14:34|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 11 دی 1400 - 10:54
کد خبر: 17427
یادداشت:

ارز ترجیحی حذف نشده، تخم مرغ گران شد! / بازاری که به حال خود رها شده است

افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر که کلید آن تقریبا در اواخر هفته گذشته خورد به یکی از دغدغه های اصلی مردمارومیه به خصوص قشر ضعیف تبدیل شده است؛ هر چند که ایم گرانی های لحظه ای دیگر برای مردم تکراری شده است ولی به هر حال این افزایش قیمت در تولید محصولات غذایی وابسته به تخم مرغ به خصوص تولیدات قنادی و دیگر موارد نیز تاثیر گذاشته است.
ارز ترجیحی حذف نشده، تخم مرغ گران شد! / بازاری که به حال خود رها شده است

سرویس اقتصادی باریش نیوز، طی روزهای اخیر بازار تخم‌مرغ در ارومیه با نوساناتی روبرو شد که در این میان بسیاری از سوداگران با گرفتن ماهی از آب گل آلود، اقدام به عرضه با نرخ های دلخواه در بازار می کنند به طوریکه قیمت از مغازه ای به مغازه دیگر متفاوت است.

 در حالی که هنوز ارز 4200 تومانی نهاده های دامی حذف نشده، درپی اعلام اخبار غیررسمی تشکل‌های حوزه مرغ و دام در این باره، قیمت تخم مرغ طی یک هفته گذشته به صورت غیرقانونی افزایش یافته است.

متاسفانه از زمان زمزمه های حذف ارز ترجیحی، عدم نظارت و مدیریت دقیق بر بازار کالاهای اساسی موجب احتکار و افزایش قیمت این کالاها شده و مردم را با چالش مواجه کرده است به طوری که این نگرانی را افزایش داده است که آیا مسئولان امر توان مدیریت و نظارت بر بازار را بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند یا خیر.

همه اینها درحالی که هنوز ارز 4200 تومانی نهاده های دامی حذف نشده، درپی اعلام اخبار غیررسمی تشکل‌های حوزه مرغ و دام در این باره، قیمت تخم مرغ طی دو سه روز اخیر به صورت غیرقانونی افزایش یافته است.

حال در این میان این سوال مطرح است  که آیا واقعاً آنها توانایی نظارت بر بازار را دارند و یا مانند دولت گذشته به سیاست‌های حرف درمانی روی خواهند آورد و مسئولیت نظارت را از دوش خود باز خواهند کرد و بعد به مردم خواهند گفت که در فلان روز تازه متوجه افزایش قیمت‌ها شده‌اند.

متاسفانه این روزها مردم مجبورند دیگر برای خرید تخم مرغ و لبنیات مورد نیاز خود نیز چرتکه بیندازندو در این میان واقعیت تلختر این است که سفره مردم هر روز کوچکتر از گذشته می‌شود و عرصه زندگی بربای مردم تگتر و تنگتر می‌شود.

به گفته بسیاری از دهک های پایین جامعه، در گذشته دلخوشی بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه این بود که اگر نمی توانند مسافرت بروند و یا لباس آنچنانی بپوشند لا‌اقل می‌توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را تهیه کنند که متاسفانه با این گرانی های لحظه ای و افسار گسیخته دیگر این دلخوشی ناچیز هم از آنها گرفته شده است.

سخن آخر اینکه، تجربیات کشور در زمان‌های حساس نشان داده که همواره در حوزه نظارت بر توزیع مشکلات جدی وجود داشته و همواره در این حوزه دچار خسارات فراوانی شده‌ایم که انتظار می‌رود با تغییر دولت دیگر شاهد این ضعف نباشیم.

شیرین شریفی






 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید