03:39|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 03 آذر 1400 - 13:43
کد خبر: 17265

حریم تپه تاریخی بختک‌قالاسی تکاب میله‌گذاری و فنس‌کشی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: برای جلوگیری از تجاوز به حریم تپه تاریخی بختک‌‌قالاسی تکاب اطراف این اثر تاریخی میله‌گذاری و فنس‌کشی شد.
حریم تپه تاریخی بختک‌قالاسی تکاب میله‌گذاری و فنس‌کشی شد

جلیل جباری، با اعلام این مطلب اظهار کرد: یکی از معضلات جدی در تکاب وجود معادن در نزدیکی آثار تاریخی این شهرستان و تجاوز به حرایم این آثار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: برای مقابله با این اقدام نیاز است دستگاه‌های مربوطه از اعم از اداره‌کل محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نهایت دقت و همکاری را در ارائه مجوز اکتشاف معدن در حریم آثار تاریخی را داشته باشند.

وی ادامه داد: در ارتباط با اکتشاف معدن در حریم تپه تاریخی بختک‌قالاسی تکاب لازم به توضیح است که سال 1391 برای صدور پروانه اکتشافی فعالیت معدنی در اطراف این بنا استعلامی از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارسال شد.

جباری گفت: پس از کارشناسی و بررسی‌های انجام شده مجوزی از طرف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به شرط میله‌گذاری و فنس‌کشی با هدف عدم تداخل با محدوده تاریخی و ارائه تعهد کتبی مبنی بر رعایت موارد مذکور صادر شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: تا پیش از شروع فعالیت این معدن در سال 1392 میله‌گذاری و فنس‌کشی مطابق با نقاط UTM ارائه شده توسط کارشناسان انجام شد اما با توجه به عدم فعالیت مدت در سال‌های اخیر فنس‌کشی و میله‌گذاری بنا به اظهار مالک معدن به سرقت رفت.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت از ابتدای سال جاری فعالیت معدن پس از سال‌های تعطیلی از سر گرفته شد که بنا به دریافت گزارشات مردمی مبنی بر تخلیه نخاله‌های معدنی در حریم آثار تاریخی بختک‌قالاسی، نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تکاب اقدام به بازدید از معدن کرده و تذکرات لازم نیز داده شد.

جباری عنوان کرد: همچنین صورت‌جلسه‌ای با حضور مالک معدن و کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مبنی بر جمع‌آوری نخاله‌های معدنی از حریم اثر و میله‌گذاری و فنس‌کشی مجدد طی یک هفته تنظیم شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در نهایت طی بازدید کارشناسان باستان‌شناسی از محوطه و پس تعیین مجدد نقاط UTM اقدامات لازم میله‌گذاری و فنس‌کشی برابر مجوز صادره انجام و نیز تمامی نخاله‌های ریخته شده از حریم اثر جابه‌جا و پاک‌سازی شد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید