07:32|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 04 آذر 1400 - 12:13
کد خبر: 17267
یادداشت:

حسرت خوردن میوه بر دل کم درآمدها

این روزها انار، موز، پرتقال، خیار، حبوبات، گوشت و... هیچکدام از قافله گرانی جا نمانده‌اند و سایر اقلام مصرفی هم کم کم بهای خود را دست نیافتنی می بینند؛ حسرت نداری از سفره شهروندان پایین تر از خط فقر عبور کرده و سلامتی آنها را نشانه گرفته است.
حسرت خوردن میوه بر دل کم درآمدها


سرویس اقتصادی باریش نیوز، گرانی ها بیداد می‌کند و جان مردم را به لب رسانده، میوه در حال حذف شدن از سبد غذایی طبقات محروم جامعه است. نگاهی به قیمت میوه ها نشان می دهد که خرید چند قلم میوه می تواند از درآمد یک روز کارگر هم بیشتر باشد. اما واقعا دلیل اینهمه گرانی چیست؟

کمتر کسی باور می کرد که روزی برسد برای خرید چند عدد نارنگی و پرتقال و سیب درآمد یک روزت را هزینه کنی اما قیمت این روزهای بازار میوه ، این غیرممکن ها را تحقق بخشیده و حالا خرید چند قلم میوه بیش از 150هزار تومان برای مردم آب می خورد.

به گفته متخصصان تغذیه در این روز‌های کرونایی تغذیه سالم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی شهروندان در برابر ویروس منحوس کرونا می‌شود. حالا که انواع و اقسام کالاها در افزایش قیمت از هم سبقت گرفته‌اند‌ مردم هر روز شاهد از دست رفتن قلمی از اقلام سفره خود هستند ومتاسفانه سازمان‌های نظارتی نیز هیچ گونه رسیدگی موثری انجام نمی‌دهند.

چرخه معیوب توزیع میوه باعث شده به جای کشاورز که بیشترین زحمت را برای تولید میوه بر عهده دارد دلالان سود بیشتری را ببرند. البته تعداد بالای واسطه بین کشاورز و مصرف کننده هم به افزایش قیمت میوه کمک می کند.

به هر حال بازار میوه از تعادل قیمتی خارج شده و به نظر می رسد عده ای با به هم زدن نسبت عرضه و تقاضا قصد گران فروشی را دارند. تفاوت  قیمت میوه از باغ تا خرده فروشی تا 200 درصد، نبود نظارت کافی در این چرخه را نشان می دهد که وجودش می تواند در کاهش قیمت ها تاثیر به سزایی داشته باشد. به نظر می رسد غفلت سازمان های نظارتی در این امر باعث شده برخی دلالان و واسطه ها کنترل بازار را در دست دخود بگیرند و باعث شوند یکی دیگر از کالاهای مورد نیاز و مصرفی خانواده ها از سبد آن ها حذف شودو اگر سازمان های نظارتی به این امر ورود نکنند شاید بسیاری از شهروندان در این شرایط که بیشتر از هر زمانی بدن آنه یه جذب ویتامین نیازمند است برای همیشه از میوه خداحافظی کنند.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید