08:43|سه شنبه, آبان 01 ,1403
تاریخ انتشار: 22 آذر 1400 - 11:04
کد خبر: 17342
یادداشت:

جستجوی نان در دل زباله‌های شهر

شاید بارها و بارها با افرادی که در کنار خیابان‌ها مشغول جست‌ وجوی زباله‌ها هستند روبه‌رو شده‌ایم و می‌توان گفت پدیده زباله‌گردی به معضل اجتماعی در ارومیه تبدیل شده است و نهادهای مربوط باید به این موضوع توجه جدی کنند و اجازه ندهند، اوضاع از این بدتر شود.
جستجوی نان در دل زباله‌های شهر

سرویس اجتماعی باریش نیوز، شاید برای بسیاری از ما پیش امده باشد که شب ها و هنگام رانندگی و یا زمانی که برای مهمانی های شبانه به منزل اقوام خود می رویم نگاهی هم به زنی که هر شب در خیابان ها و کوچه پس کوچه های قروه لابه لای سطل های زباله قدم می زند بیاندازیم.

پدیده زباله گردی در نقاط مختلف ارومیه سالهاست که ظهور یافته و تعداد زیادی از مردان، زنان و حتی کودکان را به خود مشغول کرده است. با وجود دخیل بودن عوامل مختلف در به وجود آمدن این معضل از قبیل فقر اقتصادی، بی خانمانی، اعتیاد و... نمی توان از ضعف نظارت ها و نبود برنامه های هدفمند و موثر از سوی نهاد های متولی غافل شد، زیرا اینگونه معضلات که ریشه در مسائل عمدتاً اقتصادی دارد، نیازمند ساز و کارهای ویژه مالی، حمایتی و اقتصادی است تا دست کم بتواند گوشه ای از این موضوع را حل کند.

چند سالی است که قامت خمیده زنان، مردان و کودکان در سطل های  زباله صحنه تکراری این روزهایمان شده است. تصویری که شاید تا دیروز برای ما تاثر برانگیز بود اما امروز جزیی از تکرار روزهای ما شده است. تکراری که ما را به سوی مسخ شدن در این معضل می کشاند. پدیده ای که هر روز بیشتر از گذشته در کوی و برزن هایی قدعلم می کند که ساکنینش در پی لقمه ای نان بخور نمیر تلاش نا امیدانه می کنند.

در واقع، این شغل جنسیت و سن و قد و قواره نمی‌شناسد و همه ما درگذر از خیابان‌ها حتماً زباله گردی را دیده‌ایم که تا کمر در سطل زباله خم‌شده و به دنبال مواد بازیافتی مانند بطری، قوطی و نظیر آن است.

زباله گردی یکی از آسیب‌های اجتماعی است که تأثیر مستقیم بر فرهنگ‌ جامعه دارد، پدیده‌ای قدیمی که در سال‌های اخیر شاهد افزایش این شغل کاذب در سطح جامعه بودیم.

مسائل و مشکلات اقتصادی و  وضعیت بد معیشت در حال حاضر پدیده زباله گردی امری کاملا طبیعی شده است و با کاهش بیکاری و سطح معیشت مردم در حال افزایش است.

با ایجاد فاصله طبقاتی زیاد بین مردم و مسئولان و قشر مرفه جامعه متاسفانه این پدیده افزایش چشمگیری داشته است که این نشان دهنده بی اهمتی مسئولان جهت ورود به این مسئله است.

سخن آخر اینکه، جهت برچیده شدن این معضل در جامعه شهرداری‌ باید رسیدن به مدیریت مطلوب ‌پسماندها را در دستور کار خود قرار دهند و گامی اساسی در این زمینه بردارد و وضعیت ‌پسماند شهرارومیه را ساماندهی کند و با جلب مشارکت مردم و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت تفکیک اصولی ‌پسماند از مبدا، کمتر شاهد زباله‌گردی در سطح شهر باشیم.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید