19:02|جمعه, خرداد 06 ,1401
تاریخ انتشار: 13 آذر 1400 - 09:28
کد خبر: 17301
متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در گفت‌وگو با باریش:

علت زانو درد و درمان آن با روشهای غیر جراحی

درد زانو یکی از شایع ترین دلایل ناتوانی در بین بیماران در راه رفتن می باشد. امروزه زانو درد روز به روز در حال افزایش می باشد و در ایران با مسن شدن جمعیت درد زانو و آرتروز زانو به طور فزاینده ای در حال محدود شدن فعالیت بخش مهمی از جامعه می شود.
علت زانو درد و درمان آن با روشهای غیر جراحی

صادق دانشگر،  متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: شاید بتوان گفت شایع ترین علت زانو درد در زنان جوان کندرومالاسی می باشدو ایجاد ساییدگی و نوعی زخمی شدن استخوان در زیر کشکک را نرمی غضروف زانو یا کندرومالاسی می گویند. این بیماری در بین خانم های بین 15 تا 45 سال بسیار شایع می باشد. شاید بتوان کندرومالاسی را شایع ترین علت درد زانو در جوانان یا زانو درد جوانان نامید.

وی در مورد دلایل اصلی زانو درد گفت:

آرتروز زانو:
در انتهای استخوان مفاصل یک لایه غضروف است که موجب تسهیل حرکت و ضربه گیری می شود . آرتروز موجب تخریب غضروف ها و تغییر بافت استخوانی زیرین و تشکیل زوائد استخوانی می گردد که گاها جدا و شناور می گردند و در نهایت موجب کاهش فضای مفصلی ، تغییر زاویه ، درد و تورم می گردد. آرتروز یکی از رایج ترین دلایل درد زانو است و برای درمان این مشکل می توان از بسیاری روش های مختلف استفاده کرد.

آسیب دیدگی رباط:
آسیب دیدگی رباط می تواند در زمان انجام فعالیت های ورزشی ایجاد شود و باعث ناراحتی و ناپایداری عضلات زانو گردد.

انواع آسیب دیدگی های رباط به شرح زیر هستند:
آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی (ACL)
آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی (PCL)
آسیب دیدگی رباط طرفی داخلی (MCL)
آسیب دیدگی رباط طرفی خارجی (LCL)

آسیب دیدگی غضروف یا پارگی مینیسک: منیسک یک غضروف c شکل با خاصیت ارتجاعی است که از زانو در سطح داخلی و خارجی محافظت می کند و ضربه گیر است و موجب پایداری مفصل می شود. پارگی مینیسک زانو معمولا پی آمد پیچ خوردن یا چرخیدن سریع زانوی خم شده است در ورزشکاران و نیز با افزایش سن دیده می شود.

همچنین افزود : این نوع آسیب دیدگی بیشتر در بین افراد جوان و مسن مشاهده می شود و یکی از دلایل اصلی ایجاد دردهای زانو است.

تاندنیت کشکک: زیر کشکک بوده و عضله چهار سر زانو به آن متصل می شود این تاندون بسیار محکم تقریبا 2 سانتی متر عرض دارد و وظیفه آن تقویت پا در کنار عضله های پهار سر ران است.اصلی ترین علائم آسیب به این تاندون احساس درد جلوی زانو است. فعالیت های مکرر ورزشی مانند ضربه زدن با پا و پریدن ، باعث وارد شدن فشار زیادی به این علائم مشکلات زانو اغلب به آهستگی به وجود می آیند و با گذر زمان افزایش می یابد.

علائم و نشانه ها شامل درد، خشکی مفصل ، التهاب  ، کاهش انعطاف ، قفل کردن زانو، کریپیتاسیون می باشد.

درد : مفصل در حرکت یا با فشار دچار درد می گردد که براساس محل آسیب مکان درد متفاوت است .
خشکی مفصل: خشکی مفصل که هنگام بیداری صبحگاهی شدید است.
التهاب: مفصل حتی با وارد کردن فشار کم ، دچار التهاب می شود.
کاهش انعطاف : دامنه حرکتی مفصل محدود می شود.
قفل و خالی کردن زانو:  گیر کردن مفصل در میانه حرکت زانو.
کریپیتاسیون: احساس صدای سایش هنگام حرکت.
تاندنیت اطراف مفصل در اکثر مواقع در زرد پی کشکک زانو مشاهده می شود که بزرگترین تاندون جلوی زانو است.

کندرومالاسی کشکک:
کندرومالاسی باعث ایجاد درد زانو در زیر ناحیه کشکک می شود که دلیل آن نرم شدن غضروف است.این مشکل بیشتر در بین افراد جوان (از سنین 15 تا 35 سالگی) مشاهده می شود.
در رفتن کشکک: در رفتن کشکک می تواند علائم حاد در زمان ایجاد در رفتگی ایجاد کند، اما در ادامه می تواند درد مزمن نیز برای بیمار به همراه داشته باشد.
کیست بیکر: کیست بیکر زانو یک نوع ورم ایجاد شده در پشت مفصل زانو است که معمولاً نشانه ای از ایجاد سایر مشکلات مثل پارگی مینیسک زانو است.
بورسیت: رایج ترین نوع بورسا نواحی اطراف مفصل را درست در بالای کشکک زانو تحت تاثیر خود قرار می دهد.این مشکل بیشتر در بین افرادی مشاهده می شود که در حین کار زانو می زنند. برای مثال در این رابطه می توان از افراد باغبان یا قالی باف نام برد.
بیماری‌ اسگود شلاتر (OCD): این بیماری اغلب در بین افراد نوجوان به خاطر رشد استخوان در اطراف مفصل مشاهده می شود.
نقرس: نقرس یکی از دلایل غیر معمول برای ایجاد زانو درد است. به هر حال، در بیمارانی که ابتلا به نقرس تشخیص داده می شود،می توان ابتلا به این بیماری را به عنوان یک دلیل شروع درد زانو مورد توجه قرار داد.

آیا زانو درد علائم و نشانه های مختلفی دارد؟ دکتر دانشگر در پاسخ به این پرسش اظهار کرد:موقعیت و شدت زانو درد در افراد مختلف بسیار متفاوت است و این شرایط بستگی به علت ایجاد مشکل دارد. علائم و نشانه هایی که معمولاً با درد زانو همراه است، شامل موارد زیر می باشد:

•    ورم و سفت شد
•    قرمز شدن پوست و گرم شدن آن
•    ضعیف شدن یا ناپایداری
•    شنیدن صدا از محل مفصل زانو
•    عدم توانایی صاف کردن کامل زانو

وی درباره تشخیص زانو درد افزود:
در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است فعالیت های زیر را انجام دهد:
•    بررسی ورم، درد، حساسیت، گرمی، و کبودی واضح در زانو
•    بررسی میزان حرکت ناحیه پایین پا در جهت های مختلف
•    فشار دادن یا کشیدن مفصل به منظور ارزیابی وضعیت ساختارهای زانو

در بعضی موارد، پزشک ممکن است از عکس برداری رادیولوژی، اسکن ام آر آی، سی تی اسکن و امواج مافوق صوت برای تشخیص مشکل بیمار استفاده کند. اگر پزشک نسبت به ایجاد عفونت در ناحیه مفصل مشکوک باشد، ممکن است از آزمایش خون و آرتروسنتز برای تشخیص مشکل استفاده کند. در آرتروسنتز یک مقدار کم از مایع درون مفصل زانو با سوزن خارج شده و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود.

متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات در پایان این گفت و گو افزود درمان زانو درد روش های گوناگونی دارد:
روش درمانی مورد استفاده برای رفع زانو درد بستگی به دلیل ایجاد مشکل دارد. بنابراین، در این حالت مهمترین موضوع تشخیص علت قبل از شروع یک برنامه درمانی می باشد. اگر شما نسبت به تشخیص مشکل مطمئن نیستید یا درباره شدت آن تردید دارید،لازم است قبل از شروع از برنامه درمانی با پزشک خود ملاقات و مشورت کنید. بعضی از انواع درمان های مورد استفاده برای زانو درد در ادامه ذکر شده است. توجه داشته باشید که همه این روش های درمانی برای تمام شرایط قابل استفاده نیستند، اما می توانند برای درمان مشکلات خاص شما مفید و موثر باشند.

1)    بهبود درد های مفصل زانو با ورزش
بدن خود را با 5 دقیقه راه رفتن گرم کنید و سپس بدنتان را بکشید و به پشت دراز بکشید.
یک ملحفه را به دور پای راستتان بیاندازید و از آن کمک بگیرید و پای خود را بکشید.
مدت 20 ثانیه به همین حالت بمانید و دوباره تکرار کنید و سپس پای خود را تغییر دهید.

2)    برای ورزش کشش ساق پا :
ورزش های کششی ، عضلات را شل می کنند، انعطاف پزیری بدن را بهتر می کنند و از درد و صدمات جلوگیری می کنند. دست خود را روی پشتی یک صندلی تکیه دهید و پای راست خود را خم کنید.
پای چپ با فاصله یک قدم در پشت پای راست قرار بگیرد. به آرامی پای چپ خود را صاف کنید و پاشنه پای چپ را به زمین فشار دهید.
باید کشیدگی در پشت پای خود احساس کنید.

برای انجام کشش بیشتر : به جلو خم شوید ، در نتیجه زانوی راست بیشتر خم می شود.
مدت 20 ثانیه در این حالت بمانید. دوبار این حرکت را انجام دهید و سپس پای خود را عوض کنید.

3)    مستقیم پا را بالا آوردن :
به پشن دراز بکشید و آرنج های خود را روی زمین قرار دهید و سر خود را بالا آورید و زانوی چپ خود را خم کنید.
کف پاها باید زمین باشد.
پای راست خود را صاف و بلند کنید و انگشتان پا باید رو به بالا باشند. عضلات ران پای راست خود را سفت کنید. باید دقت کنید که برای بالا آوردن پا، نباید از عضلات پشت استفاده کنید.
به مدت 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی پای خود را بر زمین بگإارید.
10 بار این حرکت را انجام دهید و سپس استراحت کنید و 10 بار این حرکت را با پای دیگر خود انجام دهید.

4)    قدم های نشسته:
این حرکت باعث تقویت عضلات ران و باسن می شود. بنابراین شما به راحتی می توانید پیاده روی کنید و یا از صندلی بلند شوید.
صاف بر روی صندلی بنشینید و پاهایتان باید بر روی زمین باشد. پای راست را با زانوی خمیده از زمین بلند کنید .

5 ثانیه پا را در هوا نگه دارید و سپس به آرامی پای خود را بر روی زمین بگذارید.
 اثین حرکت را 10 بار انجام دهید ، استراحت کنید و سپس با پای دیگرتان این کار را تکرار کنید.



آدرس و شماره تلفن دکتر صادق دانشگر، متخصص طب فیزیکی و توابخشی:

ارومیه: چهارراه شورا، ساختمان اورشاد2، طبقه 6، واحد 28

شماره تماس: 32226630

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید