23:46|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 09 آبان 1400 - 13:23
کد خبر: 17142
جراح و دندانپزشک در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

مهمترین توصیه های دندانپزشکی برای مراجعه کنندگان در دوران کرونا

همانطور که همگی اطلاع داریم 2 سال است درگیر بیماری کووید 19 هستیم. بیماری کووید 19 از طریق ویروس که متعلق به خانواده کرونا وریده است ایجاد شده و راه انتقال آن قطرات تنفسی و تماس شخصی با شخص دیگری است.انتقال کرونا ویروس از طریق ویروس معلق در هوا، حین اقدامات دندانپزشکی و تماس بیمار با سطوح می تواند اتفاق بیوفتد.
مهمترین توصیه های دندانپزشکی برای مراجعه کنندگان در دوران کرونا

دکتر الناز فدوی ، جراح  و دندانپزشک در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: در ابتدای شروع پاندمی رشته دندانپزشکی بدلیل تماس نزدیک و عدم استفاده بیمار از ماسک جزو رشته های پرخطر محسوب می شد و بسیاری از مطبهای دندان پزشکی بسته شدند ولی در این 2 سال خوشبختانه با رعایت پروتکل های بهداشتی رشته دندان پزشکی تونست به مشکلات کووید 19 غلبه کند.

راههای انتقال کرونا در دندانپزشکی به چه صورت است ؟
دکتر فدوی در این پاسخ به این سوال گفت : انتقال کرونا ویروس از طریق ویروسی معلق در هوا، حین اقدامات دندانپزشکی و تماس بیمار با سطوح می تواند اتفاق بیوفتد.

وی افزود: حین اقدامات دندانپزشکی انتقال از 3 طریق صورت می گیرد : دراپلت بزاقی، دراپلت تنفسی ، آیروسل ها که آیروسل ها مهمترین روش انتقال ویروس حین مداخلات دندانپزشکی محسوب می شود.زیرا احتمال تولید و فرکانس تولید آیروسل ها بالا می باشد ، ذرات ریزی هستند که می توانند در مدت طولانی 3 ساعت در هوا معلق باشند، اگر آیروسل ها حاوی ویروس باشند تا فاصله حدود 5 متر می توانند منتقل شوند، اما در سایر روش ها برد حداکثر 2 متر می باشد.

همچنین اظهار کرد : در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی از تجهیزاتی مثل رابردم، ساکشن های قوی، تهویه مناسب استفاده می شود تا باعث کاهش آیروسل گردد و همچنین استریل وسایل که از قبل هم انجام می گرفت و استفاده از وسایل یکبار مصرف و همچنین ضدعفونی کننده های قوی سطوح در دندانپزشکی از اولویت ها بوده که قبل از کووید19 هم وجود داشت.

دکتر فدوی خاطرنشان کرد تهویه مناسب، وقت دهی به بیماران با فواصل زمانی، جلوگیری از تجمع افراد در مطب ها و کلینیک ها از جمله مواردی است که می تواند مانع شیوع بیماری شود.

وی در پاسخ بر این سوال که با چه عواملی می توانیم خطر ویروس کرونا را کاهش دهیم گفت؟
در دوران کرونا خیلی ها ترجیح می دهند که دور کاری داشته باشند و یا قرنطینه خانگی را اعمال می کنند که این در دوران کرونا باعث افزایش مصرف شیرینیجات و نوشیدنی های قندی می شود و به تبع آن پوسیدگی دندان افزایش پیدا می کند. پس مسواک زدن بیشتر باید همراه با شستن دست ها برای محافظت در برابر ویروس کرونا انجام شود. زیرا عوامل ضد میکروبی موجود در خمیر دندان و دهانشویه باعث کاهش باکتری های دهان می شود.

مسواک زدن حداقل 2 بار و استفاده از نخ دندان حداقل یک بار قبل از خواب و استفاده از دهانشویه ها می تواند به از بین بردن ویروس کرونا کمک کند.

در چه مواردی در زمان کرونا به دندان پزشکی مراجعه کنیم؟
سازمان بهداشت جهانی و انجمن دندانپزشکی آمریکا در حال حاضر به بیماران و دندانپزشکان توصیه کرده که درمان های غیرضروری دندانپزشکی را به تعویق بیاندازند و قطعا برای درمان های اورژانسی مراجعه کنند.

دکتر فدوی در ادامه گفت : شکستگی دندان، درد شدید و غیرقابل تحمل ، نیاز به نمونه برداری از بافت ها، تورم اطراف دهان .لثه.دندانها ، خونریزی غیرقابل بندآمدن ، آبسه ، التهاب عفونت لثه ، روکش های ناتمام دندان ، نیاز به مرقبتهای پس از جراحی ، دندان مصنوعی دردناک یا شکسته و درمان هایی که از قبل شروع شده و با عدم پیگیری آن امکان بدتر شدن شرایط دندان یا عفونت مجدد آن وجود داشته باشد نیاز به مراجعه به دندانپزشک را دارد.

منظور از درمان های غیر ضروری کدام موارد است؟
جراح و دندانپزشک در پاسخ بر این سوال افزود : انجمن دندانپزشکان امریکا توصیه کرده اند که درمانهای غیر ضروری مثل درمان های زیبایی بخصوص برای افرادی با بیماری زمینه ای شامل بیماری های قلبی -عروقی ، بیماری های تنفسی ، نقص سیستم ایمنی ، دیابت و فشار خون به طور موقت به زمان دیگری موکول شود.

علائم دهانی که در بیماران مبتلا به کووید 19 چیست؟
خشکی دهان، اختلال در حس چشایی ، ضایعات مخاط دهان در حال حاضر بیشترین شیوع در بیماران مبتلا به کووید 19 را دارند و البته در برخی افراد سوزش دهان ، زبان جغرافیایی، شیوع قارچ و شکاف گوشه لب می تتواند بروز کند.

در پاسخ به سوالی که مخاطبان مطرح کرده بودند مبنی بر اینکه آیا احتمال اینکه بعد از درگیری کووید 19 علائم باقی بماند وجود دارد؟دکتر فدوی پاسخ داد : بله ، علائم مخصوص اختلالات در چشایی می تواند ادامه دار باشد و همچنین در مطالعاتی که انجام شده و در هند بخصوص در افراد دیابتی شیوع قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس(Mucormycosis)   افزایش داشته . پس افرادی که سابقه ابتلا به کووید 19 را داشته و بهبود پیدا کردند چنانچه درهنگام درد دندان های فک بالا ، درد سینوس و یا لقی دندان بدون نشانه بیماری لثه دارند باید حتما به دندانپزشک یا متخصص گوش ، حلق ، بینی و متخصص فک و صورت مراجعه کنند و علائم را جدی بگیرند.

آیا بعد از تزریق واکسن، بی حسی مجاز است؟
در این شرایط که افراد در حال واکسینه شدن هستند ممکن است برخی بعد از دریافت واکسن ، درمانی دریافت کنند که نیاز به بی حسی نداشته باشد وبی حسی هیچ تداخلی با واکسن ندارد ولی در صورت نیاز به بیهوشی در صورت امکان جراحی  تا ایمنی کامل به تعویق بیوفتد.

در حال حاظر کسی دچار دندان درد شد یا به هر دلیلی اورژانسی دیگری مجبور شد که به دندانپزشکی در دوران کرونا مراجعه کند چه نکاتی رو باید رعایت کرد؟مراجعه بیماران در شرایط ضروری یا اورژانسی باید با مد نظر قرار دادن پروتکل های بهداشتی انجام بشود تا بتوان کادر درمان و بیمار را تا حد امکان از انتقال بیماری محافظت کرد پس مراجعه کنندگان از مراجعه بدون وقت قبلی خودداری کنند.

دکتر فدوی ، جراح و دندانپزشک در پایان این گفت و گو افزود :در صورتی که نیاز به درمان اورژانسی داشته باشید ودارای تست کرونای مثبت هستید و با علائمی مثل تب بالا ، سرفه ، تنگی نفس ، بدن درد و از دست دادن حش چشایی یا بویایی و یا سایر علائم مرتبط با ویروس کرونا در شما بروز کرده، دندانپزشکتان موظف می باشد که برای درمانهای دندانپزشکی بیماران به مراکز مجهز تر بیمارستانی یا مراکز مشخص شده برای این بیماران ارجاع بدهند و همچنین کادر درمانی دندانپزشکی و دستیار دندانپزشک باید در حین درمان از تجهیزات پیشگیری مناسب مانند ماسک N95 ، شیلد استفاده کرد و همچنین در دندانپزشکی حتی قبل از دوران کویید ۱۹ به استریل کردن ، ابزار و وسایل و ... استفاده از وسایل یکبار مصرف و ضدعفونی کننده های سطوح انجام گرفت که امروزه با دقت بیشتری انجام می گیرد.

آدرس و شماره تماس دکتر الناز فدوی، جراح و دندانپزشک در ارومیه

ارومیه:
خیابان حسنی، ساختمان اورشاد ۱، طبقه ۳، واحد ۱۳

شماره تماس:04433458908

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید