16:46|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 23 دی 1400 - 12:46
کد خبر: 17484
یادداشت:

سوزاندن زباله، لاستیك و پسماند؛ تهدیدی جدی جهت تشدید آلودگی هوا

آلودگی؛ معضلی که از اوایل فصل پاییز گریبانگیر هوای پاک کلانشهر ارومیه شده و سلامت شهروندان را نشانه گرفته است و متاسفانه روز به روز نیز بر شاخص اعلامی از سوی نهادهای متولی در این خصوص افزوده می‌شود.
سوزاندن زباله، لاستیك و پسماند؛ تهدیدی جدی جهت تشدید آلودگی هوا

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس، جمله‌ای تکراری برای شهروندان ارومیه‌ای محسوب می‌شود که از اوایل آذرماه سال جاری گریبانگیر کلانشهر ارومیه می‌باشد.

از جمله راهکارهایی که در رابطه با کاهش آلایندگی بایستی مورد توجه مسئولین مربوطه قرار گیرد می‌توان به ارتقای کیفیت سوخت بنزین، اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی، الزام انجام معاینه فنی و ...  اشاره کرد که متاسفانه باتوجه به تداوم آلودگی هوا کاملا مشهود است که موارد فوق الذکر صرفا در حد یک کلمه باقی مانده‌اند و همچنان در انتظار اجرایی شدن هستند.

امروزه عدم مدیریت صحیح پسماندها توسط برخی صنایع و واحدها شهروندان را با چالش آلودگی هوا و بوی نامطبوع ناشی از پسماند کارخانه روبرو هستند که بار‌ها شاهد اعتراضات مردمی نسبت این وضعیت بوده‌ایم که تاکنون راه به جایی نبرده است.

پسماندسوزی از مواردی است که این روزها در حاشیه شهر ارومیه بیداد می‌کند و در روزهایی که نفس‌کشیدن را برای شهروندان دشوار است؛ باعث تشدید آلودگی هوا در شرایط وارونگی دما شده است؛ ‌آن هم در شرایطی که کارشناسان مربوطه اعلام می‌کنند که بر اساس «قانون هوای پاک» و «قانون مدیریت پسماند» پسماندسوزی ممنوع است.

سوزاندن مواد پلاستیکی و لاستیک‌های فرسوده از عوامل انسانی است که باعث انتشار مواد شیمیایی و آلاینده‌های مختلف هوا شده و همچنین که باعث آلودگی منابع آب و خاک هم می‌شود.

فرهنگ‌سازی مردم‌ مبنی بر پذیرش استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله عواملی است که می‌تواند در کاهش آلایندگی‌ها موثر باشد که اگر شهروندان به این یقین برسند که استفاده از خودروی شخصی باعث آلودگی هوا می‌شود، به طور حتم می‌توانند در کنترل آلودگی هوا تاثیرگذار باشند.

افزایش آگاهی‌ها و مسئولیت و مشارکت مردم می‌تواند اصلی‌ترین نقش برای کاهش آلودگی هوای شهر ارومیه باشد که در پی آن نمی‌توان عوامل ترافیک را در این امر نادیده گرفت.

سخن آخر اینکه شانه خالی‌کردن ارگان‌های مربوطه از وظایف خود، عاملی برای تداوم آلودگی هوا می‌باشد که انتظار می‌رود متولیان امر صبر نکنند تا هوا آلوده شود و در جهت رفع آلودگی تمام تلاش خود را بکاربرده و با خاطیان این امر برخورد قاطعانه‌ای داشته باشند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید