08:43|سه شنبه, آبان 01 ,1403
تاریخ انتشار: 22 آذر 1400 - 13:37
کد خبر: 17346
یادداشت:

اصنافی که صاحب معابر شهر شده‌اند!

سد معبر برخی از اصناف و مغازه داران به ویژه فعالان پلاسکو ، میوه فروشان، مبل فروشان و خواربار فروشان، معضلی جدی به شمار می رود که شهروندان ارومیه ای روزانه با آن مواجه هستند.
اصنافی که صاحب معابر شهر شده‌اند!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، از بین رفتن سیمای شهری اولین پیامد سد معبر در منظر عمومی است،از سوی دیگر این پدیده نوعی بی احترامی و تعرض به حقوق شهروندی است ، گسترش سد معبر در پیاده روهای شهر ارومیه علاوه بر یک معضل جدی ، باعث تضییع حقوق شهروندی شده است.

هر چند این اقدام ناخوشایند به لحاظ قانونی نیز عملی مجرمانه است، اما متولیان امر و مسئولین ذیربط گاهی با عبور و چشم پوشی از این تخلف آشکار، با مسدود کنندگان معابر و پیاده روها برخورد قاطعی نمی‌کنند.

متاسفانه این روزها تعدادی از مغازه داران ارومیه علیرغم داشتن مغازه هائی با متراژ بالا قسمت زیادی از پیاده رو به نام خود تصرف کرده اند و با گذاشتن وسایل خود در بیرون از مغازه رفت آمد را برای افرادی که قصد تردد و خرید را دارند با معضل رو به رو کرده اند.

آشکارترین نقض حقوق شهروندان را همه روزه میتوان در پیاده روهای خیابان های اصلی و پر رفت و آمد شهر مشاهده کرد.

متاسفانه در ارومیه به فراوانی دیده ایم که کسبه حداقل حریم پیاده رو ها را در خیابان ها و کوچه ها رعایت نمی کنند، یک پیاده روی استاندارد به عرض ۲ متر را در یک خیابان فرعی در نظر بگیرید که حدود ۱ متر از آن توسط مغازه داران تصرف شده، دو نفر در این پیاده رو در خوشبینانه ترین حالت اینکه این افراد به صورت عادی و بدون عجله داشتن و حتی شرایط جسمی سالم بخواهند از کنار هم عبور کنند؛ باز هم شاهد برخی درگیرهای در خیابان و کوچه ها هستیم و این اتفاق تنها یکی از پیامدهای سدمعبر پیاده روها می‌باشد.

بسیاری از شهروندان اظهار دارند که،  زمانی که برای خرید بازار میرویم، بارها بخاطر اینکه پیاده رو را مغازه داران با وسایل پلاسکوی، یا موادخوارکی تصرف شده اند زمین خورده ایم. آیا این درست است پیاده روی که متعلق به همه شهروندان است در تصاحب مغازه داران قرار گیرد و کسی نیز به این مسئله رسیدگی نکند؟!

در واقع، اماکن عمومی همانند پارک‌ها و پیاده‌روها در اختیار عموم مردم است و سد معبری که در پیاده‌روها توسط اصناف مختلف همچون واحدهای عرضه میوه و پلاسکو و ...  ایجاد می‌شود یکی از موارد مهم اعتراضات مردمی بوده که چهره نامناسبی را نیز برای شهر ایجاد کرده است.

شیرین شریفی





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید