11:46|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 27 دی 1400 - 12:22
کد خبر: 17498
یادداشت:

مزدهایی که که کفاف اساسی ترین نیازهای زندگی کارگران را نمی‌دهد

این روزها یکی از اقشاری که به‌سختی زندگی می‌گذرانند، کارگران مظلومی هستند که تمامی مشکلات از قبیل نبود بیمه، نداشتن خانه و سرپناه، بیکاری، عدم پرداخت حقوق معقول و ثابت، نبود حمایت، کاهش قدرت خرید و … را یکجا تجربه می‌کنند.
مزدهایی که که کفاف اساسی ترین نیازهای زندگی کارگران را نمی‌دهد

سرویس قتصادی باریش نیوز، امروزه با وجود اینکه قوانین محکمی در رابطه با بیمه شدن کارگران و کارمندان وضع شده است، اما بعضی از کارفرماها قوانین را زیر پا می گذارند و کارگران خود را به دلایلی همچون پرداخت حقوق کم و همچنین پرداخت نکردن سنوات و عیدی بیمه نمی کنند و در واقع این ظلمی آشکار است که این روزها در حق بسیاری از کارگران این سرزمین می‌شود.

در کنار همه این مشکلات بر سر راه کارگران، متاسفانه انگار تصمیم‌گیرندگان با واقعیت‌های زندگی جامعه کارگری فاصله بسیاری دارند و این طبقه از جامعه را نمی‌بینند؛ چرا که  یک کارگر روز مرد و حتی حقوق بگیر از پس پرداخت هزینه‌های، درمان، مسکن ، خوراک و پوشاک بر نمی‌آید.

باوجود گرانی‌ها و تورم‌هایی که در اقتصاد کشور روزبه‌روز به شکلی افسارگسیخته بالا می‌رود، تکلیف زندگی کارگران وحداقل بگیران جامعه چه خواهد شد؟

با توجه به اینکه  مراجع رسمی خط فقر را 11 میلیون تومان اعلام کرده اند و در این میان حقوق کارگران در بهترین حالت تنها یک سوم از هزینه‌های اساسی زندگی آنها را پوشش می‌دهد. بنابراین یر کسی پوشیده نیست که بسیاری از کارگران و بازنشستگان حتی برای تامین کالاهای اساسی چون درمان، آموزش و خوراک خود با مشکلاتی جدی مواجه هستند.

 تأثیر افزایش نرخ تورم به‌قدری در زندگی این روزهای کارگران محسوس است که این قشر هم‌اکنون به فکر برطرف کردن هیچ‌یک از نیازهایخود به‌غیراز خوراک  نیستند، یعنی به تعبیر واقعی سفره کارگران کشور در این مقطع زمانی تهی‌تر از همیشه است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی حذف ارز دولتی و وعده دادن یارانه نیز قطعا هیچ کمکی به معیشت مردمان فرودست نمی کند و این امر بیشتر موجب افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی مردم خواهد شد و سود سرشار به جیب صاحبان دارایی‌ها و رانتخوارها خواهد رفت.

فعالان و صاحبنظران اقتصادی همواره از دیرباز تاکید دارند که مزد دریافتی یک فرد عادی در صورت کار تمام وقت، باید پاسخگوی حداقل نیازهای اساسی و معیشتی او باشد، در غیر این صورت منجر به ایجاد بی نظمی و اخلال شده و هزینه‌های سنگینی بر جامعه و فرد تحمیل خواهد کرد.

سخن آخر اینکه، در چنین شرایطی فرد ناچار می‌شود یا از بعضی هزینه‌های اصلی زندگی مثل تغذیه و درمان و تامین سرپناه مناسب صرف‌نظر کند که این امر نیز قطعا باعث بروز حوادث جبران ناپذیری در جامعه خواهد شد؛ به همین خاطر بسیاری از فعالان کارگری با اشاره به افزایش هزینه های سبد معیشت کارگران و رسیدن آن به مرز ۱۱ میلیون تومان در ماه و همچنین عدم مهار تورم و عدم کاهش قیمت بسیاری از اقلام و مولفه‌هایی نظیر مسکن و خوراکی ها بر لزوم افزایش منطقی و واقعی شدن دستمزد سال آینده کارگران تاکید دارند.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

کلام حق
1400/10/28 - 09:20

باسلام واحترام بابتپیگیری حقوق قشر کارگر لطفا بفرمایید بازنشستگان عزیزکشوری باحقوق کمتر از حقوق کارگر چطوری گذران زندگی میکنه ؟که در آحرای زندگی به کارگری نیز تن میدهد‌!!!بخداشرم بر مسئولانمون باد