17:16|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 12 دی 1400 - 11:18
کد خبر: 17432
یادداشت:

رواج کودک همسری، روی دیگری از فقر حاکم بر جامعه

کودک همسری در جوامع مختلف با قومیت‌ها و مذاهب متفاوت رخ می‌دهد. بنابراین، پدیده‌ای وابسته به قومیت یا مذهب نیست. این معضل متاسفانه بیشتر در کشورهای در حال توسعه یا کم توسعه دیده می‌شود، زیرا عامل اصلی پدیده کودک همسری فقر است.
رواج کودک همسری، روی دیگری از فقر حاکم بر جامعه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، کودک‌همسری پدیده‌ای است که امروزه شاهد افزایش آن به‌ویژه در برخی مناطق هستیم، این پدیده عموما بر اثر فقر اقتصادی، فرهنگی و یا موضوعاتی مانند اعتیاد والدین رخ می‌دهد و بیشترین قربانیان آن نیز دختر بچه‌ها هستند.

ازدواج کودکان در سنین پایین با آسیب های اجتماعی بی شماری همراه است، چرا که در این نوع ازدواج فرصت زندگی از کودک گرفته می شود که این خود مشکلات عدیده ای را برای کودک، جامعه و خانواده به همراه خواهد داشت.

در واقع با کودک همسری، حق رشد از کودک گرفته می‌شود و در بسیاری مواقع بویژه دختران از ادامه تحصیل و کسب مهارت‌های زندگی باز می‌مانند.

 در یک تعریف کلی جامعه بین‌الملل به افراد زیر ۱۸ سال کودک می‌گوید. اما تعریف قانون از کودک در قسمت‌های مختلف دنیا متفاوت است. در برخی کشورها از جمله کشور ما بر اساس قانون افراد پیش از ۱۸ سالگی به سن بلوغ می‌رسند.

متاسفانه در برخی مواقع وجود مشکلات مالی موجب شده که افراد ثروتمند و دارای وضعیت مالی مناسب از شرایط سخت اقتصادی سایر افراد سوءاستفاده کرده و به‌دنبال ازدواج با دختران کم سن این‌گونه خانواده‌ها باشند، در حقیقت در اکثر مواقع دلیل کودک‌همسری فقر است و این یعنی خانواده‌ها به طرقی اقدام به فروش دختران خود می‌کنند و این موضوع به اشتباه ازدواج قلمداد می‌شود.

شیوع ازدواج کودکان در کشور ما غالباً با وضعیت تحصیلی،به ویژه درمقطع متوسطه وهمچنین وضعیت اقتصادی خانوارها در ارتباط است.دختران خانواده هایی که در فقیرترین اقشار اقتصادی زندگی می کنند، بیشتر در معرض کودک همسری هستند؛ در کنار همه اینها ، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی نیز بر شکل گیری کودک همسری در یک منطقه اثرگذار است.


علاوه بر این از آنجایی که بسیاری از قربانیان کودک همسری در خانواده ‌های فقیر زندگی می ‌کنند، ازدواج‌ های این چنینی به استمرار فقر در خانواده ‌ها منجر خواهند شد. کودکی که از حمایت‌ های خانواده برخوردار نیست در مناسبات اجتماعی هم موثر نیست و فقر در زندگی او ادامه می ‌یابد.

 سخن آخر اینکه، بهبود شرایط خانواده‌ ها و ریشه‌ کن کردن فقر شدید که عامل و انگیزه اصلی بسیاری از ازدواج ‌های کودک همسری است، از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار هستند.آموزش مهارت‌ های کاری به دختران به ‌خصوص در مناطق روستایی برای کمک به اقتصاد خانواده موجب می‌ شود که خانواده‌ ها از درآمد کوتاه مدت کودک همسری دختران خود بگذرند.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید