند که با دیدگاه‌های نادرست و اعتماد نداشتن به نوع واکسن و یا ترس از ابتلا به بیماری کووید_19 از دریافت واکسن سرباز می‌زنند و یا همچنان اعتقادی به وجود کرونا نداشته و زمینه ساز همه‌گیری سویه جدید کرونا (امیکرون) می‌باشند.

طبق اعلام ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و به خصوص تزریق هر سه دز واکسن بهترین راه جهت کنترل و مهار بیماری کووید_19 به خصوص سویه امیکرون آن می‌باشد.

سخن آخر اینکه با توجه به اینکه هیچ یک از افراد در برابر این بیماری مصون نیستند و در صورت عادی‌انگاری و پرهیز از زدن واکسن امکان شیوع آن در استان چند برابر می‌شود؛ می‌بایست افراد نسبت به واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توجه ویژه‌‌ای داشته باشند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

محمد رضا
1400/10/28 - 23:17

ما که هر کجا رفتیم دوز دوم واکسن آستارازونگا بزنیم گفتن نداریم لطفا دم از دوز سوم نزنید که آبرویتون میره ها والله .....