11:18|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 آذر 1400 - 11:23
کد خبر: 17336
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

عوامل ایجاد کننده بیماری های تنفسی در کودکان و راههای درمان و پیشگیری آن

بیماری های تنفسی Respiratory problems در دوران نوزادی شایع است. در واقع ، حدود یک سوم کل بستری ها در سال اول زندگی به دلیل مشکلات تنفسی است. سرماخوردگی ، آنفلوانزا ، خروسک و برونشیولیت از بیماری های تنفسی شایع هستند که می توانند در 12 ماه اول زندگی و در هر زمان در دوران کودکی رخ دهند. آسم و ذات الریه در صورت بروز می توانند مشکلات جدی را برای نوزاد بوجود بیاورند .
عوامل ایجاد کننده بیماری های تنفسی در کودکان و راههای درمان و پیشگیری آن

رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد:یکی از بیماریهای تنفسی سرماخوردگی است ، که علائم معمول سرفه ، آبریزش بینی ، اشتهای ضعیف و گلو درد را دارد. بیش از 200 ویروس می توانند باعث سرماخوردگی شوند و ویروس ها از طریق دست ها یا اشیا آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. علائم سرماخوردگی حدود یک هفته طول می کشد.

راهکار های درمان سرماخوردگی

با استفاده از دستگاه مکنده بینی کودک را تمیز نگه دارید .

برای راحتی تنفس نوزاد از دستگاه بخار تمیز استفاده کنید .

برای جلوگیری از مشکلات پوستی به علت تماس با ترشحات بینی ، اغلب صورت کودک خود را تمیز کنید

متوجه باشید تا زمانی که بینی کودک مسدود است در تغذیه مشکل خواهد داشت

قبل از استفاده از داروهای سرماخوردگی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید
 

آنفولانزا بیماری دیگری است که دکتر زارع درباره آن توضیح دادند:

آنفلوانزا ، علائم تب و لرز ، خستگی ، دردهای عضلانی و سرفه خشک دارد. برای بیشتر افراد ، آنفولانزا تنها یک بیماری تنفسی شدید است که در این صورت خطرناک نیست. مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا نیز توسط ویروسی ایجاد می شود و از طریق قطرات حاصل از سرفه  یا سطوح آلوده، از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد .


درمان آنفولانزا

اگر کودک شما کمتر از دو ماه دارد ، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر کودک شما تب بیش از 38.5 درجه سانتیگراد (101 درجه فارنهایت) دارد ، طبق دستور پزشک به او استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید . به کودک خود ASA ندهید زیرا می تواند باعث بیماری جدی به نام (سندرم ری ) شود.

از دستگاه مکنده بینی برای پاک سازی بینی آنها استفاده کنید. آب گرم یا قطره نمکی بینی نیز می تواند به باز شدن مجاری بینی کمک کند.

از دستگاه بخور استفاده کنید .

اگر کودک شما دچار گوش درد یا درد سینوس شده است ، یا اگر تب او بیش از سه روز طول کشید ، او را نزد پزشک ببرید. اگر در تنفس مشکل دارند ، خیلی سریع به بیمارستان مراجعه کنید .
 

پیشگیری از  آنفولانزا :

واکسن آنفولانزا هر سال در دسترس است تا از ابتلا آنفولانزا در افراد جلوگیری کند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده ، تمام کودکان شش تا  24 ماه  باید واکسن آنفولانزا دریافت کنند.
همچنین ، تمام كودكان مبتلا به دیابت ، بیماری مزمن کلیه ، مشکلات تنفسی مثل آسم ، مشکلات قلبی و ضعف در سیستم ایمنی باید هر سال واکسن آنفولانزا دریافت کنند .

 

وی درباره بیماری خروسک گفت :

خروسک یک عفونت ویروسی است که باعث التهاب نای و جعبه صدا (حنجره) می شود. خروسک باعث می شود که کودک دچار سرفه خشک  و گاهی تب شود. کودکان 6 ماه تا سه ساله بیشتر درگیر این بیماریهای تنفسی می شوند .
 

درمان خروسک

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید در صورت بروز خروسک انجام دهید.

کودک خود را راحت بگذارید . آرامش به کودک کمک می کند راحت تر نفس بکشد و سرفه شدید حاصل از خروسک را بهتر کنترل کند .

کودک خود را لباس گرم بپوشانید و به هوای آزاد و خنک بیرون ببرید . این ممکن است به کاهش تورم گلو کمک کند.

اگر کودک شما دچار مشکل تنفسی شده یعنی  ، نفس نفس می زند و کبود شده است فورا به اورژانس مراجعه کنید . پزشکان برای باز شدن راههای تنفسی کودک معمولا  از استروئیدها یا استنشاق اپی نفرین استفاده می کنند
 

برونشیولیت چیست؟ دکتر زارع در این باره گفت :

برونشیولیت یک عفونت ویروسی ریه است که معمولاً توسط ویروس سنسیسیال تنفسی (RSV) ایجاد می شود. ویروس از طریق قطرات موجود در هوا و دستها و اشیا آلوده منتشر می شود. علائم عفونت شامل آبریزش بینی ، خس خس سینه ، تند نفس کشیدن ، دشواری در تنفس ، سرفه همراه خلط یا  بدون آن  و تب است.

خس خس سینه معمولاً حدود هفت روز و سرفه حدود 14 روز طول می کشد.حدود 20٪ نوزادان مبتلا به این بیماری تنفسی ، دچار عفونت گوش می شوند و حدود 30٪ در سنین بالا به آسم مبتلا می شوند.
 

درمان برونشیولیت

اگر کودک شما مبتلا به برونشیولیت است ، نکات مطرح شده در زیر می تواند به شما کمک کند .

اگر کودک شما کمتر از دو ماه دارد ، با پزشک خود تماس بگیرید

اگر تب آنها بیش از 38.5 درجه سانتیگراد (101 درجه فارنهایت) است ، طبق دستورالعمل ، به آنها استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید. پزشک ممکن است داروی آسم برای کودک شما تجویز کند.

اگر کودک شما بیش از چهار ماه دارد ، سعی کنید به او مایعات گرم برای بهبود اسپاسم ناشی از سرفه بدهید ،این کار  راه های هوایی را شل کرده و ترشحات را شل نرم می کند.

از بخور آب گرم برای آسان تر شدن تنفس کودک استفاده کنید

برای شل شدن مخاط ، از آب گرم یا قطره نمکی بینی استفاده کنید.

کودک خود را به خوردن مقدار کمی شیر مادر یا شیر خشک در فواصل زمانی کوتاه  تشویق کنید.

در اطراف کودک خود سیگار نکشید زیرا این امر باعث تشدید خس خس می شود.

اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد ، مثل  خس خس شدید سینه ،اگر  بیش از 60 تنفس در دقیقه دارد ، یا لب و پوست آن به رنگ آبی(کبود) مایل است نیاز فوری به راقبتهای پزشک دارد . همین طور اگر تب آنها بیش از سه روز طول کشید یا سرفه آنها بیش از سه هفته طول کشید ،او را فوراً نزد پزشک ببرید.

 

ذات الریه :

ذات الریه عفونت باکتریایی ریه است که باعث می شود مجاری هوایی آلوده و ملتهب شود. ریه ممکن است مایعات اضافی تولید کند که می تواند در مجاری تنفسی جمع شود. به طور کلی ، اولین بار هنگامی که کودک علائم بیماری تنفسی غیر قابل توجیه نشان می دهد ، به ذات الریه شک می شود.

اولین علائم ذات الریه عبارتند از:

تنفس سریع

خرخر ، بعد از تنفس کودک اتفاق می افتد

کشش یا جمع شدگی: حرکت عضلات بین دنده ها به سمت داخل

رنگ لب و پوست به رنگ مایل به آبی است

تجمع مایعات در ریه ها

درمان ذات الریه

در صورت مشکوک بودن به عفونت ریه ، پزشکان به سرعت از آنتی بوتیکها برای درمان و مقابله با عفونت استفاده می کنند. برخی از نوزادان به اکسیژن اضافی برای راحت تر شدن تنفس نیاز دارند . معمولاً چند روز طول می کشد تا عفونت برطرف شود.


دکتر زارع درمورد بیماری آسم افزود:
 

آسم یک بیماری  تنفسی مزمن است که باعث حملات مکرر خس خس سینه ، سرفه ، تنگی قفسه می شود.آسم باعث می شود مجاری تنفسی ریه ها دچار اسپاسم شده و با ورود مواد تحریک کننده یا آلرژی زا باریک شوند. عفونت های تنفسی ویروسی حملات را تشدید می کنند.

گاهی اوقات گرده ها می توانند در فصول خاصی از سال به حملات منجر شوند. آسم در کودکانی که آلرژی دیگری مانند تب یونجه یا اگزما دارند ، شایع است. بعضی از کودکان پس از ورزش دچار حملات آسم می شوند .
 

درمان و پیشگیری بیماری آسم:

برای درمان آسم از داروهای شل کننده مجاری تنفسی که به شکل  قرص یا استنشاقی هستند استفاده میشود. برای پیشگیری از حملات آسم بهتر است کلیه مواد آلرژی زا  را از کودک دور نگه دارید .

هوای خانه را پاک نگه دارید . فیلترهای تهویه هوا را تمیز کنید

سیگار نکشید

برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ رطوبت خانه باید کمتر از 50%  باشد .

روکش رختخواب کودک را مرتب تعویض کنید.
 

اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را نشان داد  فوراً به پزشک مراجعه کنید .

خس خس شدید سینه ، مخصوصا اگر پس از 5 روز برطرف نشود .

خس خس سینه ای که بعد از استفاده از داروهای آسم بهبود نمی یابد.

تنفس دشوار

لبها و پوست به رنگ مایل به آبی است

نیاز به استفاده از داروی استنشاقی بیش  از هر چهار ساعت


آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه، خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان
۳، طبقه 2


شماره تماس: 09144884001_33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید