01:39|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 08 دی 1400 - 11:59
کد خبر: 17416
یادداشت:

بلایی که با حذف ارز ترجیحی بر سر معیشت مردم می‌آید

این روزها، گرانی کالاهای اساسی بیداد می‌کند؛ دیگر مردم توان خرید بسیاری از کالاهای اساسی را ندارند و آن را از سفره‌های خود حذف کرده‌اند. بخش اعظم شاغلان از جمله کارگران، بازنشستگان، کارمندان و حتی صاحبان مشاغل خویش فرما، امروز نمی‌توانند کالاهای اساسی و بسیار ضروری مانند گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و برنج را خریداری کنند و در چنین شرایطی است که به نظر می‌رسد، بحران معیشت وارد مرحله بسیار حساس و جدی شده است؛ در این بحران بسیار جدی و هشدار دهنده، برخی به جای کنترل و مهار تورم یا افزایش قدرت خرید مردم با ارائه راهکارهای تورم‌زا و غیر اصولی بیشتر از همیشه بر مشکلات معیشتی مردم دامن می‌زنند که یکی از این راهکارهای به اصطلاح مفید حذفِ کامل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در این برهه حساس می‌باشد.
بلایی که با حذف ارز ترجیحی بر سر معیشت مردم می‌آید


سرویس اقتصادی باریش نیوز، به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی حذف ارز 4200 تومانی در این شرایط بحرانی و سخت معیشت باعث سخت تر شدن معیشت مردم و آغاز تورمی غیرقابل کنترل در جامعه خواهد شد و در کنار آن قطعا گروه‌های بیشتری به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد و نتیجه‌ی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی جز این نخواهد بود. مسئولان دولتی وعده کارت اعتباری می‌دهند؛ اما قطعا این کارت اعتباری فقط به بخش کوچکی از جامعه هدف داده خواهد شد و از طرفی همان کارت اعتباری که به نوعی تزریق و توزیع پول به جامعه است، به شدت تورم‌زا خواهد بود.

با اینهمه مساله اصلی برای طبقه کارگر، یعنی بیش از نیمی از جمعیت کشور، این است که با حذف ارز دولتی هزینه‌های زندگی چقدر افزایش خواهد داشت؛ سبد معیشت خانوارهای کارگری به چه میزان گران می‌شود.

 از زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد قیمت تمامی کالاها حدود دو بابرابر رشد کرده است. بعضی از کالاها به قدری اساسی است که وقتی افزایش قیمت پیدا می کنند روی بقیه کالاها هم در کشور تاثیر می گذارند و افزایش قیمت‌های اخیر در برخی از کالاهای اساسی نشان می دهد که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود ما باید تورم بالاتر، گرانی و فشار به مردم را شاهد باشیم.

روشن است که ارز ترجیحی نمی‌تواند همیشگی باشد ولی در شرایط سخت این سال‌ها حذف آن مساوی است با تشدید گرانی و ایجاد انفجار در اقشار ضعیف جامعه. اگر تنظیم کنندگان بودجه و مردان اقتصادی دولت این واقعیت بدیهی را ندانند که یارانه نمی‌تواند جای ارز ترجیحی را بگیرد، باید قطع به یقین در فهم و درک اقتصادی این افراد شک کرد.

سخن آخر اینکه، به هر حال نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از همین امروز مشخص است؛ کافیست به سرنوشت پرچالش محصولاتی مانند مرغ و لبنیات به عنوان مواد خوراکی اصلی نگاه کنیم؛ البته نباید فراموش کرد که بسیاری از کالاهای اساسی در حال حاضر به همین سرنوشت دچار شده‌اند. گرانی لجام گسیخته بعد از حذف ارز دولتی، لاکچری‌سازی یک کالای ساده و بعد هم حذف کامل بسیاری از کلاهای اساسی از سفره مردم تنها بخش کوچکی از نتایج حاصل از حذف ارز 4200 تومانی خواهد بود.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید