23:06|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 23 دی 1400 - 12:00
کد خبر: 17481
یادداشت:

اما و اگرهای بازگشت دوباره کوپن بر سر سفره های مردم

در سالهای گذشته مردم برگه هایی به نام کوپن را در اختیار داشتند که اقلام اساسی را با قیمتی پایین تر از نرخ بازار از دولت برای مصرف خود تحویل می گرفتند و یا در زمانی مثل جنگ که کشور با مشکلات اقتصادی و تامین مایحتاج زندگی مردم مواجه بود این کوپن ها به کمک خانوارها می آمد، سالها گذشت و کوپن که همان سوبسید بود از چرخه اقتصاد کشور حذف و یارانه های نقدی در سال 87 جای آن را گرفت.
اما و اگرهای بازگشت دوباره کوپن بر سر سفره های مردم


  سرویس اجتماعی باریش نیوز، مسئله بازگشت دوباره کوپن مخالفان و موافقانی جهت اجرای این طرح وجود دارد، منتقدان سیستم کوپنی معتقدند که به دلیل تحریم، توان واردات برخی محصولات به کشور را نداریم، بنابراین قطعا طرحی همانند بازگشت کوپن به بن‌بست خواهد خورد و در سوی دیگر، موافقان بازگشت کوپن به اقتصاد کشور این روش را مطمئن ترین راهکار برای حمایت از اقشار ضعیف می دانند.

البته بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیکی از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح و قرار شد که کالاهای اساسی در قالب وجه نقد یا کوپن الکترونیک تامین شود

در واقع فروش کالاهای اساسی به شیوه کوپنی بدون شک تفاوت قیمتی را به وجود می‌آورد و ممکن است افراد اقدام به فروش سهمیه‌های خود نمایند و این امر نیز خود باعث ایجاد مشکلات بسیاری شود.

آن طور که از اظهارات اعضای کمیسیون تلفیق برداشت میشود، به نظر میرسد ابهامات جدی در خصوص سازوکار توزیع یارانه بعد از حذف ارز دولتی وجود دارد. از یک طرف سناریو پرداخت یارانه ریالی عملا کم رنگ شده و از سوی دیگر به نظر میرسد مباحثی مثل کوپن الکترونیک در روزهای آتی بیشتر در معرض توجه قرار خواهد گرفت.  در صورت پیاده سازی این سناریو قطعا با یک سازوکار جدید در بازار گوشت و لبنیات مواجه خواهیم شد و عملا شاهد بازار دو نرخی اقلام ضروری مردم می‌شویم.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی اینکه گفته شود در برابر تورم و رعایت عدالت قرار است خرید نان با کارت صورت بگیرد و یا بنزین ماهانه به مقدار مشخصی به افراد داده شود حمایت و یا یک راهکار اساسی نبوده و تنها یک مسئله روزمره با اثرگذاری موقت خواهد بود و قطعا چنین طرح‌هایی جوابگو نخواهد بود.
  
اقتصاددان کشور معتقدند که اگر قرار باشد که نان از طریق کارت به فروش برسد خود این مسئله نشان می‌دهد که وضعیت معیشت تا به چه حد وخیم است.

در واقع زنده کردن دوباره کوپن و یا تشکیل صف‌های مردمی برای دریافت کالاهای اساسی به هیچ وجه در شان مردم  کشور نیست و در حال حاضر شرایط کشور نیز  به گونه‌ای نیست که حمایت‌ها به این شکل  صورت گیرد و بتواند تاثیر آنچنانی در زندگی و معیشت مردم ایجاد کند.

سخن آخر اینکه، به‌هرحال با تصمیم جدید مجموعه دولت و مجلس داستان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیز به پایان خواهد رسید، ولی این فرایند باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گونه نگرانی در جامعه ایجاد نشود.


شیرین شریفی





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید